Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2338546_0001.png
22. februar 2021
J.nr. 2021 - 1235
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 255 af 27. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne det særligt lave skatteloft på kapitalindkomst, til skatteministeren
2338546_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne det særligt lave skatteloft på kapi-
talindkomst, således at det følger det normale skatteloft, og samtidigt fjerne bundfradraget
i topskatten for kapitalindkomst? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter til-
bageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i
varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes
endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser og opgøre fordelingsvirknin-
gen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og
øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. ind-
komstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteæn-
dringens virkning på Gini-koefficienten.
Svar
En hypotetisk ændring af beskatningen af positiv nettokapitalindkomst, hvor skattesatsen
for positiv nettokapitalindkomst følger det skrå skatteloft for lønindkomst og bundfradra-
get i topskatten for positiv nettokapitalindkomst fjernes, skønnes i 2021 at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 0,7 mia. kr. samt et merprovenu på 0,5 mia. kr. efter tilba-
geløb og på 0,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
I 2025 skønnes et umiddel-
bart merprovenu på ca. 0,5 mia. kr. samt et merprovenu på 0,4 mia. kr. efter tilbageløb og
på 0,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Baggrunden for ændringen i merprovenuet over
tid er, at renteniveauet forventes at stige, hvilket vil påvirke størrelsen af befolkningens
kapitalindkomst. Provenuvirkningerne efter tilbageløb og adfærd afspejler virkningen på
det finanspolitiske råderum.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved at forhøje satsen for positiv nettokapitalindkomstskat til satsen for
det skrå skatteloft og fjerne bundfradraget i topskatten for positiv nettokapitalindkomst
Mia. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2021
0,7
0,5
0,4
2022
0,5
0,4
0,3
2023
0,5
0,4
0,3
2024
0,6
0,4
0,3
2025
0,5
0,4
0,3
Varigt
1,3
1,0
0,8
Anm.: Provenuvirkningerne er afrundet til 100 mio. kr. Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25
pct. for ændringer i den højeste skattesats på positiv kapitalindkomst. Den varige virkning er baseret på en fremskrivning af
udviklingen i renteniveauet til år 2200 og er derfor omfattet af betydelig usikkerhed.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
De beregningsmæssigt forudsatte afledte adfærdsvirkninger afspejler meget summariske
skøn, som antages at afspejle de afledte ændringer i arbejdsudbuddet ved en ændring af
den højeste skattesats for positiv nettokapitalindkomst, men bygger ikke på en systema-
tisk kortlægning af de forventede effekter. Overordnet vil en forøgelse af beskatningen af
positiv nettokapitalindkomst indebære en række afledte adfærdsvirkninger, som udover
en formodet reduktion af arbejdsudbuddet, også omfatter virkningerne på husholdninger-
nes opsparing og porteføljesammensætning, hvilket der ikke eksplicit er taget højde for.
Der er derfor stor usikkerhed om størrelsen af de skønnede afledte adfærdsvirkninger.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne det særligt lave skatteloft på kapitalindkomst, til skatteministeren
2338546_0003.png
Den hypotetiske ændring af beskatningen af positiv nettokapitalindkomst skønnes at re-
ducere indkomstforskellene med mellem 0,03 og 0,04 pct.-point målt ved Gini-koefficien-
ten,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Ændringer i Gini-koefficienten ved at forhøje satsen for positiv nettokapitalindkomstskat til
satsen for det skrå skatteloft og fjerne bundfradraget i topskatten for positiv nettokapitalindkomst
Procentpoint
Ændring i Gini-koefficient
2021
-0,04
2022
-0,03
2023
-0,03
2024
-0,03
2025
-0,03
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
De gennemsnitlige virkninger på den disponible indkomst målt i kroner og i pct. af de hy-
potetiske ændringer i skatten på positiv nettokapitalindkomst er vist i
tabel 3.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne det særligt lave skatteloft på kapitalindkomst, til skatteministeren
2338546_0004.png
Tabel 3. Fordelingsvirkninger på disponibel indkomst ved at forhøje satsen for positiv nettokapital-
indkomstskat til satsen for det skrå skatteloft og fjerne bundfradraget i topskatten for positiv nettoka-
pitalindkomst
2021
Indkomst
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-1.300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.000
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.000
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.000
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
Kr.
Pct.
2022
Kr.
Pct.
2023
Kr.
Pct.
2024
Kr.
Pct.
2025
Kr.
Pct.
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-600
-1.100
-10.000
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,7
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-500
-800
-7.300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,6
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-500
-900
-7.500
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,6
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-500
-900
-8.200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,6
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-500
-800
-7.900
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,6
Hele befolkningen
-100
-0,1
-100
-0,1
-100
-0,1
-100
-0,1
-100
-0,1
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
Side 4 af 4