Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2306669_0001.png
16. december 2020
J.nr. 2020 - 10809
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 192 af 9. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om ministeren vil redegøre for incidensen ved aftalen samt opdele, hvor mange procent af afgiften, til skatteministeren
2306669_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for incidensen ved aftalen samt opdele, hvor mange procent af
afgiften, der antages betalt af erhvervet, og hvor mange procent, der nedvæltes i lønnin-
gerne, altså betales af lønmodtagere, og hvor mange procent, der overvæltes i priserne,
altså betales af forbrugerne. Dette bedes tillige opdelt på relevante brancher.
Svar
Byrden af danske skatter og afgifter bæres helt overvejende af danske husholdninger
også i det tilfælde hvor skatten/afgiften formelt indbetales af virksomhederne. Det skyl-
des, at skatter og afgifter på erhverv sendes videre til husholdningerne
såkaldt overvælt-
ning.
Når erhvervslivets skatter og afgifter sættes op eller ned, vil virksomhederne tilpasse sig
det nye beskatningsniveau gennem ændringer i priser, lønninger eller overskud. Hvilken
af de tre mekanismer, der vil være relevant for et konkret initiativ, afhænger af en række
forhold, herunder særligt konkurrenceforholdene både på det danske marked og i forhold
til udlandet samt tidsperspektivet.
Specifikt vurderes det, at den aftalte forhøjelse af bagatelgrænsen for straksafskrivninger,
investeringsvindue og forlængelse af fradrag for FoU-udgifter skønnes at have samme in-
cidens som en generel nedsættelse af selskabsskatten. En nedsættelse af selskabsskatten
medfører at afkastet på investeringer efter skat forøges, hvilket vil indebære et øget om-
fang af investeringer. Det vil gøre arbejdskraften mere produktiv og slå igennem i et hø-
jere lønniveau. Via reguleringsmekanismer vil overførselsindkomsterne og de offentlige
lønninger øges tilsvarende.
Det er forudsat, at afgifterne væltes ned i lønningerne. I praksis kan dette ske via det ge-
nerelle lønniveau eller via højere forbrugerpriser.
Uanset om en skat eller afgift indebærer ændringer i priser, lønninger eller overskud, vil
skatter og afgifter på erhvervslivet i sidste ende påvirke husholdningerne i disses egenskab
af forbrugere, udbydere af arbejdskraft og ejere af virksomheder (via direkte ejerskab eller
via pensionsopsparing mv.) Aftale om Grøn skattereform medfører netto erhvervspoliti-
ske lempelser for samlet ca. 6 mia. kr. i perioden fra 2021 til 2025, som således i sidste
ende vil slå igennem i husholdningernes disponible realindkomster.
Side 2 af 2