Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2331847_0001.png
8. februar 2021
J.nr. 2021 - 1241
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 249 af 22. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om FoU udgifter udgør af virksomhedernes samlede FoU udgifter på de forudsatte årlige 45 mia. kr. i lovforslag nr. L 30, til skatteministeren
2331847_0002.png
Spørgsmål
Hvis ministeren mener, at udgifter, som efter deres karakter opfylder forsknings- og ud-
viklingskriterierne i ligningslovens § 8 B, ikke kan fradrages efter ligningslovens § 8 B,
hvis de er afholdt med det formål at sikre virksomhedens hidtidige konkurrencedygtighed
og indkomst, dvs. hvor FoU udgifterne vil kunne fradrages som driftsomkostninger efter
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvor stor en andel skønner ministeren så, at disse
FoU udgifter udgør af virksomhedernes samlede FoU udgifter på de forudsatte årlige
45 mia. kr. i lovforslag nr. L 30? Til sammenligning skønnede ministeren i svar på L 30
- spørgsmål 37, at virksomhedernes udgifter til interne processer med stor usikkerhed
kunne opgøres til 10 pct. af de samlede FoU udgifter svarende til 4,5 mia. kr. i 2021.
Svar
Indledningsvis bemærkes, at forarbejderne til ligningslovens § 8 B hviler på en forudsæt-
ning om, at statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, ikke indeholder hjemmel til at fradrage de
omkostninger, der omfattes af ligningslovens § 8 B
medmindre den skattepligtige har
det som erhverv at drive forskning. Kendetegnende for udgifter omfattet af ligningslo-
vens § 8 B er således, at de ikke har driftsomkostningskarakter. Sædvanlige driftsomkost-
ninger er derfor ikke omfattet af ligningslovens § 8 B, stk. 1.
Ved provenuvurderingen i L 30 er der lige som ved indførelsen af det forhøjede fradrag
(jf. L 227 2017-18) taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks opgørelse. Dette grundlag
skal alene ses som en approksimation til de omfattede udgifter, da der ikke forelå data ba-
seret på den faktiske afgrænsning i lovgivningen. Der vil således være elementer i grundla-
get, som ikke er omfattet, men som det ikke har været muligt at korrigere eksplicit for.
Tilsvarende er der ikke foretaget en korrektion for, at tilkøbte ydelser også kan være om-
fattet af fradraget. En nærmere kvantificering af forskellen på det statistiske grundlag i
provenuvurderingen og den faktiske afgrænsning i lovgivningen er derfor ikke mulig.
Side 2 af 2