Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2327833_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2021 - 417
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 213 af 6. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skat og afgifter igennem sit liv fordelt på livsindkomstdeciler, til skatteministeren
2327833_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skat og afgif-
ter igennem sit liv fordelt på livsindkomstdeciler?
Svar
Et typisk voksent livsforløb (fra 18 år og frem) kan fx bestå af en periode som studerende
eller i lære, en længere periode som erhvervsaktiv, måske afbrudt af ledighed eller orlovs-
perioder undervejs, samt en periode som pensionist. I dele af livsforløbet kan den enkelte
være enlig, men kan i andre dele af livsforløbet være en del af en familie. Indkomsten kan
dermed variere markant hen over livet
og den enkeltes placering i indkomstfordelingen
vil dermed typisk også ændre sig set over et livsforløb.
En mulig metode til at opgøre såkaldte
livsindkomstdeciler
er
med udgangspunkt i fiktive
livsforløbsberegninger
at beregne den
gennemsnitlige årlige disponible indkomst igennem livet
for hvert enkelt livsforløb og fordele de enkelte livsforløb på deciler efter størrelsen af
den gennemsnitlige årlige indkomst. Herved tages der højde for, at der er forskel på det
gennemsnitlige antal
”voksne”
år (med indkomster og skattebetaling) i de konstruerede,
fiktive livsforløb,
jf. nærmere omtale nedenfor.
Den gennemsnitlige
samlede
skatte- og afgiftsbetaling over et livsforløb skønnes
med
væsentlig usikkerhed og givet de begrænsninger, som den anvendte metode indebærer
til ca. 11,8 mio. kr.,
jf. sidste søjle i tabel 1.
Det bemærkes, at dette tal er opdateret i forhold
til besvarelsen på SAU (alm. del) spørgsmål 110 af 17. november 2020, bl.a. som følge af
anvendelse af nyere datagrundlag.
Tabel 1. Skatte- og afgiftsbetaling over livet opdelt på livsindkomstdeciler
"Livsindkomstdecil"
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
I alt
Mio. kr.
12,3
7,6
4,6
202
61
13,6
8,6
5,0
224
61
15,7
10,1
5,6
262
60
24,2
16,3
7,9
414
58
11,8
7,4
4,4
203
58
Mio. kr.
Samlet skattebetaling
- heraf direkte skatter
- heraf indirekte skatter
Gennemsnitlig årlig
skattebetaling, 1.000 kr.
Gennemsnitligt antal
voksne år i livsforløb
5,2
2,9
2,2
106
49
7,4
4,3
3,1
132
56
8,7
5,2
3,5
148
59
9,6
5,8
3,8
160
60
10,5
6,4
4,1
173
60
11,3
7,0
4,3
186
61
Anm.: Beregningen tager udgangspunkt i fiktive livsforløb,
jf. metodebeskrivelse nedenfor.
Opgørelsen af de direkte skatter
er baseret på de faktisk betalte skatter i 2018 og omfatter primært arbejdsmarkedsbidrag, bundskat, kommuneskat, kirke-
skat, topskat, aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat. Den samlede betaling af indirekte skatter, fx forbrugsafgifter, er
beregningsteknisk opgjort som 28 pct. af den samlede disponible indkomst,
jf. boks 1 nedenfor.
Opdelingen på livsind-
komstdeciler tager udgangspunkt i de gennemsnitlige, årlige ækvivalerede disponible indkomster for de enkelte livsforløb.
Den samlede skattebetaling afspejler de akkumulerede skatter og afgifter (i mio. kr.) over de enkelte livsforløb. Den gen-
nemsnitlige årlige skattebetaling (i 1.000 kr.) er udtryk for den samlede skattebetaling over livet delt med antallet af voksne
år i de enkelte livsforløb.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Den gennemsnitlige samlede skatte- og afgiftsbetaling over et livsforløb for 10. livsind-
komstdecil skønnes til i alt godt 24 mio. kr., hvoraf direkte skatter udgør ca. 16 mio. kr.,
og indirekte skatter ca. 8 mio. kr.,
jf. næstsidste søjle i tabel 1.
I 1. livsindkomstdecil skønnes
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skat og afgifter igennem sit liv fordelt på livsindkomstdeciler, til skatteministeren
2327833_0003.png
den gennemsnitlige samlede betaling at udgøre godt 5 mio. kr., heraf ca. 3 mio. kr. i di-
rekte skatter og ca. 2 mio. kr. i indirekte skatter,
jf. første søjle i tabel 1.
Det bemærkes, at en del af forskellen i den samlede skatte- og afgiftsbetaling afspejler for-
skelle i det gennemsnitlige antal
”voksne”
år (med indkomster og skattebetaling) i livsfor-
løbene i de enkelte deciler. De konstruerede (fiktive) livsforløb starter som udgangspunkt
ved det 18. år og slutter (senest) ved det 90. år,
jf. metodebeskrivelse nedenfor.
Men det gen-
nemsnitlige, konstruerede
”starttidspunkt” for livsforløbene er ca. 21 år (som følge af ind-
vandring/ genindvandring), mens det gennemsnitlige, konstruerede
”sluttidspunkt” for
livsforløbene er ca. 80 år (hvilket afspejler levetid og udvandring/genudvandring).
For hele populationen
er det gennemsnitlige antal ”voksne” år således ca. 58 år, hvilket
indebærer en gennemsnitlig samlet skatte- og afgiftsbetaling på ca. 200.000 kr. årligt.
I 1. livsindkomstdecil er det gennemsnitlige, konstruerede antal voksne år ca. 49 år, dvs.
væsentligt
mindre end i de andre deciler. Det afspejler dels, at det gennemsnitlige ”start-
tidspunkt” for
de konstruerede livsforløb i 1. livsindkomstdecil er ca. 25 år (dvs. senere
end gennemsnittet, hvilket bl.a. afspejler en relativt stor andel indvandrede i dette livsind-
komstdecil), dels at det gennemsnitlige sluttidspunkt er ca. 73 år (dvs. tidligere end gen-
nemsnittet, hvilket bl.a. afspejler en kortere gennemsnitlig, konstrueret levetid i dette livs-
indkomstdecil). Det skal understreges, at forskellene i antallet af voksne år mellem livs-
indkomstdecilerne afspejler en kombination af reelle og rent modeltekniske/beregnings-
mæssige forhold og derfor ikke kan fortolkes som en statistisk sammenhæng.
Forskellen mellem det gennemsnitlige, konstruerede antal voksne år i de enkelte livsind-
komstdeciler indebærer, at forskellene mellem den gennemsnitlige årlige skattebetaling er
(relativt) mindre end forskellene i den samlede, akkumulerede skattebetaling over livsfor-
løbene. Fx er den samlede skatte- og afgiftsbetaling i 10. livsindkomstdecil knap fem
gange større end i 1. livsindkomstdecil, mens den gennemsnitlige årlige skatte- og afgifts-
betaling over livsforløbet er knap fire gange større i 10. livsindkomstdecil end i 1. livsind-
komstdecil.
Også en del af forskellen i den samlede skatte- og afgiftsbetaling mellem forskellige
uddan-
nelsesgrupper
set over livsforløbet afspejler forskelle i det gennemsnitlige antal voksne år
mellem de konstruerede livsforløb i de enkelte uddannelsesgrupper,
jf. tabel 2,
som viser
en opdatering af beregningerne i besvarelsen af SAU (alm. del) spørgsmål 110 og 111 af
17. november 2020 med bl.a. nyt datagrundlag. Således er det gennemsnitlige antal
voksne år i de fiktive livsforløb i gruppen af ufaglærte ca. 54 år, mens det (som nævnt) er
ca. 58 år for hele befolkningen.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skat og afgifter igennem sit liv fordelt på livsindkomstdeciler, til skatteministeren
2327833_0004.png
Tabel 2. Skatte- og afgiftsbetaling over livet opdelt på uddannelse
Andel
Pct.
Alle danskere
100
Samlet
Mio. kr.
11,8
Heraf
direkte
skatter
Mio. kr.
7,4
Heraf
indirekte
skatter
Mio. kr.
4,4
Gns. årlig
skatte-
betaling
1.000 kr.
203
Gns. antal
voksne år i
livsforløb
År
58
Ufaglærte
Faglærte
KVU
MVU
LVU
25
40
6
18
11
8,4
10,9
12,7
13,4
20,1
5,1
6,7
8,0
8,5
13,4
3,3
4,2
4,7
5,0
6,7
154
180
221
221
352
54
60
58
61
57
Anm.: KVU: Kort videregående uddannelse, MVU: Mellemlang videregående uddannelse, LVU: Lang videregående uddan-
nelse. Se i øvrigt anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Det skal understreges, at de beregnede skatter og afgifter over livsforløbet ikke nødven-
digvis er repræsentative for det offentliges faktiske skatte- og afgiftsindtægter i et bestemt
år,
jf. også metodebeskrivelse nedenfor,
og at der i opgørelsen ikke indgår pensionsafkastskat
(PAL), selskabsskat, arbejdsgiverafgifter eller dækningsafgift mv., som tilsammen udgør
omkring 11 pct. af det samlede skatte- og afgiftsprovenu. Det bemærkes, at skatter, som
umiddelbart påhviler virksomhederne, som hovedregel antages nedvæltet i lavere lønnin-
ger (og overførsler) eller højere priser.
De indirekte skatter er beregningsmæssigt forudsat at udgøre 28 pct. af den disponible
indkomst,
jf. boks 1.
De indirekte skatter er opgjort som et gennemsnit for hele befolknin-
gen, men vil i praksis afhænge af den enkeltes konkrete forbrugsvalg, herunder beslutning
om ejerskab af bil og bolig, forbrug af kaffe, chokolade og tobak osv.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skat og afgifter igennem sit liv fordelt på livsindkomstdeciler, til skatteministeren
2327833_0005.png
Boks 1. Korrektion i forhold til standard-tilbageløbsfaktoren for de offentlige finanser
Den såkaldte tilbageløbsfaktor, som anvendes af de økonomiske ministerier, angiver den ”au-
tomatiske” ændring i de offentlige indtægter fra moms og afgifter mv., der (ved uændret for-
brugsadfærd) følger af en ændring i husholdningernes disponible indkomster. Den normalt
anvendte tilbageløbsfaktor er beregnet til 23 pct. med udgangspunkt i data for perioden 2007 -
2016,
jf. fx afsnit 2.5 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019.
Det indebærer, at en
marginal
ændring
i husholdningernes disponible indkomst
fx ved nedsættelse af en indkomstskat
på 100 kr. antages at føre til et automatisk nettotilbageløb af moms og afgifter mv. til det of-
fentlige på 23 kr.
I dette svar ønskes imidlertid beregnet husholdningernes
samlede, gennemsnitlige
betaling af
indirekte skatter i form af moms og afgifter mv. til det offentlige. Denne betaling anslås til 28
pct. af den disponible indkomst (set over et livsforløb), dvs. 5 pct. -point mere end standardtil-
bageløbsfaktoren på 23 pct. Denne forskel afspejler primært differencen mellem de n margi-
nale (netto)ændring i det offentliges indtægter fra indirekte skatter mv. som andel af en mar-
ginal ændring i den disponible indkomst, og den tilsvarende gennemsnitlige (brutto)betaling
af indirekte skatter mv. som andel af den samlede disponible indkomst. Forskellen omfatter
blandt andet, at:
Der er medregnet afgifter, der ikke øges, når den disponible indkomst øges marginalt, herunder fx
licens (som p.t. er ved at blive omlagt til finansiering via indkomstskatten, men det sker først efter
referenceperioden 2007-2016)
og som dermed ikke indgår i beregningen af standard-tilbageløbs-
faktoren.
Der er medregnet den andel af toldindtægterne, der tilbageføres til EU (og som ikke indgår i bereg-
ningen af standard-tilbageløbsfaktoren).
Der er medregnet provenuet af PSO-afgiften. PSO-afgiften (som er i færd med at blive afskaffet)
modsvares af offentlige udgifter af samme størrelse og indgår derfor ikke i beregningen af standard-
tilbageløbsfaktoren.
Der er ikke medregnet provenuet af en række subsidier, som tilbageføres til husholdningerne, og
som modregnes det offentliges indtægter i beregningen af standard-tilbageløbsfaktoren.
Endelig er der korrigeret for visse elementer i beregningen af tilbageløbsfaktoren, som i den aktuelle
beregning er omfattet af opgørelsen af de direkte skatter.
Om den anvendte metode til at danne fiktive livsforløb
Der findes ikke historiske indkomstoplysninger, der dækker hele livsforløb. Historiske
oplysninger ville desuden dække perioder, hvor skattereglerne var markant anderledes end
i dag. En mulig metode til at illustrere skattebetalingen over et helt liv
med gældende
skatteregler
er at
sammensætte ”fiktive” livsforløb
ved at sammenknytte kortere dele af
forskellige personers livsforløb.
De fiktive livsforløb benyttet i denne besvarelse er dannet med udgangspunkt i et to-årigt
paneldatasæt, hvor de samme personer følges i to på hinanden følgende år (2017 og
2018).
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skat og afgifter igennem sit liv fordelt på livsindkomstdeciler, til skatteministeren
2327833_0006.png
Livsforløbene er sammensat ved at tage udgangspunkt i personer, som er 50 år ultimo
2018 (og som dermed var 49 år ultimo 2017). For hver af disse personer findes en anden
person
med samme grundlæggende karakteristika
som var 50 år ultimo 2017 og kan
følges i data til 2018, hvor personen er 51 år. Herefter findes en 51-årig i 2017-data med
samme karakteristika, som kan følges til 2018, hvor personen er 52 år, osv.
På den måde kan den oprindelige 50-årige få livsforløbet forlænget frem til (maksimalt)
det 90. år. På samme måde kan livsforløbet for de 50-årige i 2018 forlænges bagud i tid til
det 18. år. Der tillades en naturlig udvikling, fx i form af børn eller ændret uddannelsesni-
veau, ved at medtage de ændringer, der faktisk sker for personerne fra 2017 til 2018.
Idet de herved dannede livsindkomster og skattebetalingerne heraf tager udgangspunkt i
de 50-årige, er det generelle uddannelsesniveau i de fremkomne fiktive livsforløb lavere
end for de lidt yngre aldersgrupper, men højere end for de lidt ældre. Fx er andelen af fag-
lærte lavere for de 30-årige end for de 50-årige.
For en uddybning af den bagvedliggende metode henvises til kapitel 3, herunder boks 3.3,
i
Familiernes økonomi
fordeling, fattigdom og incitamenter 2015,
Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet juni 2015.
Side 6 af 6