Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2307097_0001.png
16. december 2020
J.nr. 2020 - 10838
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 175 af 7. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om, hvad effekten vil være, såfremt provenutabet i stedet anvendes på at hæve det aftalte bundfradrag for nulemissionsbiler, til skatteministeren
2307097_0002.png
Spørgsmål
I aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten” er der afsat et provenutab på ca. 100 mio.
kr. i 2022 voksende til ca. 900 mio. kr. i 2030 til at finansiere en forlængelse af særordnin-
gen med lav elafgift på kørestrøm. Ministeren bedes redegøre for, hvad effekten vil være,
såfremt provenutabet i stedet anvendes på at hæve det aftalte bundfradrag for nulemissi-
onsbiler: Hvor meget kan fradraget i så fald hæves med? Og hvilken effekt vil det få for
det forventede antal nulemissionsbiler i perioden og for CO2-udledning?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten, der bl.a. indebar en forlæn-
gelse af særordningen med lav elafgift til opladning af nul- og lavemissionsbiler. Det
skønnes at indebære et mindreprovenu på ca. 100 mio. kr. i 2022 stigende til ca. 900 mio.
kr. i 2030. Akkumuleret over perioden indebærer det et samlet mindreprovenu på ca. 4,1
mia. kr.
Hvis det samme akkumuleret mindreprovenu over perioden 2021-2030 i stedet anvendes
til en forhøjelse af bundfradraget til nulemissionsbiler, kan bundfradraget sættes op til
188.000 kr. i alle år, hvor det i aftalen udgør 170.000 kr. i 2021 og gradvist nedtrappes til
137.000 kr. i 2030.
En sådan ændring skønnes at indebære en reduktion i den skønnede bestand af grønne
biler i 2030 med ca. 85.000 biler, samt et fald i den forventede CO
2
-reduktion på ca. 0,1
mio. ton i 2030.
Det lavere antal grønne biler skal ses i lyset af, at en forlængelse af særordningen med lav
elafgift i højere grad er målrettet en lempeligere beskatning af nulemissionsbiler i de min-
dre segmenter. Ved aftalen skønnes det, at nulemissions biler i mikro-, lille- og mellem-
segmentet skal betale 0 kr. i registreringsafgift til og med 2025 og herefter meget lav afgift
frem mod 2030, hvorfor en yderligere forhøjelse af bundfradraget alene indebærer en
lempelse for nulemissionsbiler i de større segmenter.
Til sammenligning skønnes det at indebære et fald i den forventede bestand af grønne bi-
ler med ca. 110.000 stk. i 2030, hvis aftalen ikke indebar en forlængelse af særordningen
med lav elafgift. Den skønnede reduktion skal ses i sammenhæng med de andre regelæn-
dringer, der indgår i aftalen.
I forhold til udbredelsen af grønne biler er det således mere effektivt at målrette lempel-
serne mod nul- og lavemissionsbiler i de mindre segmenter, da biler i disse segmenter selv
uden registreringsafgift ikke er konkurrencedygtige med tilsvarende konventionelle biler,
samtidig med at omkring 70-80 pct. af det danske bilsalg er med biler fra mikro-, lille- og
mellem segmentet.
Side 2 af 2