Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2271933_0001.png
2. november 2020
J.nr. 2020 - 8743
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 6. oktober 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Christina Faurby Birck
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning m.v., til skatteministeren
2271933_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgiv-
ningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller
hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angi-
velse af temaet for revision/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat
for det enkelte initiativ?
Svar
Den aktuelle status på lovovervågning mv. ses nedenfor, jf.
tabel 1.
Tilfælde, hvor revision
eller evaluering allerede er foretaget, fremgår ikke af oversigten. Der henvises i øvrigt til
besvarelse af SAU alm. del - spørgsmål 5, 2019-2020.
Tabel 1. Lovovervågning på Skatteministeriets område
Folke-
tingsår
2007-08
Forslag
L 116
Lov
Lov nr. 527 af 17 juni
2008 om ændring af
forskellige skattelove
(Modernisering af
Skatteadministratio-
nen) (V, S, DF, SF,
KF, RV, EL og NY)
Status
Skatteministeren afgiver årligt en redegø-
relse til Folketinget om den udgiftsmæs-
sige udvikling m.v. i de sager, hvortil der
kan ydes omkostningsgodtgørelse, jf. § 59
i skatteforvaltningsloven. Den årlige rede-
gørelse afgives normalt i juni måned efter
opgørelsesåret.
Den seneste redegørelse vedrører såle-
des 2019 og er fremsendt til Skatteudval-
get den 12. august 2020 (SAU alm. del-bi-
lag 392, 2019-20).
2015-16
L 71
Lov nr. 651 af 8. juni
2016 om ændring af
fondsbeskatningslo-
ven (Nedsættelse af
fondes generelle
konsolideringsfradrag
og ophævelse af det
særlige konsolide-
ringsfradrag for fonde
med kongeligt konfir-
meret fundats) (DF,
V, LA og KF)
Ved loven blev fondes konsolideringsfra-
drag nedsat. Formålet var at tilvejebringe
200 mio. kr. til en delvis finansiering af en
lettelse af vilkårene ved generationsskifte
af erhvervsvirksomhed. Det fremgår af be-
mærkningerne til ændringsforslag nr. 3 til
lovforslaget, at der i 1. halvår 2018 skal
gennemføres en evaluering af, om lovæn-
dringen har medført et faktisk merprovenu,
der overstiger det aftalte på 200 mio. kr.
årligt. Analysen er gennemført, jf. SAU
alm. del, bilag 122 af 17. januar 2019. Det
fremgår heraf, at der skal foretages en
evaluering igen i 2021 for at få et mere so-
lidt fagligt beslutningsgrundlag i forhold til
en evt. justering af fondenes konsolide-
ringsfradrag.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning m.v., til skatteministeren
2271933_0003.png
2016-17
L 84
Lov nr. 1733 af 27.
december 2016 om
ændring af lov for
Grønland om visse
spil (Fastsættelse af
det beløb, der årligt
overføres til Grøn-
lands Selvstyre for
spil udbudt i Grøn-
land) (S, DF, V, EL,
LA, ALT, RV, SF og
KF)
Lov nr. 114 af 31. ja-
nuar 2017 om æn-
dring af lov om ind-
drivelse af gæld til
det offentlige, lov om
fremgangsmåden
ved inddrivelse af
skatter og afgifter
m.v. og lov om kom-
munal ejendomsskat
(Overdragelse af ind-
drivelsesopgaven
vedr. fortrinsberetti-
gede kommunale for-
dringer til kommu-
nerne) (S, DF, V, LA,
ALT, RV, SF og KF)
Ved loven blev beløbet, der overføres til
Grønlands Selvstyre for spil udbudt til
Grønland, forhøjet. Det fremgår af be-
mærkningerne til lovforslaget, at beløbet
skal evalueres efter fire regnskabsår efter
ikrafttrædelsen med henblik på at fast-
lægge, om beløbet fortsat er retvisende.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2017, og
evalueringen vil skulle ske i 1. halvår
2021.
2016-17
L 102
Det fremgår af lovforslaget, at der er en
fælles forståelse om, at Skatteministeriet
og KL foretager en evaluering af området,
når kommunerne har varetaget inddrivel-
sesopgaven vedrørende de fortrinsberetti-
gede kommunale fordringer i 2-3 år. Loven
trådte i kraft den 2. februar 2017 og evalu-
eringen vil således skulle foretages senest
1. halvår af 2020. Evalueringen har til hen-
sigt at foretage en endelig vurdering af
omfanget af sager, hvor tvangsauktion
ikke er hensigtsmæssig, eller hvor kravet
ikke kan dækkes, samt analysere, om der
er behov for igen at drøfte andre mulige
alternativer, herunder mindre justeringer i
lovgivningen.
Skatteministeriet og KL har påbegyndt
evalueringen, som forventes afsluttet
primo 2021.
Et flertal af partierne har i udvalgsbetænk-
ningen tilkendegivet, at Skatteministeriet
efter en periode på 3 år fra lovens ikraft-
træden (dvs. 1. juli 2020) skal foretage en
gennemgang af praksis på området, bl.a.
baseret på Skatterådets afgørelser om
bindende svar. Folketingets Skatteudvalg
skal orienteres om resultatet af gennem-
gangen.
Gennemgangen af praksis forventes af-
sluttet inden udgangen af 2020.
Det fremgår af forliget om et nyt ejen-
domsvurderingssystem og lovforslaget, at
da skønnet over antallet af klager er for-
bundet med stor usikkerhed, skal der gen-
nemføres en evaluering af klagegebyrets
størrelse, dimensioneringen af klagestruk-
turen samt klagebehandlingen, herunder
reglerne for fremmøde, når antallet af de
2016-17
L 194
Lov nr. 684 af 8. juni
2017 om ændring af
ligningsloven (Kvalifi-
kation af selvstændig
erhvervsvirksomhed
ved deltagelse i et
skattemæssigt trans-
parent selskab) (S,
DF, V, EL, LA, ALT,
RV, SF og KF)
2016-17
L 212
Lov nr. 688 af 8. juni
2017 om ændring af
skatteforvaltningslo-
ven, lov om kommu-
nal ejendomsskat,
ejendomsværdiskat-
teloven og forskellige
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning m.v., til skatteministeren
2271933_0004.png
andre love (Klagebe-
handling af vurde-
ringssager) (S, DF,
V, LA, ALT, RV, SF
og KF)
første klager over ejerboliger foreligger i
efteråret 2019. Udsendelsen af de første
nye ejendomsvurderinger er efterfølgende
udskudt, og forventes aktuelt udsendt om-
kring sommeren 2021. Dette tidspunkt er
forbundet med usikkerhed, og der udar-
bejdes et mere præcist skøn som led i en
ekstern trykprøvning af ejendomsvurde-
ringsprojektet.
Når de første klager foreligger, vil en eva-
luering af ovennævnte kunne igangsæt-
tes.
2017-18
L 174
Lov nr. 359 af 29.
april 2018 om æn-
dring af kildeskattelo-
ven, ligningsloven,
sømandsbeskat-
ningsloven og ting-
lysningsafgiftsloven
(Bedre vilkår for tilde-
ling af medarbejder-
aktier, udvidelse af
DIS-ordningen med
søfolk, der arbejder
om bord på en række
specialskibe, afskaf-
felse af registrerings-
afgiften for skibe i
danske skibsregistre,
ændret forrentning
ved opkrævning af
personers skat m.v.)
(S, DF, V, LA, RV og
KF)
Lov nr. 1310 af 6. de-
cember 2019 om æn-
dring af momsloven,
kildeskatteloven og
lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige
(Digitale salgsregi-
streringssystemer og
ændring af reglerne
om udstedelse af
skattekort til tredje-
landsborgere) (S, V,
DF, RV, SF, EL, KF,
ALT og LA)
Loven udmønter dele af
Aftale om er-
hvervs- og iværksætterinitiativer,
der ved-
rører forhøjelsen af grænsen for tildeling
af medarbejderaktier til aktieindkomstbe-
skatning fra 10 til 20 pct. af årslønnen, for-
udsat 80 pct. af virksomhedens ansatte til-
bydes ordningen. Der fremgår af aftalen,
at ordningen skal evalueres senest 2 år ef-
ter ordningens ikrafttræden (dvs. senest 1.
maj 2020).
Evalueringen er igangsat og pt. pågår be-
arbejdning af data fra brug af ordningen i
2019.
2019-20
L 21
S, DF, V, EL, LA, ALT, RV, SF og KF ind-
gik i september 2017 aftalen ”Styrket ind-
sats mod sort arbejde”. Loven udmønter
aftalens initiativ vedrørende digitale salgs-
registreringssystemer. Det fremgår af lov-
forslagets bemærkninger, at aftaleparti-
erne er enige om, at initiativet skal evalue-
res i 2027. Formålet med evalueringen er
at opnå viden om, hvorvidt initiativet har
haft effekt på regelefterlevelsen i de fire ri-
sikobrancher, der i første omgang omfat-
tes af en generel pligt til at skulle benytte
digitale salgsregistreringssystemer. Mulig-
heden for at give et individuelt pålæg om
at benytte et digitalt salgsregistreringssy-
stem forventes at træde i kraft medio
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning m.v., til skatteministeren
2271933_0005.png
2021, mens kravet om at udvalgte bran-
cher skal benytte digitale salgsregistre-
ringssystemer forventes at træde i kraft
den 1. januar 2024.
2019-20
L 23
Lov nr. 1125 af 19.
november 2019 om
ændring af skattefor-
valtningsloven (En ny
ankenævnsstruktur
og en hurtigere vej
gennem klagesyste-
met samt ingen om-
kostningsgodtgørelse
ved klage over tilba-
gekaldelser af afgø-
relser om refusion af
udbytteskat eller af-
slag på anmodninger
om refusion af udbyt-
teskat) (S, V, DF,
RV, SF, EL, KF, ALT
og LA)
Alle Folketingets (daværende) partier ind-
gik den 18. december 2018
Aftale om en
ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej
gennem klagesystemet
Retssikkerheds-
pakke IV.
For at nedbringe de lange sags-
behandlingstider i klagesystemet og der-
igennem styrke borgeres og virksomhe-
ders retssikkerhed blev aftalepartierne
enige om at tilføre klagesagsbehandlingen
flere ressourcer og at gennemføre en
række tiltag, der skal gøre klageforløbet
mere effektivt og øge Skatteankestyrel-
sens produktivitet.
Loven udmønter de initiativer i den politi-
ske aftale, som forudsatte lovgivning.
Tiltagene i
Aftale om en ny ankenævns-
struktur og en hurtigere vej gennem klage-
systemet
Retssikkerhedspakke IV
evalu-
eres efter aftalen i 2022.
Side 5 af 5