Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2331907_0001.png
8. februar 2021
J.nr. 2020 - 11104
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 202 af 16. december 2020 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om statens indtægter fra registreringsafgiften af motorkøretøjer for hvert år fra 2021 til 2030, til skatteministeren
2331907_0002.png
Spørgsmål
Med aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 som grundlag be-
des ministeren estimere statens indtægter fra registreringsafgiften af motorkøretøjer for
hvert år fra 2021 til 2030 og for hvert år sammenholde disse indtægter med det nuvæ-
rende lovgrundlag. Ministeren bedes derudover oplyse den strukturelle indtægt fra regi-
streringsafgiften af motorkøretøjer med nuværende lovgrundlag og efter en vedtagelse af
elementerne fra aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Aftalen er delvist finansieret af det grønne råderum. Derved indebærer aftalen opgjort ef-
ter tilbageløb og adfærd samlet set afgiftslempelser frem mod 2025.
Aftalen indeholder markante afgiftslempelser for grønne biler i forhold til gældende reg-
ler, da den annullerer de afgiftsstigninger i registreringsafgiften, der stod til at træde i kraft
fra 2021. Derudover indgår der også en gennemsnitlig mindre stigning i registreringsafgif-
ten for konventionelle biler. Der vil således også være konventionelle biler, hvor registre-
ringsafgiften falder.
Til brug for beregningen af udviklingen i indtægterne fra registreringsafgiften er der i
2021 taget udgangspunkt i det skønnede provenu i FL21, hvor registreringsafgiften uden
aftalen skønnes at medføre en indtægt på 19 mia. kr., og som med aftalen reduceres til
18,2 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Med udgangspunkt heri kan det skønnes, at uden aftalen ville det årlige provenu fra regi-
streringsafgiften falde med ca. 5,2 mia. kr. (2021-niveau) fra 2021 til 2030, som følge af
bilernes bedre brændstofeffektivitet og særligt udbredelsen af grønne biler. Efter aftalen
skønnes det, at provenuet falder med ca. 5,3 mia. kr. (2021-niveau) fra 2021 til 2030.
Tabel 1. Samlede provenu fra registreringsafgiften 2021-2030 med og uden aftalen om
Grøn omstil-
ling af vejtransporten
Mia. kr. (2021-niveau)
Uden aftalen
Med aftalen
Kilde: FL21 og egne beregninger
2021 2022
19,0
18,2
18,5
17,6
2023 2024
17,9
17,1
17,4
16,6
2025
16,8
16,0
2026
16,2
15,4
2027
15,6
14,7
2028
15,0
14,1
2029 2030
14,4
13,5
13,8
12,8
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om statens indtægter fra registreringsafgiften af motorkøretøjer for hvert år fra 2021 til 2030, til skatteministeren
2331907_0003.png
Med aftalen er de grønne biler fuldt indfaset i 2035 og dermed kan det strukturelle pro-
venu fra registreringsafgiften med stor usikkerhed skønnes at udgøre 11,1 mia. kr. (2021-
niveau) i 2035 uden aftalen og 10,2 mia. kr. (2021-niveau) i 2035 efter aftalen.
Det bemærkes, at der er væsentligt usikkerhed forbundet med fremskrivningen af prove-
nuet.
Side 3 af 3