Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2330858_0001.png
5. februar 2021
J.nr. 2021 - 783
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 222 af 12. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om ministeren vil oversende et opdateret svar på SAU alm. del – spørgsmål 31 og spørgsmål 506, til skatteministeren
2330858_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes sende et opdateret svar på SAU alm. del
spørgsmål 31 og spørgsmål
506 (begge fra folketingsåret 2017-18). Ministeren bedes sende et samlet svar.
Svar
I svaret på SAU alm. del - spm. 31 blev der skønnet over de provenumæssige konsekven-
ser af at forhøje personfradraget med hhv. 10.000 kr., 20.000 kr., 30.000 kr., 40.000 kr. og
50.000 kr., hvor det forhøjede personfradrag aftrappes hhv. i indkomstintervallet
250.000-350.000 kr. og 300.000-350.000 kr. I svaret på SAU alm. del - spm. 506 blev der
skønnet over fordelingsvirkningerne af det forhøjede personfradrag.
Nærværende svar tager udgangspunkt i den beregningsmetode, der blev anvendt i de før-
nævnte svar.
Personfradraget udgør 46.700 kr. efter 2021-regler (2021-niveau) og 46.100 kr. efter 2025-
regler (2021-niveau)
1
. Personfradraget indkomstaftrappes ikke efter de gældende regler.
I
tabel 1
vises skønnene over de provenumæssige konsekvenser af at indføre et forhøjet
personfradrag som beskrevet ovenfor. En forhøjelse af personfradraget på 10.000 kr.,
som aftrappes i indkomstintervallet 250.000-350.000 kr., skønnes at indebære et umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 8,6 mia. kr. (2021-niveau med 2021-regler) samt et mindrepro-
venu på ca. 6,7 mia. kr. efter tilbageløb og ca. 8,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Æn-
dringen medfører en stigning i marginalskatten på ca. 3,7 pct.-point i aftrapningsinterval-
let. Dette indebærer isoleret set en betydelig afledt negativ provenuvirkning på ca. 1,5 mia.
kr. som følge af afledte arbejdsudbudsvirkninger.
Større forhøjelser af personfradraget øger marginalskatten for personer i aftrapningsinter-
vallet proportionalt med forhøjelsens størrelse. For eksempel vil en forhøjelse af person-
fradraget på 50.000 kr. øge marginalskatten med ca. 18,5 pct.-point, hvis aftrapningsinter-
vallet er 250.000-350.000 kr., og ca. 37,1 pct.-point, hvis aftrapningsintervallet er 300.000-
350.000 kr.
1
For personer under 18 år udgør personfradraget 36.900 kr. i både 2021 og 2025 (2021-niveau).
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om ministeren vil oversende et opdateret svar på SAU alm. del – spørgsmål 31 og spørgsmål 506, til skatteministeren
2330858_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af indkomstaftrappet forhøjelse af personfradraget
Forhøjelse af personfradrag (kr.)
Mia. kr. (2021-niveau)
Aftrapning i intervallet 250.000-350.000 kr.
2021-regler (2021-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2025-regler (2021-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Aftrapning i intervallet 300.000-350.000 kr.
2021-regler (2021-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2025-regler (2021-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
-9,1
-7,0
-8,7
-18,1
-13,9
-17,7
-26,9
-20,7
-27,1
-35,4
-27,3
-36,9
-43,8
-33,7
-46,0
-9,4
-7,2
-9,0
-18,6
-14,3
-18,3
-27,7
-21,3
-28,0
-36,5
-28,1
-38,0
-45,1
-34,7
-47,4
-8,4
-6,5
-8,0
-16,6
-12,8
-16,0
-24,7
-19,0
-24,1
-32,5
-25,1
-32,2
-40,2
-31,0
-40,3
-8,6
-6,7
-8,2
-17,1
-13,2
-16,5
-25,5
-19,6
-24,9
-33,5
-25,8
-33,2
-41,4
-31,9
-41,5
10.000
20.000
30.000
40.000
50.000
Anm.: Det forudsættes, at personfradraget for personer under 18 år forhøjes proportionalt med personfradraget for perso-
ner over 18 år. Indkomstgrundlaget for aftrapningen udgøres af den personlige indkomst tillagt arbejdsmarkedsbidrag plus
positiv nettokapitalindkomst og positiv nettoaktieindkomst. Adfærdseffekten er skønnet pba. skattereglerne i 2025. De dy-
namiske virkninger med 2021-regler er skønnet som de beregnede effekter med 2025-regler skaleret med den relative for-
skel i det umiddelbare provenu med hhv. 2021-regler og 2025-regler.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2017 fremskrevet til 2021-niveau med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
I
tabel 2 og 3
er vist fordelingsvirkningerne på indkomstgrupper ved en forhøjelse af per-
sonfradraget på henholdsvis 10.000 kr. og 50.000 kr. for begge de nævnte aftrapningsin-
tervaller. En forhøjelse af personfradraget på 10.000 kr., som aftrappes i indkomstinter-
vallet 300.000-350.000 kr., skønnes isoleret set at reducere indkomstforskellene med 0,41
pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det skal understreges, at beregningen alene viser de isolerede virkninger af de konkrete
skattelempelser, idet der ikke er taget stilling til effekterne af den nødvendige finansiering
af forslaget. Finansiering i den påkrævede størrelsesorden vil imidlertid forudsætte væ-
sentlige offentlige mindreudgifter eller modgående stramninger på indtægtssiden, som
afhængig af den konkrete udformning
vil kunne have betydelige afledte effekter.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om ministeren vil oversende et opdateret svar på SAU alm. del – spørgsmål 31 og spørgsmål 506, til skatteministeren
2330858_0004.png
Tabel 2. Ændringer i indkomster med aftrapningsintervallet 250.000-350.000 kr. (2021-niveau)
Forhøjelse af personfradraget på
10.000 kr.
Disponibel Disponibel
Bruttoind-
indkomst
indkomst
komst
(kr.)
(pct.)
(pct.)
2.900
3.400
3.100
2.500
1.700
1.200
900
600
400
300
1.700
3,2
2,2
1,9
1,3
0,8
0,6
0,4
0,3
0,2
0,1
0,7
2,6
1,7
1,4
0,9
0,6
0,4
0,3
0,2
0,1
0,1
0,5
Forhøjelse af personfradraget på
50.000 kr.
Disponibel Disponibel
Bruttoind-
indkomst
indkomst
komst
(kr.)
(pct.)
(pct.)
12.400
16.600
15.600
12.400
8.600
6.100
4.500
3.200
2.100
1.300
8.300
14,0
11,0
9,2
6,3
4,1
2,7
1,9
1,3
0,9
0,4
3,3
11,1
8,2
6,8
4,5
2,8
1,9
1,3
0,9
0,6
0,2
2,2
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolk-
ningen
Indkomstper-
centil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. per-
centil i alt
300
300
300
300
200
200
300
200
200
400
300
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,1
1.500
1.300
1.300
1.400
1.200
1.100
1.300
1.100
1.200
2.000
1.300
0,7
0,6
0,5
0,6
0,4
0,4
0,4
0,4
0,3
0,2
0,4
0,4
0,4
0,3
0,4
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,1
0,2
Anm.: Der er anvendt 2025-regler i beregningerne. Det forudsættes, at personfradraget for personer under 18 år forhøjes
proportionalt med personfradraget for personer over 18 år. Indkomstgrundlaget for aftrapningen udgøres af den personlige
indkomst tillagt arbejdsmarkedsbidrag plus positiv nettokapitalindkomst og positiv nettoaktieindkomst. For de gennemsnit-
lige ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne. Tabellens tal i kroner er afrundet til nærmeste
100. Procentuelle forskelle i disponible indkomster er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på hus-
standsniveau.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2017 fremskrevet til 2021-niveau med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om ministeren vil oversende et opdateret svar på SAU alm. del – spørgsmål 31 og spørgsmål 506, til skatteministeren
2330858_0005.png
Tabel 3. Ændringer i indkomster med aftrapningsintervallet 300.000-350.000 kr. (2021-niveau)
Forhøjelse af personfradraget på
10.000 kr.
Disponibel Disponibel
Bruttoind-
indkomst
indkomst
komst
(kr.)
(pct.)
(pct.)
2.900
3.400
3.300
2.800
2.000
1.400
1.100
800
500
300
1.900
3,2
2,3
2,0
1,4
1,0
0,6
0,5
0,3
0,2
0,1
0,8
2,6
1,7
1,4
1,0
0,7
0,4
0,3
0,2
0,1
0,1
0,5
Forhøjelse af personfradraget på
50.000 kr.
Disponibel Disponibel
Bruttoind-
indkomst
indkomst
komst
(kr.)
(pct.)
(pct.)
12.500
17.000
16.400
14.000
10.000
7.200
5.500
4.000
2.600
1.600
9.100
14,1
11,3
9,7
7,1
4,7
3,1
2,3
1,6
1,0
0,4
3,6
11,2
8,5
7,2
5,1
3,3
2,1
1,5
1,1
0,7
0,3
2,4
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolk-
ningen
Indkomstper-
centil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. per-
centil i alt
400
300
300
300
300
300
300
300
300
500
300
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,1
1.800
1.600
1.500
1.600
1.400
1.400
1.500
1.300
1.400
2.200
1.600
0,8
0,7
0,6
0,6
0,5
0,5
0,4
0,4
0,3
0,2
0,4
0,5
0,4
0,4
0,4
0,3
0,3
0,3
0,2
0,2
0,1
0,3
Anm.: Der er anvendt 2025-regler i beregningerne. Det forudsættes, at personfradraget for personer under 18 år forhøjes
proportionalt med personfradraget for personer over 18 år. Indkomstgrundlaget for aftrapningen udgøres af den personlige
indkomst tillagt arbejdsmarkedsbidrag plus positiv nettokapitalindkomst og positiv nettoaktieindkomst. For de gennemsnit-
lige ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne. Tabellens tal i kroner er afrundet til nærmeste
100. Procentuelle forskelle i disponible indkomster er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på hus-
standsniveau.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2017 fremskrevet til 2021-niveau med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 5 af 5