Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2333335_0001.png
9. februar 2021
J.nr. 2021 - 1152
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 223 af 12. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om ministeren vil oversende et opdateret svar på SAU alm. del – spørgsmål 293 og spørgsmål 369, til skatteministeren
2333335_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes sende et opdateret svar på SAU alm. del
spørgsmål 293 og spørgsmål
369 (begge fra folketingsåret 2018-19, 1. samling). Ministeren bedes sende et samlet svar.
Svar
Svarene på SAU alm. del
spørgsmål 293 og 369 (folketingsåret 2018-19, 1. samling) in-
deholder fordelingsvirkninger af følgende tiltag:
(a) Kapital- og aktieindkomst beskattes som lønindkomst.
(b) Forhøjelse af personfradraget med 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr.
aftrappet fuldt ud ved 350.000 kr.
(c) Indførsel af en formueskat på 1 pct. for formuer over 3 mio. kr.
(d) Fjernelse af fradragsretten i topskatten for arbejdsmarkedsbidraget.
(e) Indførsel af ekstra topskattetrin på henholdsvis 5 pct. ekstra ved indkomst over 1
mio. kr., yderligere 5 pct. ekstra topskat ved indkomst over 2 mio. kr. og slutteligt
yderligere ekstra 5 pct. for indkomster over 3 mio. kr. Beskatningen skal både in-
deholde lønindkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst.
(f) Fjernelse af fradragsretten i topskatten for pensionsindbetalinger, hvor man sam-
tidigt undtager udbetalingerne fra pensioner i topskattegrundlaget.
(g) Fjernelse af kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og integrationsydelsen.
(h) Fjernelse af den særligt lave kontanthjælp for unge (ungeydelsen).
(i) Fjernelse af den fremadrettede mindreregulering af overførselsindkomsterne pga.
2012-skattereformen.
(j)
Fjernelse af mindrereguleringen af SU’en for årene 2018-2021.
Med hensyn til tiltag (g) bemærkes, at integrationsydelsen med finanslovsaftalen for 2019
har ændret navn til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse for personer, der fremover kom-
mer til landet, og til overgangsydelse for nuværende modtagere.
Med hensyn til tiltag (i) er der i det følgende indregnet en annullering af mindreregulerin-
gen i 2021-2023 og med hensyn til tiltag (j) er der indregnet en annullering af mindreregu-
leringen i 2021, jf. SAU alm. del
spørgsmål 224.
Det skønnes, at de nævnte tiltag tilsammen vil bidrage til at reducere indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten med ca. 2,2 pct.-point,
jf. tabel 1.
Til sammenligning er seneste
officielle skøn for Gini-koefficienten 28,1 pct.
I tabellen er endvidere vist den isolerede virkning af de enkelte tiltag. Det skal bemærkes,
at den beregnede ændring i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten for alle tilta-
gene set under ét er en anelse større end summen af de isolerede virkninger af de enkelte
tiltag. Det skyldes, at virkningerne af de enkelte tiltag ikke er indbyrdes uafhængige
fx
vil medregning af kapital- og aktieindkomst i topskattegrundlaget forøge merprovenuet
ved at indføre et ekstra topskattetrin.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om ministeren vil oversende et opdateret svar på SAU alm. del – spørgsmål 293 og spørgsmål 369, til skatteministeren
2333335_0003.png
Ændringen af den disponible indkomst målt i procent og kroner fordelt på indkomstdeci-
ler og for 10. indkomstdecil også på percentiler fremgår af
tabel 2
tabel 5.
Der gøres opmærksom på, at de opgjorte fordelingsvirkninger skal ses i sammenhæng
med, at forslagene vil medføre en betydelig reduktion af det strukturelle arbejdsudbud og
BNP.
Tabel 1. Virkning på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten af en række ændringer af ind-
komstskatter og overførsler
Tiltag
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
Kapital- og aktieindkomst beskattes som lønindkomst
Forhøjelse af personfradraget med 10.000 kr. for indkomster op til 300.000
kr. aftrappet fuldt ud ved 350.000 kr.
Indførsel af en formueskat på 1 pct. for formuer over 3 mio. kr.
Fjernelse af fradragsretten i topskatten for arbejdsmarkedsbidraget
Indførsel af ekstra topskattetrin på henholdsvis 5 pct. ekstra ved indkomst
over 1 mio. kr., yderligere 5 pct. ekstra topskat ved indkomst over 2 mio. kr.
og slutteligt yderligere ekstra 5 pct. for indkomster over 3 mio. kr. Beskat-
ningen skal både indeholde lønindkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst
Fjernelse af fradragsretten i topskatten for pensionsindbetalinger, hvor man
samtidigt undtager udbetalingerne fra pensioner i topskattegrundlaget
Fjernelse af kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen, overgangsydelsen og
selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen
Fjernelse af den særligt lave kontanthjælp for unge (ungeydelsen)
Fjernelse af mindreregulering af overførselsindkomsterne i 2021-2023
Fjernelse af mindrereguleringen
af SU’en
i 2021
Samlet virkning inkl. krydseffekter
Ændring af
Gini-koefficient
Pct.-point
-0,46
-0,41
--0,11
-0,21
-0,44
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
-0,28
-0,11
-0,08
-0,06
-0,01
-2,2
Kilde: (a) Svar på SAU alm. del
spørgsmål 222 (2020-21), (g)-(j) Svar på SAU alm. del
spørgsmål 224 (2020-21).
De øvrige tiltag er i forhold til tidligere svar genberegnet på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen med
data fra 2017 fremskrevet til 2021 med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om ministeren vil oversende et opdateret svar på SAU alm. del – spørgsmål 293 og spørgsmål 369, til skatteministeren
2333335_0004.png
Tabel 2. Ændring af disponibel indkomst ved en række ændringer af indkomstskatter og overførsler
fordelt på indkomstdeciler
Indkomstdecil
Tiltag
1
2
3
4
5
Pct.
6
7
8
9
10
Alle
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
I alt
Kilde: Se tabel 1.
-0,1
3,2
-0,2
0,0
-0,1
0,0
2,7
1,6
0,6
0,1
8,8
-0,1
2,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
0,2
0,4
0,0
3,2
-0,1
2,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,3
0,0
2,3
-0,1
1,4
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,1
0,2
0,0
1,6
-0,2
1,0
0,0
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,1
0,2
0,0
0,8
-0,2
0,6
0,0
-0,2
0,0
-0,3
0,0
0,1
0,1
0,0
0,1
-0,2
0,5
0,0
-0,3
0,0
-0,4
0,0
0,0
0,1
0,0
-0,5
-0,3
0,3
-0,1
-0,4
0,0
-0,7
0,0
0,0
0,1
0,0
-1,3
-0,5
0,2
-0,1
-0,7
0,0
-1,1
0,0
0,0
0,1
0,0
-2,4
-2,8
0,1
-1,1
-1,1
-2,6
-1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
-9,1
-0,8
0,8
-0,2
-0,5
-0,6
-0,7
0,1
0,1
0,1
0,0
-1,7
Tabel 3. Ændring af disponibel indkomst ved en række ændringer af indkomstskatter og overførsler
fordelt på indkomstpercentiler
Indkomstpercentil
Tiltag
91
92
93
94
95
Pct.
96
97
98
99
100
Alle
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
I alt
Kilde: Se tabel 1.
-0,7
0,2
-0,1
-0,9
-0,1
-1,4
0,0
0,0
0,1
0,0
-3,2
-0,8
0,2
-0,1
-1,0
-0,1
-1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
-3,4
-0,8
0,1
-0,1
-1,0
-0,1
-1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
-3,6
-0,9
0,1
-0,2
-1,1
-0,1
-1,6
0,0
0,0
0,0
0,0
-3,9
-1,0
0,1
-0,2
-1,1
-0,2
-1,7
0,0
0,0
0,0
0,0
-4,1
-1,2
0,1
-0,2
-1,2
-0,2
-1,8
0,0
0,0
0,0
0,0
-4,6
-1,3
0,1
-0,3
-1,2
-0,3
-1,9
0,0
0,0
0,0
0,0
-5,0
-1,7
0,1
-0,4
-1,3
-0,6
-1,9
0,0
0,0
0,0
0,0
-5,8
-2,4
0,1
-0,6
-1,3
-3,6
-1,6
0,0
0,0
0,0
0,0
-7,0
-7,5
0
-3,5
-1,0
-9,1
-0,8
0,0
0,0
0,0
0,0
-22,1
-2,8
0,1
-1,1
-1,1
-2,6
-1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
-9,1
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om ministeren vil oversende et opdateret svar på SAU alm. del – spørgsmål 293 og spørgsmål 369, til skatteministeren
2333335_0005.png
Tabel 4. Ændring af disponibel indkomst ved en række ændringer af indkomstskatter og overførsler
fordelt på indkomstdeciler (2021-niveau)
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
Kr.
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
I alt
-100
2.880
-140
-20
-40
-20
1.990
1.630
570
120
7.590
-140
3.430
-50
-10
0
-20
280
340
660
50
4.570
-170
3.290
-40
-30
0
-30
40
170
560
20
3.800
-260
2.810
-60
-70
0
-80
20
160
490
10
2.970
-340
2.000
-90
-150
0
-200
10
140
410
10
1.630
-430
1.440
-90
-350
0
-480
10
130
310
10
310
-570
1.100
-110
-680
-10
-930
0
110
260
10
-1.190
-840
800
-190
-1.160
-20
-1.740
0
100
240
0
-3.560
-1.500 -14.600
520
-330
-2.300
320
-6.050
-5.750
-1.970
1.870
-750
-1.080
-1.420
-1.430
230
290
390
20
-4.130
6
7
8
9
10
Alle
Til-
tag
-80 -13.250
-3.420
0
70
220
0
-7.080
0
40
210
0
-7.660 -47.370
Anm.: Ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn under 18, er ikke medtaget i beregningen. I
svaret på SAU alm. del
spørgsmål 224 (2020-21) indgår tilsvarende beløb for elementerne (g)-(j) opgjort som de gennem-
snitlige ækvivalerede beløbsstørrelser. Familiernes placering i indkomstdecilerne hhv.
–percentilerne
er opgjort på bag-
grund af de familieækvivalerede disponible indkomst, hvor der tages højde for stordriftsfordele.
Kilde: Se tabel 1.
Tabel 5. Ændring af disponibel indkomst ved en række ændringer af indkomstskatter og overførsler
fordelt på indkomstpercentiler (2021-niveau)
Indkomstpercentil
91
92
93
94
95
96
Kr.
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
-2.440
350
-510
-3.270
-220
-4.770
0
50
210
0
-2.750
320
-540
-3.670
-260
-5.170
0
40
210
0
-2.920
310
-640
-3.810
-310
-5.590
0
40
200
0
-3.390
330
-790
-4.130
-530
-6.190
0
40
200
0
-3.910
290
-1.020
-4.470
-650
-6.580
0
50
200
0
-5.010
280
-1.100
-5.100
-1.000
-7.660
0
40
200
0
-6.100
300
-1.640
-5.620
-1.580
-8.060
0
30
200
0
-8.430 -13.920
260
-2.390
-6.500
280
-4.040
-7.870
-96.640 -14.600
460
-47.480
-13.060
320
-6.050
-5.750
97
98
99
100
10.
decil
i alt
Til-
tag
-2.850 -21.110 -117.510 -13.250
-9.150
0
40
210
0
-9.360
0
30
220
0
-8.120
0
30
230
0
-7.080
0
40
210
0
I alt
-11.400 -12.430 -13.540 -15.340 -16.920 -19.980 -23.060 -29.100 -41.760 -288.590 -47.370
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Se tabel 2.
Side 5 af 5