Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2331891_0001.png
[Finansministeriet]
[Skatteministeriet]
Udviklingen i provenu fra personbilrelaterede afgifter frem mod
2030
2. december 2020
Spørgsmål
Der er spurgt til en opdeling af faldet i provenuet fra personbilrelaterede afgifter
frem mod 2030.
Svar
I bilkommissionens 1. delrapport
Veje til en grøn bilbeskatning
bliver det skønnet, at
provenuet fra de personbilrelaterede afgifter vil falde med ca. [10] mia. kr. frem
mod 2030 uden yderligere tiltag,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skønnet opdeling af bilkommissionens fald i provenu 2030
Mia. kr.
Provenu fra personbilrelaterede afgifter i 2020
[40]
Ændring i provenu fra personbilrelaterede afgifter i 2030
-Registreringsafgift
-Ejerafgift
-Drivmiddelafgifter
[-5�½]
[- 3]
[- 1�½]
I alt
[30]
Anm: *) Det lavere provenu fra konventionelle biler kommer bl.a. fra forbedret brændstofeffektivitet og
sammensætningseffekter.
Kilde: Egne beregninger.
Skønnet bygger blandt andet på provenuskøn fra Danmarks Konvergensprogram
2019 (KP19). Der indgår ikke i bilkommissionens fremskrivning skøn for udvik-
lingen i de forskellige afgiftsbaser som i KP19, herunder en opdeling af det lavere
provenu på afgiftsbaser. Opgørelsen er derfor forbundet med en række grove
skøn og betydelig usikkerhed.
Udviklingen i provenuet er drevet af en række forskellige forhold, herunder særligt
antallet af solgte biler, priser på bilerne og bilernes drivmiddel.
Antal solgte biler og bilpriser
Frem mod 2030 skønnes det årlige bilsalg i de mellemfristede fremskrivninger at
stige med ca. 15 pct. I bilkommissionens beregninger lægges omvendt til grund, at
førafgiftsprisen på biler udvikler sig langsommere end økonomien generelt. Føraf-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om statens indtægter fra grøn ejerafgift for hvert år fra 2021 til 2030, til skatteministeren
Side 2 af 2
giftsprisen på biler stiger med 1,8 pct. årligt. Hvis det antages, at økonomien vok-
ser nominelt med 3,2 pct. om året, medfører dette alt andet lige, at det opvejer
stigningen i antal biler, og at provenuet i 2030 udgør ca. [40] mia. kr. (målt i 2020-
niveau).
Hvilket drivmiddel har de biler, der købes
Der lægges i kommissionen beregninger til grund, at nul- og lavemissionsbiler vil
udgøre næsten 40 pct. af nyregistreringerne i 2030, hvilket reducerer afgiftsprove-
nuet, fordi nul- og lavemissionsbiler betaler væsentlig lavere afgifter både ift. køb,
ejerskab og anvendelse.
Mindreprovenuet skyldes bl.a., at de konventionelle biler kører længere på literen,
så både benzin- og dieselbiler opnår større fradrag i registreringsafgiften. Herud-
over indplaceres de på et lavere trin i ejerafgiften og bruger mindre brændstof pr.
kørt km., hvilket vil medføre et lavere provenu. Desuden vil der være en evt. ef-
fekt fra en ændret sammensætning af bilparken på segmenter. Endelig indekseres
ejerafgiften ikke, hvilket også medfører en udhuling af ejerafgiften.
For registreringsafgiften indebærer ændringen i sammensætning af bilsalget et
mindreprovenu på ca. [5�½] mia. kr., mens ejerafgiften skønnes at falde med [3]
mia. kr. Det skal bl.a. ses i lyset af en væsentlig lavere registreringsafgift pr. elbil,
samt at elbiler typisk betaler 660 kr. årligt i ejerafgift, mens konventionelle biler ty-
pisk betaler 2.000 kr. årligt.
Det kan med stor usikkerhed skønnes, at en betydelig andel af mindreprovenuet
på 10 mia. kr. kan tilskrives grønne biler.