Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2342072_0001.png
24. februar 2021
J.nr. 2021 - 1307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 259 af 3. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om, hvad der gøres for, at Motorstyrelsen ikke træffer afgørelser uden lovhjemmel, til skatteministeren
2342072_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad der gøres for, at Motorstyrelsen ikke træffer afgørelser
uden lovhjemmel? Der er eksempler på, at Motorstyrelsen ikke har givet eksportgodtgø-
relse på et køretøj, som er afmeldt i motorregistret og udført af Danmark, hvilket er i
strid med retspraksis fra Højesteret (SKM2016.14.HR).
Svar
Jeg har modtaget nedenstående bidrag fra Motorstyrelsen, som jeg henholder mig til:
”Motorstyrelsens
interne processer og faglige teams er med til at sikre, at der træffes lov-
medholdelige afgørelser.
Motorstyrelsens proces- og arbejdsbeskrivelser er kortlagt i et fælles værktøj, der giver et
samlet overblik over forretningsprocesser, systemer og data samt relevant lovgivning.
Processerne er kortlagt skridt for skridt, og den enkelte sagsbehandler kan nøje følge pro-
cessen. Det understøtter, at sagsbehandleren kommer igennem hele processen, når en an-
modning om eksportgodtgørelse behandles. Alle processer er kvalitetssikret og godkendt i
den interne enhed for jura, så de understøtter ensartethed og høj kvalitet.
Motorstyrelsen har desuden faglige teams, som består af medarbejdere på tværs af styrel-
sen. Det faglige team har som overordnet formål at sikre ensartethed i opgaveløsningen
på tværs af Motorstyrelsen og understøtte videndeling således, at opgavevaretagelsen er så
effektiv som mulig henset til kvalitet og produktion. Det faglige team understøtter, at
medarbejderne løbende er orienteret om ny lovgivning, nye afgørelser og øvrig relevante
juridisk information.
Endelig anvender Motorstyrelsen i vid udstrækning sidemandsoplæring til nye kollegaer,
hvor processerne i kortlægningsværktøjet gennemgås. Inden nye sagsbehandlere udsender
afgørelser til borgere og virksomheder, kvalitetssikres disse af erfarne kollegaer.”
Side 2 af 2