Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2339713_0001.png
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. februar 2021
Økonomikontoret
Emma Holm Sørensen
2021-0032/17-0074.
1833314.
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 205 (Alm. del), som Fol-
ketingets Skatteudvalget har stillet til justitsministeren den 17. december
2020 Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvor meget de gebyrer og afgifter, der bliver forhøjet med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, indbringer i dag og fremadrettet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 205 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor meget de gebyrer og afgifter, der
bliver forhøjet med Aftale om politiets og anklagemyndighe-
dens økonomi 2021-2023 af 15. december 2020, indbringer i
dag og fremadrettet, og hvad det koster at administrere de for-
skellige gebyrer og afgifter?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Med
Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi
2021-2023 af 15. december 2020 forhøjes betalingen for både
bortkomne pas og teori- og køreprøver. Derudover inflationsre-
guleres gebyret for udstedelse af pas, og afgiftsstrukturen på vå-
benområdet forenkles og pris- og lønreguleres.
Gebyret for fornyelse af bortkomne pas fordobles, hvis passets
indehaver, som følge af at passet er bortkommet eller ødelagt,
ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved fornyelsen af
passet. Uanset årsagen til at et pas forsvinder, er der en risiko
for, at bortkomne pas bruges til kriminalitet. Fordobling af ge-
byret for fornyelse af bortkomne pas har derfor til formål at øge
incitamentet for indehaveren til at passe godt på sit pas. Prove-
nuet ved fornyelse af pas i 2019 (inkl. stamkort, fremmedpas og
provisoriske pas) udgjorde ca. 260,8 mio. kr., og det forventede
provenu i 2020 er ca. 171,3 mio. kr. Det bemærkes, at provenuet
for 2020 er påvirket af COVID-19. Det forventede merprovenu
ved fordoblingen af gebyret er 14 mio. kr. i 2021 og 16 mio. kr.
i 2022 og fremefter, efter tilbageløb. Beregningen af det estime-
rede merprovenu er foretaget på baggrund af antallet af produ-
cerede pas i 2019 inkl. omproducerede pas.
Gebyret for udstedelse af pas pris- og lønreguleres til 2021-ni-
veau med undtagelse af pasgebyret for personer over folkepen-
sionsalderen. Gebyrerne for udstedelse af pas er ikke pris- og
lønreguleret siden henholdsvis 2000 og 2004 afhængig af type
pas. Det forventede merprovenu ved pris- og lønregulering for-
ventes at være 68 mio. kr. i 2021 og 74 mio. kr. i 2022 og frem-
efter, efter tilbageløb. Beregningen af det estimerede merpro-
venu er foretaget på baggrund af antallet af producerede pas i
2019 inkl. omproducerede pas.
Den samlede betaling for teori- og køreprøve forhøjes fra 600
kr. til 1.000 kr., hvoraf 200 kr. indgår i medfinansieringen af
Side 2/6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvor meget de gebyrer og afgifter, der bliver forhøjet med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, indbringer i dag og fremadrettet, til justitsministeren
systemtilpasninger i forbindelse med ressortoverdragelsen af
visse færdselsopgaver til Transportministeriet. De resterende
200 kr. går til medfinansiering af fastholdelsen af ca. 115 poli-
tiårsværk i politiet og indebærer derved en merindtægt på ca. 8
mio. kr. i 2021 stigende til ca. 30 mio. kr. årligt fra 2022 og frem
efter tilbageløb. Provenuet ved betaling for teori- og køreprøver
på 600 kr. var i 2019 på 189,7 mio. kr., og det forventede pro-
venu i 2020 er på ca. 168,4 mio. kr. Det bemærkes, at provenuet
for 2020 er påvirket af COVID-19. Det forventede merprovenu
ved forhøjelse af afgiften med 200 kr., der indgår i medfinansie-
ringen af systemtilpasninger i forbindelse med ressortoverdra-
gelsen af visse færdselsopgaver oplyses af Transportministeriet.
Afgiftsstrukturen på våbenområdet forenkles og pris- og lønre-
guleres, så de to nuværende afgiftssatser på 840 kr. og 420 kr.
erstattes med én samlet sats på 1.085 kr. pr. tilladelse svarende
til en pris- og lønregulering af gennemsnittet af de to eksiste-
rende takster til 2021-pris- og lønniveau. Der er ikke sket regu-
lering af prisen siden 1990, hvor den nuværende pris blev fast-
sat. Provenuet for våbenafgifter udgjorde 17,4 mio. kr. i 2019,
og det forventede provenu i 2020 er ca. 17,9 mio. kr. Ved pris-
og lønregulering og forenkling, forventes et merprovenu på ca.
13 mio. kr. i 2021 og ca. 14 mio. kr. i 2022 og fremefter, før
tilbageløb. Beregningen af det estimerede merprovenu er fore-
taget på baggrund antal våbentilladelser i 2019.
Alle omfattede gebyr- og afgiftsændringer kræver Folketingets
tilslutning, idet taksterne er fastsatte ved lov. Satserne beror der-
for ikke på en vurdering af de administrative og operative om-
kostninger hos politiet og øvrige administrerende myndigheder.
Politiets administrationsomkostninger i forhold til administra-
tion af de forskellige gebyrer og afgifter vedr. pas er begræn-
sede, da det primært er kommunerne, der udsteder pas og op-
kræver pasgebyrer i Danmark. I Grønland og på Færøerne er det
dog politiet, der udsteder pas og opkræver pasgebyrer. Politiet
har omkostninger knyttet til administration i forbindelse med
kommunernes pasafregning til bødekontoen, administration i
forbindelse med politiets forvaltning af kontrakten med paspro-
ducenten, administration af retningslinjer vedrørende ekspediti-
onsmæssige forhold i forbindelse med kommunernes sagsbe-
handling samt omkostninger til vedligehold og udvikling af pas-
registret. Den største del af politiets administrative omkostnin-
ger knytter sig til betaling af de konkrete udgifter til pasprodu-
centen til produktion og forsendelse af pas. De konkrete udgifter
til pasproducenten, der afholdes af politiet, udgør 64,08 kr.
ekskl. moms til nationalitetspas og 10,81 kr. pr. provisorisk pas.
Side 3/6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvor meget de gebyrer og afgifter, der bliver forhøjet med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, indbringer i dag og fremadrettet, til justitsministeren
Politiets administrationsomkostninger i forhold til administra-
tion af de forskellige gebyrer og afgifter vedr. kørekort er be-
grænsede, da det primært er kommunerne, der udsteder kørekort
og opkræver kørekortgebyrer i Danmark. I Grønland er det dog
politiet, der udsteder kørekort og opkræver kørekortgebyrer. Po-
litiet har omkostninger knyttet til administration i forbindelse
med kommunernes kørekortafregning til bødekontoen, admini-
stration i forbindelse med politiets forvaltning af kontrakten
med kørekortproducenten og vedligehold og udvikling af køre-
kortregisteret. Den største del af politiets administrative omkost-
ninger knytter sig til betaling af de konkrete udgifter til produ-
centen af kørekort til produktion og forsendelse af kørekort. De
konkrete udgifter til kørekortproducenten, der afholdes af poli-
tiet, udgør 17,77 kr. ekskl. moms pr. dansk kørekort, 29,72 kr.
pr. hastekørekort og 35,33 kr. pr. grønlandsk kørekort.
Politiets administrationsomkostninger vedr. våbenområdet
knytter sig primært til sagsbehandling af ansøgninger hos Poli-
tiets Administrative Center (PAC) samt udgifterne til drift og
vedligehold af våbenregisteret. PACs våbenafdeling varetager
dog en række forskelligartede opgaver på våbenområdet, der
rækker ud over administration af våbentilladelser, herunder
sagsbehandling af våbentilladelser, våbenpas, vandelssager,
ind- og udførsel af våben og registrering af skytteforeninger.
Våbenafdelingen beskæftigede ultimo 2019 58 årsværk, sva-
rende til lønudgifter på ca. 20,6 mio. kr. Hertil kommer øvrige
driftsomkostninger for ca. 12,8 mio. kr. Ydermere understøttes
våbenområdet af it-systemer, der driftes i Rigspolitiets Koncern
IT, samtidig med at der løbende anvendes ressourcer til udvik-
ling af ny it-understøttelse, bl.a. anskaffelsen og implementering
af et nyt våbenregister. Der forventes en mindre administrativ
lettelse ved forenklingen af satsstrukturen på våbenområdet; for
øvrige områder forventes satsændringerne ikke at påvirke de ad-
ministrative omkostninger.
Politiet har ikke tilgængelige oplysninger om de samlede om-
kostninger forbundet med administration af ordningerne. Der vil
skulle foretages særskilte krævende analyser for at belyse dette.
Det er således ikke muligt at opgøre de samlede omkostninger
forbundet med administration af ordningerne ud fra tilgængelige
oplysninger.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet også indhentet
en udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:
”Transportministeriet
kan oplyse, at det som led i Aftale om po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 af 15. de-
cember 2020 er besluttet at forhøje den samlede betaling for
Side 4/6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvor meget de gebyrer og afgifter, der bliver forhøjet med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, indbringer i dag og fremadrettet, til justitsministeren
2339713_0005.png
køre- og teoriprøver med 400 kr. fra 600 kr. til 1000 kr. Forhø-
jelsen skal anvendes til finansiering dels af meromkostninger
forbundet med ressortoverdragelse af fire færdselsopgaver fra
politiet til Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet (200 kr.), dels
som medfinansiering af ca. 115 politiårsværk, det er besluttet at
frigøre som led i ressortoverdragelsen (200 kr.).
På baggrund af oplysninger fra politiet om indtægter fra teori-
og køreprøver er det forventningen, at den delvise forhøjelse af
betalingen for køre- og teoriprøver på 200 kr. til finansiering af
meromkostninger i Færdselsstyrelsen vil medføre merindtægter
for det offentlige på 9,5 mio. kr. i år 2021 og 38 mio. kr. årligt
fra 2022 og frem. Merindtægten vil dog ændres, når gebyret re-
vurderes.
Transportministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om om-
kostninger til administration af betalingen for teori- og køreprø-
ver, som i dag ligger i politiet.”
Justitsministeriet har baggrund af bidragene fra Rigspolitiet og Transport-
ministeriet udarbejdet nedenstående tabeller. Indtægter på de gebyrer og af-
gifter, der forhøjes, fremgår af
tabel 1,
mens de forventede merindtægter
efter regulering af gebyrer og afgifter, i medfør af Aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 af 15. december 2020, fremgår
af
tabel 2.
Tabel 1
Indtægter i 2019 og foreløbige indtægter for 2020
Mio. kr. (2021-pl)
Afgiftsstrukturen på våbenområdet
Betaling for teori- og køreprøver
Gebyrer for udstedelse af pas
2019
17,4
189,7
260,8
2020
17,9
168,4
171,3
Anm.: Det bemærkes, at tallene for 2020 er foreløbige. Skønnet er foretaget 5. januar 2021 på baggrund af de bogførte ind-
tægter ÅTD2020.
Tabel 2
Forventede merindtægter efter regulering af gebyrer og afgifter i medfør af aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
Mio. kr. (2021-pl)
Forenkling af pris- og lønregulering af afgiftsstrukturen på våbenområ-
det
Inflationsregulering af gebyrer for udstedelse af pas *
Forhøjet betaling for fornyelse af bortkomne eller ødelagt pas *
Forhøjet betaling for teori- og køreprøver (medfinansiering af fasthol-
delsen af ca. 115 politiårsværk i politiet) *
2021
13
68
14
8
2022
14
74
16
30
2023
14
74
16
30
Side 5/6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvor meget de gebyrer og afgifter, der bliver forhøjet med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, indbringer i dag og fremadrettet, til justitsministeren
2339713_0006.png
Forhøjet betaling for teori- og køreprøver (finansiering af meromkost-
ninger i Færdselsstyrelsen) **
Anm: *) Merprovenuet er efter tilbageløb. **) Afvigelser fra teksten skyldes afrunding.
10
38
38
Side 6/6