[Finansministeriet]
[Skatteministeriet]
Udviklingen i provenu fra personbilrelaterede afgifter frem mod
2030
2. december 2020
Spørgsmål
Der er spurgt til en opdeling af faldet i provenuet fra personbilrelaterede afgifter
frem mod 2030.
Svar
I bilkommissionens 1. delrapport
Veje til en grøn bilbeskatning
bliver det skønnet, at
provenuet fra de personbilrelaterede afgifter vil falde med ca. [10] mia. kr. frem
mod 2030 uden yderligere tiltag,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skønnet opdeling af bilkommissionens fald i provenu 2030
Mia. kr.
Provenu fra personbilrelaterede afgifter i 2020
[40]
Ændring i provenu fra personbilrelaterede afgifter i 2030
-Registreringsafgift
-Ejerafgift
-Drivmiddelafgifter
[-5�½]
[- 3]
[- 1�½]
I alt
[30]
Anm: *) Det lavere provenu fra konventionelle biler kommer bl.a. fra forbedret brændstofeffektivitet og
sammensætningseffekter.
Kilde: Egne beregninger.
Skønnet bygger blandt andet på provenuskøn fra Danmarks Konvergensprogram
2019 (KP19). Der indgår ikke i bilkommissionens fremskrivning skøn for udvik-
lingen i de forskellige afgiftsbaser som i KP19, herunder en opdeling af det lavere
provenu på afgiftsbaser. Opgørelsen er derfor forbundet med en række grove
skøn og betydelig usikkerhed.
Udviklingen i provenuet er drevet af en række forskellige forhold, herunder særligt
antallet af solgte biler, priser på bilerne og bilernes drivmiddel.
Antal solgte biler og bilpriser
Frem mod 2030 skønnes det årlige bilsalg i de mellemfristede fremskrivninger at
stige med ca. 15 pct. I bilkommissionens beregninger lægges omvendt til grund, at
førafgiftsprisen på biler udvikler sig langsommere end økonomien generelt. Føraf-