Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2306921_0001.png
16. december 2020
J.nr. 2020 - 10960
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 191 af 9. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om fordelingsvirkningen i kr. og øre samt i procent ved Grøn skattereform på disponibel indkomst opdelt på indkomstdeciler, til skatteministeren
2306921_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for fordelingsvirkningen i kr. og øre samt i procent ved Grøn
skattereform på disponibel indkomst opdelt på indkomstdeciler, og for 10. indkomstdecil
opdelt på percentiler, samt virkningen af aftalen på Ginikoefficienten. Ministeren bedes
tillige redegøre for betydning af hvert enkelt element i aftalen for fordelingsvirkningen.
Svar
Byrden af danske skatter og afgifter bæres helt overvejende af danske husholdninger
også i det tilfælde, hvor skatten/afgiften formelt indbetales af virksomhederne. Det skyl-
des, at skatter og afgifter på erhverv sendes videre til husholdningerne
såkaldt overvælt-
ning,
jf. også besvarelsen af SAU alm. del
spm. 192 af 9. december 2020.
Det er beregningsmæssigt forudsat, at afgifterne væltes ned i lønningerne. En nedvæltning
i lønningerne vil via reguleringsmekanismer også påvirke overførselsindkomsterne og de
offentlige lønninger, som omtrent øges proportionalt tilsvarende. Det er tilsvarende be-
regningsmæssigt forudsat, at provenuvirkningen i 2025 vedrørende ændringer i erhvervs-
beskatning fordeles proportionalt med de disponible indkomster. Det bemærkes, at de
lempelserne vedrørende det midlertidige investeringsvindue, en forhøjet grænse for
straksafskrivninger og forhøjet fradrag for forskning og forsøgsvirksomhed er på et lavere
niveau i 2025 end i de første år, hvor aftalen indfases.
Med disse forudsætninger skønnes aftalen samlet set at indebære en marginal forøgelse af
de disponible indkomster på i størrelsesordenen 50 kr. i gennemsnit i 2025,
jf. tabel 1.
De
stigende afgifter medfører isoleret en øget afgiftsbetaling for alle indkomstdeciler, som
stiger med indkomsten. Omvendt skønnes ændringerne i erhvervsbeskatningen at føre en
forøgelse af de disponible indkomster for alle indkomstdeciler, der overstiger virkningen
af den ekstra afgiftsbetaling.
Reformen skønnes at være fordelingsmæssigt neutral målt ved Gini-koefficienten. Det
skyldes, at der opgjort i procent af den disponible indkomst antages at være tale om den
samme, meget beskedne fremgang på 0,02 pct. for hele befolkningen,
jf. tabel 2.
Det af-
spejler, at ændringerne beregningsmæssigt forudsættes at indebære den samme proportio-
nale ændring i den disponible indkomst for alle.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om fordelingsvirkningen i kr. og øre samt i procent ved Grøn skattereform på disponibel indkomst opdelt på indkomstdeciler, til skatteministeren
2306921_0003.png
Tabel 1. Fordelingsvirkninger af initiativer i Grøn skattereform i 2025, målt i kr.
2021-
niveau
Første
fase,
afgifts-
forhøjelser
Øget bagatel-
grænse for
straks-
afskrivninger
Investe-
rings-
vindue
Svovl-
afgift
Erhvervs-
pulje
Tilskuds-
Samlet
pulje
Indkomst-
decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele be-
folkningen
Indkomst-
percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Tiende
decil i alt
-120
-120
-130
-130
-140
-150
-160
-170
-200
-440
-180
60
60
60
70
70
70
80
90
100
220
90
-30
-50
-60
-60
-70
-80
-90
-100
-110
-180
-80
10
20
30
30
40
40
40
50
50
90
40
Ændring i kr.
30
50
50
60
70
80
80
90
110
170
80
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
10
10
10
10
10
10
10
10
20
10
20
30
40
40
50
50
60
60
70
110
50
Ændring i kr.
120
120
120
130
140
140
150
170
190
420
170
0
0
0
0
0
0
0
0
10
10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
10
10
0
10
10
10
10
20
20
20
20
20
50
20
80
80
80
90
90
90
100
110
130
280
110
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i 2017. De procentvise ændringer i den
gennemsnitlige disponible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser. For de gennemsnitlige
ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne.
Kilde: Beregninger på baggrund af 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremregnet til 2020-niveau med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om fordelingsvirkningen i kr. og øre samt i procent ved Grøn skattereform på disponibel indkomst opdelt på indkomstdeciler, til skatteministeren
2306921_0004.png
Tabel 2. Fordelingsvirkninger af initiativer i Grøn skattereform i 2025, målt i pct.
2021-
niveau
Første
fase,
afgifts-
forhøjelser
Øget bagatel-
grænse for
straks-
afskrivninger
Investe-
rings-
vindue
Svovl-
afgift
Erhvervs-
pulje
Tilskuds-
Samlet
pulje
Indkomst-
decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele be-
folkningen
Indkomst-
percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Tiende
Decil i alt
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
Ændring i pct. af disponibel indkomst
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
Ændring i pct. af disponibel indkomst
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,00
Virkning på Gini-koefficienten, pct.-point
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i 2017. De procentvise ændringer i den
gennemsnitlige disponible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Beregninger på baggrund af 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremregnet til 2020-niveau med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 4 af 4