Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2307059_0001.png
16. december 2020
J.nr. 2020 - 10928
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 193 af 9. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om indkomstvirkningen i kr. og øre og procent af disponibel indkomst, til skatteministeren
2307059_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes foretage en række familietypeberegninger, der specifikt omhandler ind-
komstvirkningen i kr. og øre og procent af disponibel indkomst. Beregningen skal være
foretaget med og uden incidens ved den foreslåede afgift. Dette bedes gjort for følgende
familietyper; LO-par med to børn, funktionærpar med to børn, HK-par med minimalløn
og to børn, par på kontanthjælp med to børn, akademikerpar med to børn, direktørpar
med to børn og pensionistpar uden børn.
Svar
Byrden af danske skatter og afgifter bæres helt overvejende af danske husholdninger
også i det tilfælde, hvor skatten/afgiften formelt indbetales af virksomhederne. Det skyl-
des, at skatter og afgifter på erhverv sendes videre til husholdningerne
såkaldt overvælt-
ning,
jf. også besvarelsen af SAU alm. del
spm. 192 af 9. december 2020.
Det er beregningsmæssigt forudsat, at afgifterne væltes ned i lønningerne. En nedvæltning
i lønningerne vil via reguleringsmekanismer også påvirke overførselsindkomsterne og de
offentlige lønninger, som omtrent øges proportionalt tilsvarende. Det er tilsvarende be-
regningsmæssigt forudsat, at provenuvirkningen i 2025 vedrørende ændringer i erhvervs-
beskatning fordeles proportionalt med de disponible indkomster. Det bemærkes, at de
lempelserne vedrørende det midlertidige investeringsvindue, en forhøjet grænse for
straksafskrivninger og forhøjet fradrag for forskning og forsøgsvirksomhed er på et lavere
niveau i 2025 end i de første år, hvor aftalen indfases.
Med disse forudsætninger skønnes et pensionistpar og et par på kontanthjælp samlet set
at opnå lille forøgelse af den disponible indkomst på ca. 60 kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Det af-
spejler nettovirkningen af, at afgiftsforhøjelserne i første fase isoleret set indebærer en re-
duktion af den disponible indkomst med ca. 90 kr., mens indkomsten isoleret set skønnes
at stige med ca. 150 kr. som følge af de kompenserende lempelser til erhvervet.
Tabel 1. Virkning af Aftale om Grøn skattereform for forskellige familietyper i 2025, kroner
2021-niveau
Standardtyper
Pensionistpar
Par på kontanthjælp med to børn
Arbejderfamilier med to børn
Funktionærpar med to børn
Direktørpar med to børn
Øvrige ikke-standardtyper
HK-par på mindsteløn med to børn
350.000
-110
180
70
1
Disp.
indkomst
286.000
291.000
571.000
775.000
1.013.000
Første fase
afgiftsforhøjelser
Kr.
-90
-90
-180
-240
-310
Første fase
kompensation
140
150
290
390
510
Samlet
60
60
110
150
200
1) Illustrerer også
virkningen for et ”akademikerpar”.
Anm.: Det er forudsat, at kontanthjælpsparret bor i lejebolig, mens de øvrige familietyper bor i ejerbolig. Det er beregnings-
teknisk forudsat, at HK-parret har samme boligstørrelse og husleje som arbejderfamilien.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Finansministeriets Familietypemodel.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om indkomstvirkningen i kr. og øre og procent af disponibel indkomst, til skatteministeren
2307059_0003.png
Opgjort i procent af den disponible indkomst er der tale om den samme, meget beskedne
fremgang på 0,02 pct. for alle de betragtede familietyper i 2025,
jf. tabel 2.
Det afspejler, at
ændringerne beregningsmæssigt forudsættes at indebære den samme proportionale æn-
dring i den disponible indkomst for alle.
Tabel 2. Virkning af Aftale om Grøn skattereform for forskellige familietyper i 2025, pct. af disponibel
indkomst
Disponi-
bel ind-
komst
Standardtyper
Pensionistpar
Par på kontanthjælp med to børn
Arbejderfamilier med to børn
Funktionærpar med to børn
Direktørpar med to børn
Øvrige ikke-standardtyper
HK-par på mindsteløn med to børn
350.000
-0,03
0,05
0,02
1
Første fase
afgiftsforhøjelser
Første fase
kompensation
Samlet
Pct. af disponibel indkomst
286.000
291.000
571.000
775.000
1.013.000
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
1) Illustrerer også
virkningen for et ”akademikerpar”.
Anm.: Det er forudsat, at kontanthjælpsparret bor i lejebolig, mens de øvrige familietyper bor i ejerbolig. Det er beregnings-
teknisk forudsat, at HK-parret har samme boligstørrelse og husleje som arbejderfamilien.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Finansministeriets Familietypemodel.
Side 3 af 3