Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2377035_0001.png
20. april 2021
J.nr. 2021 - 1373
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 250 af 22. januar 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Signe Munk (SF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 250: MFU spm. om tyske afgiftsstigning på diesel og benzin pr. 1. januar 2021, til skatteministeren
2377035_0002.png
Spørgsmål
Tyskland har pr. 1. januar 2021 besluttet at indføre en CO
2
-afgift på blandt andet diesel
og benzin. Det ønskes belyst, hvor store de samlede afgifter på benzin og diesel
med og
uden moms
derefter vil være i Tyskland sammenlignet med Danmark. Tilsvarende tal
for 2020 ønskes også oplyst, ligesom betydningen af de planlagte tyske stigninger i CO
2
-
afgiften i de kommende år.
Svar
Fra den 1. januar 2021 er der introduceret et nationalt CO
2
-kvotesystem i Tyskland, der
omfatter drivmidler og fyringsolie med en planlagt gradvis forhøjelse af satsen fra 2021 til
2026.
Disse brændstoffer er ikke omfattet af EU’s CO
2
-kvotesystem. Det tyske CO
2
-kvo-
tesystem har samme effekt som afgiftsforhøjelser i årene 2021-2025, idet kvoteprisen er
fastsat ved lov og ikke afhænger af udbud og efterspørgsel efter CO
2
-kvoterne.
CO
2
-kvotesystemet skønnes at forøge omkostningerne (inkl. moms) til benzin og diesel i
2021 med hhv. ca. 48 øre pr. liter benzin og ca. 53 øre pr. liter diesel. Herefter forøges
kvoteprisen gradvist i de kommende år,
jf. tabel 1.
Disse skøn for prisstigningerne er søgt
korrigeret for iblandingen af biobrændstoffer i benzin og diesel i Tyskland, idet der ikke
er udgifter til CO
2
-kvoter for biobrændstoffer.
Når CO
2
-kvotesystemet er fuldt indfaset i Tyskland i 2026, vil prisen på CO
2
-kvoterne af-
hænge af markedsprisen på CO
2
-kvoterne, idet der dog er fastlagt både et minimum og et
maksimum for kvoteprisen. I 2026 vurderes omkostningerne inkl. moms at forøges med
ca. 105-124 øre pr. liter benzin. For diesel vurderes stigningen til ca. 118-139 øre pr. liter.
Tabel 1. Omkostning inkl. moms vedr. CO
2
-kvoter i Tyskland i øre pr. liter benzin og diesel
År
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Benzin
48
57
67
86
105
105-124
Diesel
53
64
75
96
118
118-139
Anm.: Omregnet ved 7,4373 kr./Euro. Benzinen forudsættes at være E10-benzin, der indeholder 9,8 pct. bioethanol og die-
selen forudsættes at indeholder. 9 pct. biobrændstoffer. Der er dog betydelig usikkerhed om indholdet af biobrændstoffer i
diesel
navnlig i de kommende år. Usikkerheden skyldes bl.a., at de tyske krav om iblanding af biobrændstoffer kan opfyl-
des ved forskellige kombinationer af biobrændstoffer. Det er alene CO
2
-udledninger fra fossile brændstoffer, der er omfattet
af kvotesystemet, idet biobrændstoffer anses for CO2-neutrale. Biobrændstoffer reducerer således udgifterne til CO
2
-kvo-
ter.
De samlede afgifter (inklusive udgifter til CO
2
-kvoter i Tyskland) per liter benzin og die-
sel i Tyskland og Danmark ekskl. moms i 2020 og 2021 fremgår af tabel 2.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 250: MFU spm. om tyske afgiftsstigning på diesel og benzin pr. 1. januar 2021, til skatteministeren
2377035_0003.png
Tabel 2. Samlede afgifter på benzin og diesel ekskl. moms (inkl. udgift til tyske CO2-kvoter i 2021)
Afgift ekskl. moms, øre pr. liter
Benzin
Tyskland
Danmark
Diesel
Tyskland
Danmark
2020
486,8
461,7
349,8
321,5
2021
529,9
465,7
399,2
324,3
Kilde: EU-kommissionens Weekly Oil Bulletin, 1. februar 2021 samt egne beregninger. Valutakurs 7,4373 kr. pr. euro. EU-
Kommissionen anser ikke formelt udgifterne til CO2-kvoter for benzin og diesel som en afgift, hvorfor udgifterne til CO2-
kvoter ikke fremgår af Kommissionens tal for de samlede afgifter. Som skøn for prisstigningerne som følge af udgifter til
CO2-kvoter i 2021 anvendes derfor skønnet i tabel 1 (ekskl. moms).
De samlede afgifter pr. liter benzin og diesel i Tyskland og Danmark inkl. moms i 2020
og 2021 fremgår af tabel 3. Det bemærkes, at momsen pålægges den samlede pris på ben-
zin og diesel (dvs. både nettoprisen og punktafgifterne), og at prisen varierer over tid.
Momsen er derfor beregnet ud fra gennemsnit af EU-Kommissionens ugentlige tal for
markedspriserne på benzin og diesel i EU-landene. Momsen i Danmark er 25 pct. og som
hovedregel er momsen på benzin og diesel 19 pct. i Tyskland. Som led i stimuleringspoli-
tik var den tyske moms dog midlertidigt reduceret fra 19 til 16 pct. i andet halvår af 2020.
Tabel 3. Samlede afgifter på benzin og diesel inkl. moms (inkl. udgift til tyske CO2-kvoter i 2021)
Afgift inkl. moms, øre pr. liter
Benzin
Tyskland
Danmark
Diesel
Tyskland
Danmark
2020
629,6
677,2
473,2
502,3
2021
701,3
690,8
549,6
512,5
Kilde: EU-kommissions Weekly Oil Bulletin og Oil Price History fra 1. februar 2021 samt egne beregninger. Valutakurs
7,4373 kr. pr. euro. Den tyske moms var midlertidigt reduceret fra 19 pct. til 16 pct. i anden halvdel af 2020, hvilket reduce-
rer den samlede tyske afgift på benzin og diesel i 2020. EU-Kommissionen anser ikke formelt udgifterne til CO2-kvoter for
benzin og diesel som en afgift, hvorfor udgifterne til CO2-kvoter ikke fremgår af Kommissionens tal for de samlede afgifter.
Som skøn for prisstigningerne som følge af udgifter til CO2-kvoter i 2021 anvendes derfor skønnet i tabel 1.
Det bemærkes, at for store dieselkøretøjer (lastbiler og busser) er afgifter og priser ekskl.
moms mest relevante, da momsen kan fradrages for erhvervsmæssig kørsel, mens det er
priserne inkl. moms, der er relevante for privat kørsel i personbiler mv.
Det bemærkes endvidere, at de tyske afgifter for benzin og diesel ikke reguleres med pris-
udviklingen. De tyske afgifter på benzin og diesel har været uændrede siden 2003 (på nær
indførslen af CO
2
-kvotesystemet), og de bliver således gradvist udhulet af inflationen. De
danske afgifter på benzin og diesel reguleres med nettoprisudviklingen. I Finansministeri-
ets mellemfristede fremskrivninger skønnes nettoprisstigningerne i de kommende år i
gennemsnit at være 1,9 pct. om året.
Det bemærkes endvidere, at afgifterne er et delelement af den regulering, der påvirker for-
brugerprisen per liter benzin eller diesel. Der er blandt andet betydelig variation i kravene
til iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel til vejtransport. Den tyske regulering af
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 250: MFU spm. om tyske afgiftsstigning på diesel og benzin pr. 1. januar 2021, til skatteministeren
2377035_0004.png
biobrændstoffer i benzin og diesel blev ændret fra og med 2020 og forventes ikke umid-
delbart ændret i de kommende år.
Med
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver der fra 2022 indført et CO
2
-fortræng-
ningskrav for brændstoffer. Kravet forhøjes gradvist frem mod 2030. Da aftalen blev ind-
gået, skønnedes CO
2
-fortrængningskravet at forøge prisen på diesel med ca. 50 øre pr. li-
ter inkl. moms i 2030 (2021-priser). Prisstigningen skyldes merudgifter til biobrændstoffer
og evt. andre VE-brændstoffer. Prisen på benzin skønnes ikke at blive påvirket nævne-
værdigt af aftalen.
Side 4 af 4