Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2330967_0001.png
5. februar 2021
J.nr. 2020 - 333
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 221 af 11. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Egil Hulgaard (KF).
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 221: MFU spm. om bekendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret herunder ajourføring af den statslige arealvejledning for altaner, til skatteministeren
2330967_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for status på Bekendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og
Boligregistret herunder ajourføring af den statslige arealvejledning for altaner. Ministeren
bedes svare på, hvornår bekendtgørelsen forventes at træde i kraft, samt hvornår borgere
kan forventes at blive pålagt at indberette størrelsen på deres altaner.
Svar
Som det ligeledes fremgår af mit svar på BOU alm. del
spm. 45, er ejere af ejerligheder
ikke i dag pålagt at indberette oplysninger om deres altaner til Bygnings- og Boligregistret
(BBR), og der er således ikke i den nuværende bekendtgørelse om ajourføring af byg-
nings- og boligregistret (BBR) regler om opmåling og indberetning af altaner tilhørende
ejerlejligheder.
Siden 2017 har kommunerne imidlertid haft mulighed for at registrere oplysninger om al-
taner tilhørende ejerlejligheder i BBR. Dataindsamlingen sker i nogle kommuner ved hen-
vendelse til ejerne, men ejers medvirken hertil er frivillig.
Der pågår et arbejde med at opdatere BBR-bekendtgørelsen, og da altaner har betydning
for værdien af ejerlejligheder og dermed ejendomsvurderingerne, er det hensigten, at be-
kendtgørelsen som noget nyt vil skulle indeholde regler for indberetning af arealet af alta-
ner tilhørende ejerlejligheder.
Ændringer af altaner vil ofte ske i forbindelse med renovering og ombygning, hvor oplys-
ningerne alligevel vil tilgå den kommunale myndighed via byggesagsbehandlingen, og
kommunen vil derfor i disse tilfælde kunne opdatere BBR. Indberetning af oplysninger vil
derfor typisk være en begrænset opgave for ejerne.
Det forventes, at ændringerne til bekendtgørelsen kan sendes i ekstern høring inden som-
merferien med henblik på ikrafttræden i 2. halvår 2021.
Side 2 af 2