Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2335605_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 262
Offentligt
18. maj 2018
J.nr. 2018 - 1353
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 262 af 22. februar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om kommentar til den problematik, der rejses i borgerhenvendelsen om overdragelse i gavemiljø, til skatteministeren
2335605_0002.png
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren sikre, at SKAT ikke ”overfortolker” undtagelsen om ”særlige om-
stændigheder” i Højesterets dom fra 2016 vedrørende
værdiansættelsescirkulæret, så rets-
kravet udhules administrativt, og hvordan vil ministeren sikre, at SKAT ikke overfører
Højesterets dom, som vedrører dødsboer, til gaveoverdragelser?
Svar
Efter reglerne i boafgiftsloven skal aktiver og passiver i dødsboer ansættes til handelsvær-
dien. Skattemyndighederne kan ændre boets værdiansættelse eller anmode skifteretten om
at udmelde sagkyndige til at foretage vurdering efter dødsboskifteloven, hvis værdiansæt-
telsen ikke er baseret på en sagkyndig vurdering, og myndighederne finder, at værdiansæt-
telsen ikke svarer til handelsværdien.
For så vidt angår gaver omfattet af boafgiftsloven skal gavens værdi ligeledes fastsættes til
handelsværdien. Det følger endvidere af boafgiftsloven, at SKAT kan ændre værdiansæt-
telsen, hvis SKAT finder, at en værdiansættelse ikke svarer til handelsværdien på tids-
punktet for gavens modtagelse.
Ifølge værdiansættelsescirkulæret (cirkulære nr. 185 af 17. november 1982 om værdiansæt-
telsen af aktiver og passiver i dødsboer m.m. og ved gaveafgiftsberegning) skal en værdi-
ansættelse af fast ejendom lægges til grund ved beregning af bo- og gaveafgiften, hvis bo-
ets eller parternes ansættelse omregnet til kontantværdi højst er 15 pct. højere eller lavere
end den kontante ejendomsværdi. Det fremgår endvidere af cirkulæret, at anvisningerne i
cirkulæret er vejledende ved efterprøvelsen af værdiansættelser i den enkelte boopgørelse
eller anmeldelse.
I Højesterets dom fra 2016 (offentliggjort som SKM2016.279.HR), der omhandlede vær-
diansættelsen af to ejendomme i et dødsbo, afviste Højesteret, at der gælder et retskrav på
anvendelse af +/- 15 pct.- reglen, idet retten fandt, at skattemyndighederne skal acceptere
en værdiansættelse foretaget efter +/- 15 pct.-reglen, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder. Højesteret anfører desuden, at det ikke var godtgjort, at der forelå en
fast administrativ praksis for, at et dødsbos værdiansættelse, som ikke afviger mere end 15
pct. fra den kontante ejendomsværdi, altid skal lægges til grund af skattemyndighederne.
Det blev endvidere lagt til grund, at ejendommene var værdiansat højere ved realkreditbe-
låningen, og at erhververen af ejendommene, arving A, havde givet et arveafkald, hvorved
arving B blev kompenseret for den lave værdiansættelse af ejendommene i boopgørelsen.
Retten fandt herefter, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, at SKATs anmod-
ning om vurdering af ejendommene skulle imødekommes.
Med dommen er det således fastslået, at der skal foreligge særlige omstændigheder, hvis
en værdiansættelse foretaget efter +/- 15 pct.-reglen skal kunne tilsidesættes af SKAT.
Det vil bero på en konkret vurdering i den enkelte sag, om der foreligger sådanne særlige
omstændigheder.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om kommentar til den problematik, der rejses i borgerhenvendelsen om overdragelse i gavemiljø, til skatteministeren
2335605_0003.png
Højesteret har ikke taget specifikt stilling til, hvad der gælder for gaver, herunder om der i
gavetilfælde foreligger en fast administrativ praksis, så der her i videre omfang kan støttes
ret på +/- 15 pct.-reglen.
Der skal være tryghed og forudberegnelighed ved overdragelse af fast ejendom inden for
familien. Samtidig skal den enkelte boligejer ikke bære risikoen for den usikkerhed, der er
forbundet med vurderingen, hvilket netop er formålet med +/- 15 pct.-reglen i værdian-
sættelsescirkulæret. Det hensyn mener jeg også fortsat er varetaget med reglerne i cirkulæ-
ret, der i forbindelse med de nye ejendomsvurderinger og indførelsen af et forsigtigheds-
princip vil blive ændret til +/- 20 pct. Skatteministeriet står for udarbejdelsen af æn-
dringscirkulæret, som vil blive sendt i høring inden udstedelsen.
Jeg er dog samtidig opmærksom på, at Højesterets dom har givet anledning til usikkerhed
om, hvornår en værdiansættelse foretaget efter +/- 15 pct.-reglen kan tilsidesættes af
SKAT. Jeg vil derfor bede SKAT om at udarbejde et styresignal, der klargør reglerne, her-
under hvornår der foreligger særlige omstændigheder. I overensstemmelse med procedu-
ren i retssikkerhedspakke II vil styresignalet blive sendt i ekstern høring, og i det omfang
høringen giver anledning til politiske spørgsmål, skal jeg orienteres om styresignalet med
henblik på drøftelse, inden det udsendes.
Side 3 af 3