Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2270774_0001.png
30. oktober 2020
J.nr. 2020-9020
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 9. oktober 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/10-20 fra SIFA om foretræde vedrørende særregel for afgifter på SIFA TV Bingo, til skatteministeren
2270774_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. oktober 2020 fra SIFA om foretræde
vedrørende særregel for afgifter på SIFA TV Bingo, jf. SAU alm. del - bilag 8.
Svar
SIFA, der er en spilvirksomhed i Aalborg, som udlodder overskuddet fra sine spilaktivite-
ter til aalborgensiske idrætsforeninger, udbyder
i henhold til SIFA’s tilladelse til onlineka-
sino pt. SIFA TV-Bingo via TV, onlinebingo samt onlinespilleautomater via internettet.
SIFA har i henvendelsen til Skatteudvalget vedlagt deres høringssvar og supplerende hø-
ringssvar til det lovforslag, der udmønter den del af
Finanslovsaftalen for 2020,
hvor afgiften
for væddemål og onlinekasino forhøjes fra 20 til 28 pct. I høringssvarene har SIFA kom-
menteret på afgiftsforhøjelsen i forhold til deres spilprodukt SIFA TV-Bingo og fremsat
nogle forslag, som SIFA ønsker skal gælde for SIFA TV-Bingo.
SIFA mener grundlæggende, at SIFA TV-Bingo er fejlkategoriseret som et spil omfattet
af udbuddet af væddemål og/eller onlinekasino og beder om, at SIFA TV-Bingo fritages
for afgiftsforhøjelsen, eller alternativt at SIFA TV-Bingo kan fratrække TV produktions-
omkostninger før beregningen af afgiften, idet der ellers ikke, efter det af SIFA oplyste,
vil være et overskud fra udbuddet af SIFA TV-Bingo.
SIFA bemærker, at begge forslag vil medføre en årlig økonomisk gevinst for SIFA på ca.
1 mio. kr.
Hertil bemærkes indledningsvis, at den gældende spillelovgivning fra 2012, hvor spilmar-
kedet blev delvis liberaliseret, siden den trådte i kraft har skelnet mellem onlineudbud og
landbaseret udbud, hvor alle spil udbudt via TV anses for at være et online udbud, da TV
betragtes som brug af ”fjernkommunikation” på lige fod med internettet. Det skyldes, at
spilleren og spiludbyderen ikke mødes fysisk, som man fx gør i et landbaseret kasino eller
i en spillehal. I forbindelse med liberaliseringen af onlinebingo i 2018 blev onlinebingo en
del af tilladelsen til onlinekasino og dermed blev SIFA TV-Bingo
en del af SIFA’s tilla-
delse til onlinekasino.
Det vurderes ikke muligt at kategorisere onlinebingo i en anden kategori end øvrigt onli-
nekasinospil, da en evt. lavere afgiftssats for TV-bingo end andet onlinebingo, vil være
statsstøtte, som ikke vurderes at blive godkendt af EU-Kommissionen.
Det vurderes ligeledes ikke
muligt at give spilvirksomheden SIFA eller SIFA’s enkelte
spilprodukter, SIFA TV-Bingo, onlinebingo eller onlinespilleautomater, en fordel i for-
hold til andre spiludbydere eller spilformer i form af en afgiftsrabat eller mulighed for at
fratrække produktionsomkostninger i forbindelse med beregningen af afgiften, da det li-
geledes vil være statsstøtte, som heller ikke vurderes at blive godkendt af EU-Kommissio-
nen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/10-20 fra SIFA om foretræde vedrørende særregel for afgifter på SIFA TV Bingo, til skatteministeren
2270774_0003.png
SIFA fremhæver de begrænsninger, der kun gælder for bingo udbudt via TV, og at disse
begrænsninger, fx i relation til den daglige omsætning og værdien af den enkelte gevinst,
umuliggør SIFA’s muligheder for at kompensere for afgiftsforhøjelsen.
Hertil bemærkes, at det formentligt er muligt at ændre på de regler, som fastsætter be-
grænsninger for bingo udbudt via TV, så SIFA kan justere spillet for at kompensere for
afgiftsstigningen. Dette vil dog kræve ændring af regler, der er fastsat i en bekendtgørelse.
Skatteministeriet har inviteret SIFA til en drøftelse heraf.
SIFA påpeger, at der i forbindelse med liberaliseringen af onlinebingo, og at bingo ud-
budt via TV (herunder SIFA TV-Bingo) og internettet blev en del af tilladelsen til online-
kasino, var en klar aftale mellem Skatteministeriet og SIFA om, at afgiften på 20 pct. var
acceptabel, og at der
blev givet ”håndslag”
herpå.
Hertil bemærkes, at Skatteministeriets embedsmænd løbende har været i dialog med SIFA
(senest i forbindelse med liberaliseringen af online bingo) og har bestræbt sig på at imøde-
komme SIFA’s ønsker i det omfang, det har været muligt indenfor de givne rammer.
Skatteministeriets embedsmænd hverken kan give eller har givet en garanti for, at ni-
veauet på en given afgift forblev uændret.
Et flertal i Folketinget har med
Finansloven for 2020
besluttet, at afgiften for væddemål og
onlinekasino skal forhøjes fra 20 til 28 pct. pr. 1. januar 2021. Afgiftsforhøjelsen er et af
flere initiativer, der skal finansiere en prioritering af centrale kernevelfærdsområder, ud-
dannelse og den grønne omstilling. Det betyder eksempelvis, at der kan ansættes 1.000
flere sygeplejersker, at der kan indføres minimumsnormeringer at indsatsen for personer,
som lever med psykiske lidelser, kan styrkes, og at der kan investeres i uddannelse. Der-
udover er der vedtaget en meget grøn finanslov for 2020 for at sikre en bæredygtig frem-
tid for de kommende generationer.
Side 3 af 3