Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2338542_0001.png
22. februar 2021
J.nr. 2021 - 1226
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 253 af 27. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om provenuvirkningen ved at hæve den høje sats på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45 pct., 46 pct., 47 pct., 48 pct., 49 pct. og 50 pct, til skatteministeren
2338542_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at hæve den høje sats på aktieindkomstbe-
skatningen til henholdsvis 45 pct., 46 pct., 47 pct., 48 pct., 49 pct. og 50 pct.? Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette
bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-
niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere for samtlige modeller opgøre
virkningen på råderummet i 2021-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteæn-
dringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i procent
af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes
også opdelt på percentiler. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på
Gini-koefficienten.
Svar
En forhøjelse af den progressive skattesats på aktieindkomst fra 42 pct. til 45 pct. skøn-
nes i hvert af årene 2021-2025 at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 1,1 mia. kr.
samt et merprovenu på 0,8 mia. kr. efter tilbageløb og 0,6 mia. kr. efter tilbageløb og ad-
færd,
jf. tabel 1.
Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd afspejler virkningen på det
finanspolitiske råderum.
Med det anvendte beregningsgrundlag og de i spørgsmålet præciserede forudsætninger er
de skønnede provenuvirkninger på omtrent samme niveau i alle årene 2021-2025 for hver
af de hypotetiske forhøjelser af aktieindkomstskatten. Dette skyldes, at det ikke er muligt
at skønne over fremtidige udsving på aktiemarkedet. Over tid vil der i realiteten være
store afvigelser fra det strukturelle niveau for aktiekurserne og dermed i aktieindkomsten,
så provenuet af aktieindkomstbeskatningen vil variere.
De beregningsmæssigt forudsatte afledte adfærdsvirkninger afspejler meget summariske
skøn, som antages at afspejle den afledte reduktion af arbejdsudbuddet ved en forhøjelse
af den progressive skattesats for aktieindkomst, men bygger ikke på en systematisk kort-
lægning af de forventede effekter. Overordnet vil en forøgelse af beskatningen af aktie-
indkomst indebære en række afledte adfærdsvirkninger, som udover en formodet reduk-
tion af arbejdsudbuddet også omfatter virkningerne på husholdningernes opsparing og
porteføljesammensætning
samt såkaldt indkomsttransformation for hovedaktionærer
hvilket der ikke eksplicit er taget højde for. Der er derfor stor usikkerhed om størrelsen af
de skønnede afledte adfærdsvirkninger.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om provenuvirkningen ved at hæve den høje sats på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45 pct., 46 pct., 47 pct., 48 pct., 49 pct. og 50 pct, til skatteministeren
2338542_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkninger ved at øge den høje sats for aktieindkomstskat
Forhøjelse af den høje sats for aktieindkomstskat fra
42 pct. til
Mia. kr. (2021-niveau)
2021
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2022
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2023
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2024
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2025
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Varig virkning
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
1,1
0,8
0,6
1,4
1,1
0,8
1,8
1,3
1,0
2,1
1,6
1,2
2,5
1,9
1,4
2,8
2,2
1,6
1,1
0,8
0,6
1,4
1,1
0,8
1,8
1,3
1,0
2,1
1,6
1,2
2,5
1,9
1,4
2,8
2,2
1,6
1,1
0,8
0,6
1,4
1,1
0,8
1,8
1,4
1,0
2,1
1,7
1,2
2,5
1,9
1,4
2,9
2,2
1,7
1,1
0,8
0,6
1,4
1,1
0,8
1,8
1,4
1,0
2,1
1,6
1,2
2,5
1,9
1,4
2,8
2,2
1,6
1,1
0,8
0,6
1,4
1,1
0,8
1,8
1,4
1,0
2,1
1,6
1,2
2,5
1,9
1,4
2,8
2,2
1,6
1,1
0,8
0,6
1,4
1,1
0,8
1,8
1,4
1,0
2,1
1,6
1,2
2,5
1,9
1,4
2,8
2,2
1,6
45 pct.
46 pct.
47 pct.
48 pct.
49 pct.
50 pct.
Anm.: Provenuvirkningerne er afrundet til 100 mio. kr. Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25
pct. for ændringer i den højeste skattesats på aktieindkomst. Der er ikke taget højde for, at forhøjelsen af aktieindkomst-
skatten øger hovedaktionærernes tilskyndelse til at udbetale overskud som lønindkomst i stedet for udbytte og afledte virk-
ninger på husholdningernes opsparing og porteføljesammensætning.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
De hypotetiske forhøjelser af den progressive skattesats på aktieindkomst skønnes at re-
ducere indkomstforskellene med mellem 0,07 og 0,18 pct.-point målt ved Gini-koefficien-
ten,
jf. tabel 2.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om provenuvirkningen ved at hæve den høje sats på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45 pct., 46 pct., 47 pct., 48 pct., 49 pct. og 50 pct, til skatteministeren
2338542_0004.png
Tabel 2. Ændringer i Gini-koefficienten ved at øge den høje sats for aktieindkomstskat
Forhøjelse af den høje sats for aktieindkomstskat fra 42
pct. til
Ændring i Gini-koefficient (pct.-point)
2021
2022
2023
2024
2025
45 pct.
-0,07
-0,07
-0,07
-0,07
-0,07
46 pct.
-0,09
-0,09
-0,09
-0,09
-0,09
47 pct.
-0,11
-0,11
-0,11
-0,11
-0,11
48 pct.
-0,14
-0,13
-0,13
-0,13
-0,13
49 pct.
-0,16
-0,16
-0,16
-0,16
-0,15
50 pct.
-0,18
-0,18
-0,18
-0,18
-0,17
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
De gennemsnitlige virkninger på den disponible indkomst målt i kroner og i pct. af de hy-
potetiske forhøjelser af den progressive skattesats på aktieindkomst i 2021 og 2025 er vist
i henholdsvis
tabel 3
og
tabel 4
nedenfor. Der er ikke vist tal for de mellemliggende år
2022-2024, da der ikke er væsentlige forskelle mellem tallene for 2021 og 2025.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om provenuvirkningen ved at hæve den høje sats på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45 pct., 46 pct., 47 pct., 48 pct., 49 pct. og 50 pct, til skatteministeren
2338542_0005.png
Tabel 3. Fordelingsvirkninger på disponibel indkomst ved at øge den høje sats for aktieindkomstskat
(2021-regler og 2021-niveau)
Forhøjelse af den høje sats for aktieindkomstskat fra 42 pct. til
45 pct.
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-2.100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Pct.
46 pct.
Kr.
Pct.
47 pct.
Kr.
Pct.
48 pct.
Kr.
Pct.
49 pct.
Kr.
Pct.
50 pct.
Kr.
Pct.
-200 -0,1
-5.500 -1,1
-2.700 -0,6
-3.400 -0,7
-4.100 -0,8
-4.800 -1,0
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100
-100
-100
-100
-200
-200
-400
-400
-800
-1.500
-16.700
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0,0
-200 -0,1
-200 -0,1
-200 -0,1
-300 -0,1
-400 -0,1
-600 -0,1
-700 -0,2
-1.300 -0,3
-2.500 -0,5
-200 -0,1
-300 -0,1
-300 -0,1
-400 -0,1
-500 -0,1
-700 -0,2
-800 -0,2
-1.500 -0,3
-3.000 -0,5
-200 -0,1
-300 -0,1
-300 -0,1
-400 -0,1
-600 -0,2
-800 -0,2
-1.000 -0,2
-1.800 -0,4
-3.500 -0,6
-300 -0,1
-400 -0,1
-400 -0,1
-500 -0,1
-600 -0,2
-1.000 -0,2
-1.100 -0,3
-2.000 -0,4
-4.000 -0,7
-200 -0,1
-200 -0,1
-200 -0,1
-300 -0,1
-500 -0,1
-600 -0,1
-1.000 -0,2
-2.000 -0,4
-1 -22.300 -1,8 -27.800 -2,3 -33.400 -2,8 -39.000 -3,2 -44.600 -3,7
Hele befolkningen
-200
0
-300 -0,1
-400 -0,2
-500 -0,2
-500 -0,2
-600 -0,3
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om provenuvirkningen ved at hæve den høje sats på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45 pct., 46 pct., 47 pct., 48 pct., 49 pct. og 50 pct, til skatteministeren
2338542_0006.png
Tabel 4. Fordelingsvirkninger på disponibel indkomst ved at øge den høje sats for aktieindkomstskat
(2025-regler og 2021-niveau)
Forhøjelse af den høje sats for aktieindkomstskat fra 42 pct. til
45 pct.
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-2.000
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Pct.
46 pct.
Kr.
Pct.
47 pct.
Kr.
Pct.
48 pct.
Kr.
Pct.
49 pct.
Kr.
Pct.
50 pct.
Kr.
Pct.
-200 -0,1
-5.300 -1,1
-2.700 -0,5
-3.300 -0,7
-4.000 -0,8
-4.700 -0,9
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-700
-1.500
-16.200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0,0
-200 -0,1
-200 -0,1
-200 -0,1
-300 -0,1
-400 -0,1
-600 -0,1
-700 -0,2
-1.200 -0,3
-2.500 -0,4
-200 -0,1
-200 -0,1
-300 -0,1
-300 -0,1
-500 -0,1
-700 -0,2
-800 -0,2
-1.500 -0,3
-2.900 -0,5
-300 -0,1
-300 -0,1
-300 -0,1
-400 -0,1
-500 -0,1
-800 -0,2
-1.000 -0,2
-1.700 -0,4
-3.400 -0,6
-300 -0,1
-300 -0,1
-400 -0,1
-400 -0,1
-600 -0,2
-900 -0,2
-1.100 -0,3
-1.900 -0,4
-3.900 -0,7
-200 -0,1
-200 -0,1
-200 -0,1
-300 -0,1
-400 -0,1
-600 -0,1
-1.000 -0,2
-2.000 -0,4
-1 -21.600 -1,8 -27.000 -2,2 -32.400 -2,6 -37.800 -3,1 -43.200 -3,5
Hele befolkningen
-200
0
-300 -0,1
-400 -0,2
-400 -0,2
-500 -0,2
-600 -0,3
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
Side 6 af 6