Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2318307_0001.png
Justitsministeriet
Finansministeriet
Inflationsregulering af gebyrer for udstedelse af pas
13. november 2020
Initiativ
Der lægges op til at forhøje gebyrer for udstedelse af pas, så det svarer til en pris-
og lønregulering af de eksisterende satser.
Baggrund
Der eksisterer i dag fire forskellige gebyrer for udstedelse af pas gennem kommu-
nerne samt politiet i Grønland og på Færøerne. For udstedelse af pas til personer,
der er fyldt 18 år, men ikke har nået folkepensionsalderen, betales 600 kr. For ud-
stedelse af pas til personer, der har nået folkepensionsalderen, betales 350 kr. For
udstedelse af pas til personer, der er under 18 år, betales 115 kr.
Endelig betales der for alle personer over 11 år et gebyr for optagelse af digitalt
fingeraftryk i forbindelse med udstedelse af pas på 28 kr. Dette gebyr indgår i bor-
gerens pris for et pas, som eksempelvis for en voksen aktuelt udgør 628 kr.
Gebyret for optagelse af fingeraftryk justeres årligt, mens de tre øvrige gebyrer for
udstedelse af pas gennem kommunerne ikke er pris- og lønreguleret siden henholds-
vis 2000 og 2004. Den nominelle fastholdelse medfører, at gebyrerne udhules i takt
med inflationsudviklingen. På den baggrund lægges der op til at justere gebyrerne
for udstedelse af pas,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Pris- og lønregulering af gebyr for udstedelse af pas
Nuværende takst
Over 18 år - ikke pensionist
Pensionist
12-18 år
Under 11 år (ekskl. fingeraftryksgebyr)
628 kr.
378 kr.
143 kr.
115 kr.
Ny takst
890 kr.
530 kr.
180 kr.
150 kr.
Anm: De nye takster er reguleret med det generelle pris- og lønindeks og er inkl. gebyr for optagelse af fingeraftryk, som pl-
reguleres årligt.
Kilde: Rigspolitiet.
Det bemærkes, gebyrerne for udstedelse af pas er et fiskalt gebyr (svarende til en
skat eller afgift), idet omkostningerne kun udgør ca. 1/3 af de nuværende gebyrer.
Initiativet kræver lovændring.
Økonomi
Inflationsreguleringen vil indebære et merprovenu på ca. 85 mio. kr. årligt fra 2022
og frem efter tilbageløb,
jf. tabel 2.
Det er lagt til grund, at lovændringen kan træde i kraft pr. 1. februar 2021. Merpro-
venuet i 2021 forventes på den baggrund at udgøre ca. 78 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om de gebyrer og afgifter, der bliver forhøjet på pas og våben i forbindelse med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, er af fiskal karakter og dermed ville have været omfattet af den foregående regerings skattestop, til skatteministeren
2318307_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 2
Merprovenu forbundet med initiativet
Mio. kr., 2021-pl
Merprovenu i alt
2021
78
2022
85
2023
85
2024
85
Anm.: Merprovenuet er beregnet ud fra salget af pas i 2019 og en regulering af taksterne med det generelle pris- og lønindeks. Der
er henset til covid-19 usikkerhed om passalget i 2021. Indtægterne fra salg af pas indbudgetteres i 2022-2024 i 2021-pl efter almin-
delig praksis fsva. § 11.23.02. Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas, køreprøver og kørekort mv.
Kilde: Rigspolitiet.
En forhøjelse af gebyrerne for udstedelse af pas vil have relativt større betydning
for personer med lave indkomster end personer med høje indkomster, da forbruget
af pas er relativt uafhængig af indkomst.