Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2318308_0001.png
Justitsministeriet
Fordobling af gebyr for fornyelse af bortkomne og ødelagte pas
15. december 2020
Initiativ
Det kan overvejes at fordoble gebyret for fornyelse af pas, hvis indehaveren, som
følge af at passet er bortkommet eller ødelagt, ikke kan fremvise et gyldigt eller
udløbet pas. Det har til formål at øge incitamentet for borgerne til at passe bedre
på deres pas.
Det betyder, at gebyret for fornyelse af bortkomne eller ødelagte pas udstedt af
kommunerne hæves fra 115 kr. til 230 kr., fra 143 kr. til 286 kr., fra 628 kr. til 1.256
kr., og fra 378 til 756 kr. for hhv. 0-11 årige, 12-17 årige, personer fra 18 år til
folkepensionsalderen og personer over folkepensionsalderen,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Pris for fordobling af gebyr for fornyelse af bortkomne og ødelagte pas
Nuværende takst Nyt ekstra gebyr ved
bortkommet
eller ødelagt pas
628 kr.
628 kr.
378 kr.
143 kr.
115 kr.
378 kr.
143 kr.
115 kr.
Ny takst ved bort-
kommet
eller ødelagt pas
1.256
756
286
230
Fra 18 år - ikke pensionist
Pensionist
12-17 år
0-11 år (ekskl. fingeraftryksgebyr)
Kilde: Rigspolitiet.
Baggrund
Passet udgør i dag et væsentligt identifikationspapir for danske statsborgere i for-
bindelse med bl.a. internationale rejser og erhvervelse af kørekort. Det er derfor
vigtigt, at borgerne passer godt på deres pas og opbevarer det på betryggende vis.
Hvert år forsvinder der tusindvis af pas. Der kan være forskellige bortkomstårsager,
men størstedelen af de bortkomne pas registreres som forlagte. Bortkomne pas kan
dog også skyldes, at en pasindehaver ulovligt sælger sit pas videre på det sorte mar-
ked, hvorefter det f.eks. kan anvendes af bl.a. organiserede kriminelle, der misbruger
danske pas til dokumentfalskneri og identitetstyveri. Danske pas er eftertragtede
handelsvarer. Andre årsager til, at borgerne bestiller et nyt pas kan være, at passet
er blevet stjålet, tabt, bortkommet i posten eller er ødelagt.
Politiet ser med stor alvor på sager om tyveri, salg og tab af pas, fordi passene i
nogle tilfælde bl.a. kan blive brugt til kriminalitet. En fordobling af gebyret kan ind-
skærpe pligten til at opbevare sit pas omhyggeligt, så det ikke anvendes til krimina-
litet.
Det kan derfor overvejes at hæve gebyret for fornyelse af pas, hvis indehaveren som
følge af, at passet er bortkommet eller ødelagt, ikke kan fremvise et gyldigt eller
udløbet pas. Initiativet kræver lovændring.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om de gebyrer og afgifter, der bliver forhøjet på pas og våben i forbindelse med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, er af fiskal karakter og dermed ville have været omfattet af den foregående regerings skattestop, til skatteministeren
2318308_0002.png
Side 2 af 2
Økonomi
Baseret på antallet af pas, der blev registreret som forlagt, stjålet eller ødelagt i 2019,
estimeres det, at der vil være ca. 27.000 pas, der årligt skal fornyes, fordi indehaveren
har forlagt, fået stjålet eller ødelagt sit pas. I estimatet er det forudsat, at alle forlagte,
stjålne eller ødelagte pas vil blive fornyet. Desuden er det lagt til grund, at pas frem-
over skal afhentes ved personligt fremmøde på kommunen. Tiltaget indgår som en
del af en række nye initiativer til styrkelse af passikkerheden. Derfor er bortkomne
pas i posten udeladt i vurderingen af et merprovenu ved en fordobling af gebyret
for fornyelse bortkomne og ødelagte pas.
Der er ikke adgang til helårstal for tidligere år end 2019, da det først blev muligt at
registrere bortkomstårsager i Det Centrale Pasregister i slutningen af 2018. Desuden
er det forudsat, at bortkomne og ødelagte pas fordeler sig forholdsmæssigt på al-
dersgrupper. Der er i beregningen ikke taget højde for adfærdsregulerende effekter
i indtægtsskønnet, da der ikke er grundlag for konkret at skønne over sådanne ef-
fekter. Estimatet er behæftet med en vis usikkerhed.
En fordobling af gebyret for fornyelse af forlagte eller ødelagte pas forventes at
medføre et merprovenu på i alt 10,3 mio. kr. i 2021 stigende til 11,3 mio. kr. årligt
fra 2022 og frem efter tilbageløb mv.,
jf. tabel 2.
Det er lagt til grund, at lovændringen
kan træde i kraft pr. 1. februar 2021.
Tabel 2
Merprovenu forbundet med initiativet
Mio. kr., 2021-pl
Merprovenu i alt
2021
10,3
2022
11,3
2023
11,3
Anm.: Merprovenuet er beregnet ud fra antallet af bortkomne pas i 2019, der er forlagt, stjålet eller ødelagt, korrigeret for provisoriske
pas og annullerede bortkomne pas samt fordelt på aldersgrupper. Der er henset til covid-19 usikkerhed om passalget i 2021. Indtæg-
terne fra salg af pas indbudgetteres i 2022-2023 i 2021-pl efter almindelig praksis på § 11.23.02. Bøder, parkeringsafgifter, salg af
pas, køreprøver og kørekort mv.
Kilde: Rigspolitiet.
Højere pasgebyrer vil særligt belaste personer med lave indkomster, da erhvervelse
af pas er relativt uafhængig af indkomst.