Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2339408_0001.png
23. februar 2021
J.nr. 2021 - 1236
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 256 af 27. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om provenuvirkningen ved en fuld afskaffelse af investorfradraget og aktiesparekontoen, til skatteministeren
2339408_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved en fuld afskaffelse af investorfradraget og
aktiesparekontoen? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og ef-
ter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i varig virkning.
Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere op-
gøre virkningen på råderummet i 2021-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatte-
ændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent
af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes
også opdelt på percentiler. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på
Gini-koefficienten. Dette bedes opgjort for henholdsvis investorfradrag, aktiesparekonto
og som samlet virkning ved de to forslag.
Svar
Aktiesparekontoen og investorfradraget blev indført i 2019 som følge af
Aftale om erhvervs-
og iværksætterinitiativer
(V, LA, K, DF og RV) fra november 2017.
Afkastet på aktiesparekontoen beskattes lempeligere end almindelig aktieindkomst. Perso-
ner kan i 2020 indskyde op til 100.000 kr. på en aktiesparekonto i et pengeinstitut. Mid-
lerne kan anvendes til køb af noterede aktier og aktiebaserede investeringsbeviser. I afta-
len om erhvervs- og iværksætterinitiativer var der afsat finansiering til, at loftet kunne
øges gradvist med 50.000 kr. årligt til 200.000 kr. fra 2022 og frem.
Investorfradraget giver personer mulighed for årligt at fradrage halvdelen af direkte inve-
steringer i de omfattede virksomheder for op til 400.000 kr. og halvdelen af indirekte in-
vesteringer gennem investorfradragsfonde for op til 125.000 kr. i hvert af indkomstårene
2019-2022. I aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer indgik, at disse lofter blev for-
øget til 800.000 kr. hhv. 250.000 kr. fra 2023.
Som led i
Aftale om en ny ret til tidlig pension
fra oktober 2020 indgik, at loftet i aktiespare-
kontoen fremadrettet fastholdes på de 100.000 kr., der gælder i 2020, ligesom lofterne i
investorfradraget fastholdes på 400.000 kr. og 125.000 kr. Der tages derfor udgangspunkt
i disse beløbsgrænser i beregningerne nedenfor.
En afskaffelse af investorfradraget og aktiesparekontoen skønnes at medføre et umiddel-
bart strukturelt merprovenu på ca. 0,4 mia. kr. samt et merprovenu på 0,3 mia. kr. efter
tilbageløb og 0,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Provenuvirkningen efter til-
bageløb og adfærd afspejler virkningen på det finanspolitiske råderum.
Med det anvendte beregningsgrundlag og de i spørgsmålet præciserede forudsætninger er
de skønnede provenuvirkninger på omtrent samme niveau i alle årene 2021-2025 for hver
af de hypotetiske skatteændringer. Dette skyldes, at det ikke er muligt at skønne over
fremtidige udsving på aktiemarkedet. Over tid vil der i realiteten være store afvigelser fra
det strukturelle niveau for aktiekurserne og dermed i aktieindkomsten, så provenuet af ak-
tieindkomstbeskatningen vil variere.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om provenuvirkningen ved en fuld afskaffelse af investorfradraget og aktiesparekontoen, til skatteministeren
2339408_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkninger ved at afskaffe investorfradraget og aktiesparekontoen
Mia kr. (2021-niveau)
Afskaffelse af investorfradraget
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Afskaffelse af aktiesparekontoen
1)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
0,2
0,2
0,1
0,3
0,2
0,1
0,3
0,2
0,2
0,3
0,2
0,2
0,3
0,2
0,2
0,3
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Afskaffelse af investorfradraget og aktiesparekontoen
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
0,3
0,3
0,3
0,4
0,3
0,3
0,4
0,3
0,3
0,4
0,3
0,3
0,4
0,3
0,3
0,4
0,3
0,3
Anm.: Provenuvirkningerne er afrundet til 100 mio. kr. Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på -15
pct. for en afskaffelse af investorfradraget og +7 pct. for en afskaffelse af aktiesparekontoen.
1) Det bemærkes, at merprovenuet ved en afskaffelse af aktiesparekontoen er lidt lavere i 2021, fordi det på baggrund af
de faktiske erfaringer med ordningen i den løbende budgettering af statens indtægter er lagt til grund, at efterspørgslen ef-
ter aktiesparekontoen først er fuldt realiseret fra 2022.
Kilde: Provenuberegningerne i forbindelse med investorfradragets indførsel i 2019 og 2020-budgettet for aktiesparekon-
toen.
En afskaffelse af aktiesparekontoen indebærer en stramning af beskatningen af en del af
husholdningernes aktieindkomst og forudsættes beregningsmæssigt at have en afledt ad-
færdsvirkning svarende til virkningen af en hypotetisk stramning af den lave sats i aktie-
indkomstskatten. Den således forudsatte adfærdsvirkning er baseret på meget summariske
skøn, som antages at afspejle den afledte reduktion af arbejdsudbuddet, men bygger ikke
på en systematisk kortlægning af de forventede effekter. Overordnet vil en forøgelse af
beskatningen af aktieindkomst indebære en række afledte adfærdsvirkninger, som udover
en formodet reduktion af arbejdsudbuddet også omfatter virkningerne på husholdninger-
nes opsparing og porteføljesammensætning
samt såkaldt indkomsttransformation for
hovedaktionærer
hvilket der ikke eksplicit er taget højde for.
Det er ligeledes vanskeligt at kvantificere adfærdsvirkningerne ved afskaffelsen af inve-
storfradraget, og beregningerne er forbundet med betydelig usikkerhed. Det er
parallelt
til de beregninger, der lå til grund ved indførelsen af ordningen
summarisk bl.a. lagt til
grund, at en afskaffelse af investorfradraget bidrager til at reducere arbejdsudbuddet, idet
der er tale om en stramning af beskatningen af personers aktieafkast. Hertil kommer, at
en afskaffelse af investorfradraget isoleret set indebærer, at beskatningen af forskellige
former for aktieafkast beskattes mere symmetrisk. Det vil føre til, at skattesystemet i min-
dre omfang påvirker investeringsbeslutninger, hvilket indebærer en samfundsøkonomisk
gevinst.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om provenuvirkningen ved en fuld afskaffelse af investorfradraget og aktiesparekontoen, til skatteministeren
2339408_0004.png
Den hypotetiske afskaffelse af både aktiesparekontoen og investorfradraget skønnes at re-
ducere indkomstforskellene med 0,01 pct.-point i 2025 målt ved Gini-koefficienten,
jf. ta-
bel 2.
Der er ikke vist tal for årene 2021-2024, da der ikke er væsentlige forskelle til de be-
regnede fordelingsvirkninger i 2025.
Tabel 2. Ændringer i Gini-koefficienten ved at afskaffe aktiesparekontoen og investorfradraget
(2025-regler og 2021-niveau)
Afskaffelse af:
Procentpoint
Ændring i Gini-koefficient
Aktiesparekonto
0,00
Investorfradraget
-0,01
Begge
-0,01
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
De gennemsnitlige virkninger på den disponible indkomst målt i kroner og i pct. i 2025 af
den hypotetiske afskaffelse af aktiesparekontoen og investorfradraget er vist i
tabel 3
ne-
denfor. Der er ikke vist tal for årene 2021-2024, da der ikke er væsentlige forskelle til de
beregnede fordelingsvirkninger i 2025. De skønnede fordelingsvirkninger er behæftet
med usikkerhed.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om provenuvirkningen ved en fuld afskaffelse af investorfradraget og aktiesparekontoen, til skatteministeren
2339408_0005.png
Tabel 3. Virkninger på disponibel indkomst af at afskaffe aktiesparekontoen og investorfradraget
(2025-regler og 2021-niveau)
Afskaffelse af:
Aktiesparekonto
2025-regler
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele befolkningen
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-200
-1.800
0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-400
-2.100
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
0,0
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-100
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-100
-400
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
Kr.
Pct.
Investorfradrag
Kr.
Pct.
Kr.
Begge
Pct.
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
Side 5 af 5