Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2325731_0001.png
28. januar 2021
J.nr. 2021 - 501
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 211 af 4. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Adsbøl (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 211: MFU spm. om hjemløses muligheder for at indregistrere et køretøj, til skatteministeren
2325731_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen om hjemløses muligheder for at indregistrere et
køretøj, jf. SAU alm. del
bilag 98 (intern)?
Svar
Af henvendelsen fremgår det, at Motorstyrelsen har sendt et forslag til afgørelse, om af-
melding af vedkommendes køretøj i køretøjsregisteret, idet borgeren ikke har registreret
en bopæl eller fast opholdssted i CPR-registeret, og betingelserne for at være registreret
som ejer af køretøjet i Køretøjsregisteret derved ikke er opfyldte.
Hertil bemærkes:
Indledningsvist bemærkes det, at jeg som skatteminister i medfør af skatteforvaltningslo-
ven ikke må gå ind i konkrete sager, og at jeg derfor kun kan udtale mig om reglerne ge-
nerelt.
Det fremgår af registreringsbekendtgørelsen, at et køretøj skal registreres i Køretøjsregi-
streret og forsynes med nummerplader, før det tages i brug på færdselslovens område.
Endvidere fremgår det, at et køretøj kun registreres i Køretøjsregisteret, hvis køretøjet har
en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet. Bopælskravet gælder for fysiske personer,
mens kravet om hjemsted gælder for juridiske personer. En person anses for at have bo-
pæl her i landet, hvis personen er registreret i Det Centrale Personregister (CPR) med bo-
pæl i Danmark. Har en fysisk person ikke en sådan bopæl, kan der i stedet angives det
sted, hvor den pågældende har fast opholdssted.
Der er flere grunde til, at ejere af køretøjer skal være registreret med bopæl eller fast op-
holdssted i CPR-registreret.
Ved indregistrering af et køretøj udsteder Motorstyrelsen en attest for registrering af kø-
retøjet i Køretøjsregisteret, som sendes til ejeren af køretøjet. Registreringsattesten udgør
et papirdokument med vandmærke som sikring mod forfalskning i henhold til Rådets di-
rektiv om registreringsdokumenter for motorkøretøjer (1999/37/EF), bilag I, pkt. I.
Desuden er det i forbindelse med opkrævning og inddrivelse af de løbende afgifter nød-
vendigt, at der er oplyst en bopæl eller et fast opholdssted på den registrerede ejer.
Derudover har oplysninger om køretøjets ejers bopæls- eller opholdsadresse betydning
ved politiets praktiske gennemførsel af pladeinddragelser på køretøjet, politiets udstedelse
af bøder for færdselsforseelser begået i køretøjet, Færdselsstyrelsens indkaldelse af køre-
tøjet til syn og ejerens muligheder for at tegne lovpligtig ansvarsforsikring af køretøjet.
Endelig øger det politiets vanskeligheder ved efterforskningen af den reelle ejers krimina-
litet, hvis den registrerede ejer af køretøjet ikke er registreret med bopæl eller fast op-
holdssted i CPR-registeret og derfor ikke umiddelbart kan opsøges eller kontaktes, idet
politiet har erfaring med, at kriminelle i udbredt grad lader en anden end den reelle ejer
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 211: MFU spm. om hjemløses muligheder for at indregistrere et køretøj, til skatteministeren
2325731_0003.png
(den kriminelle) registrere som ejer af et køretøj, både for at besværliggøre politiets efter-
forskning og for at undgå konfiskation af køretøjet som følge af den kriminelles gæld til
det offentlige eller dennes overtrædelser af færdselslovgivningen.
Heroverfor står det modstående
ligeledes vægtige
hensyn til personer uden bopæl el-
ler fast opholdssted i CPR-registeret, som ønsker at eje og indregistrere et køretøj.
Jeg har derfor til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Motorstyrelsen
om deres praksis på området. Motorstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”På
baggrund af registreringsbekendtgørelsen stiller Motorstyrelsen krav om,
at en person, som er registreret i CPR-registeret, står opført med bopæl eller fast opholds-
sted i CPR-registeret, for at vedkommende kan registreres som ejer af et køretøj.
Motorstyrelsen foretager derfor løbende udsøgninger af, om der er indregistreret køretø-
jer, hvis ejer er registreret i CPR-registeret uden bopæl eller fast opholdssted. Er det til-
fældet, sender Motorstyrelsen ejeren et forslag til afgørelse om afmelding af køretøjet i e-
Boks, da betingelserne for at være registreret som ejer af køretøjet ikke længere er opfyldt.
Motorstyrelsen vejleder samtidig ejeren om, at køretøjet vil kunne forblive indregistreret,
hvis den pågældende bliver registreret med bopæl eller fast opholdssted i CPR-registeret
af kommunen.
Ejeren får som udgangspunkt en frist på 21 dage til at få registreret en bopæl eller et fast
opholdssted i CPR-registeret, før der træffes afgørelse om afmelding. Er der udsigt til, at
den pågældende vil få en bopæl eller et fast opholdssted efter den fastsatte frist på 21
dage, forlænges fristen. En anmodning om fristudsættelse som følge af fx behov for
partsrepræsentation, ferier eller helligdage i høringsperioden mv. vil også blive imøde-
kommet.
Inden for fristen har det været almindeligt praksis hos Motorstyrelsen, at der kan indgås
dialog med kommunen om muligheden for at borgeren får tildelt en folkeregisteradresse.
Der er dog forskellige tilgange i kommunerne. Da CPR-registeret administreres af kom-
munerne, er det kommunerne, der skal vurdere, om en borger kan tildeles en adresse.
Hvis ejeren ikke får registreret en bopæl eller et fast opholdssted i CPR-registeret af kom-
munen inden for den fastsatte
og evt. forlængede
frist, træffer Motorstyrelsen afgø-
relse om afmelding af køretøjet, da betingelserne for at være registreret som ejer af køre-
tøjet i Køretøjsregisteret ikke længere er opfyldte.”
Jeg har i forlængelse heraf bedt Motorstyrelsen undersøge, om denne udsatte gruppe
mennesker kan hjælpes yderligere i den praktiske sagsbehandling ved registrering af køre-
tøjer. Desuden vil jeg sammen med Motorstyrelsen se på, om hjemløses muligheder for at
eje et køretøj kan imødekommes på anden vis, end ved at vedkommende er opført med
bopæl eller fast opholdssted i CPR-registeret.
Side 3 af 3