Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2331890_0001.png
8. februar 2021
J.nr. 2020 - 11107
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 203 af 16. december 2020 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om statens indtægter fra grøn ejerafgift for hvert år fra 2021 til 2030, til skatteministeren
2331890_0002.png
Spørgsmål
Med aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 som grundlag be-
des ministeren estimere statens indtægter fra grøn ejerafgift for hvert år fra 2021 til 2030
og for hvert år sammenholde de samme indtægter med det nuværende lovgrundlag. Mini-
steren bedes derudover oplyse den strukturelle indtægt fra grøn ejerafgift med nuværende
lovgrundlag og efter en vedtagelse af elementerne fra aftalen om Grøn omstilling af vej-
transporten.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Aftalen er delvist finansieret af det grønne råderum. Derved indebærer aftalen opgjort ef-
ter tilbageløb og adfærd samlet set afgiftslempelser frem mod 2025.
Med aftalen forhøjes ejer- og udligningsafgiften for den eksisterende bilbestand. Det skal
ses i lyset af, at udligningsafgiften
modsat diesel- og benzinafgifterne
ved gældende
regler ikke indekseres efter 2020. Således fastholdes det reale afgiftsniveau i perioden. Der
gælder endvidere, at ejerafgiften ved gældende regler ikke indekseres efter 2020, hvorfor
afgiftsniveauet udhules over tid. En stor del af forhøjelserne af ejerafgiften indebærer der-
ved ligeledes en fastholdelse af det reale afgiftsniveau over tid.
Den grønne ejerafgift budgetteres på finanslovens § 38.23.01 (Vægtafgift) sammen med
vægtafgift, udligningsafgift, tillægsafgift for privat anvendelse og partikelfilterafgift for
den samlede bestand af køretøjer Der er derfor i beregningerne taget udgangspunkt i det
samlede provenu, der budgetteres på finanslovens § 38.23.01 (Vægtafgift), og som i 2021
skønnes at udgøre ca. 10 mia. kr. uden aftalen og ca. 10,6 mia. kr. med aftalen,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Samlet provenu fra ejerafgiften 2021-2030 med og uden aftalen om
Grøn omstilling af vej-
transporten
Mia. kr. (2021-niveau)
Uden aftalen
Med aftalen
Kilde: FL21 og egne beregninger
2021 2022
10,0
10,6
9,5
10,2
2023 2024
8,9
10,0
8,4
9,7
2025
7,9
9,5
2026
7,5
9,5
2027
7,1
8,9
2028
6,7
8,4
2029 2030
6,3
8,0
6,0
7,5
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om statens indtægter fra grøn ejerafgift for hvert år fra 2021 til 2030, til skatteministeren
2331890_0003.png
Det skønnes, at uden aftalen ville statens indtægter fra ejerafgiften mv. falde med ca. 4
mia. kr. (2021-niveau) fra at udgøre ca. 10 mia. kr. i 2021 til ca. 6 mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Faldet skyldes dels udbredelsen af grønne biler og dels udskiftningen af den konventio-
nelle bilpark med mere brændstofeffektive biler frem mod 2030. Denne udhuling af pro-
venuet forventes også at ske efter aftalen men i mindre omfang som følge af forhøjel-
serne af ejer- og udligningsafgiften mv.
Frem mod 2035, hvor de grønne biler er fuldt indfaset i registreringsafgiften, vil udhulin-
gen af provenuet fra ejerafgiften m.v. fortsætte og skønnes med stor usikkerhed at udgøre
4,6 mia. kr. (2021-niveau) i 2035 uden aftalen og 5,8 mia. kr. (2021-niveau) i 2035 efter af-
talen.
Det bemærkes, at der er væsentligt usikkerhed forbundet med fremskrivningen af prove-
nuet.
Side 3 af 3