Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2309171_0001.png
18. december 2020
J.nr. 2020 - 10785
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 174 af 7. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvor meget ejere af benzin og dieselbiler samlet skal betale mere i skat med aftalen Grøn omstilling af vejtransporten, når der ses bort fra lempelserne af afgift på elbiler, til skatteministeren
2309171_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget skal ejere af benzin og dieselbiler samlet betale mere i skat med aftalen
”Grøn omstilling af vejtransporten”, når der ses bort fra lempelserne af
afgift på elbiler?
Tallene bedes oplyst for 2021, 2025 og 2030.
Svar
Det skønnes med stor usikkerhed, at aftalen om grøn omstilling af vejtransporten samlet
set indebærer afgiftsstigninger for konventionelle køretøjer efter tilbageløb og adfærd for
ca. 1,0 mia. kr. i 2021 stigende til 2,0 mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Stigningerne finansierer
bl.a. afgiftslempelser for grønne biler.
I aftalen indgår en forhøjelse af udligningsafgiften i 2021 svarende til den forventede pris-
udvikling i perioden 2021-2030. Det skal ses i lyset af, at udligningsafgiften
modsat die-
sel- og benzinafgifterne
ved gældende regler ikke indekseres efter 2020. Således fasthol-
des det reale afgiftsniveau i perioden, samtidig med at den afgiftsmæssige fordel ved die-
sel fremfor benzin fortsat udjævnes.
Der gælder endvidere, at ejerafgiften ved gældende regler ikke indekseres efter 2020,
hvorfor afgiftsniveauet udhules over tid. En stor del af forhøjelserne af ejerafgiften inde-
bærer derved ligeledes en fastholdes af afgiftsniveauet over tid.
Det bemærkes, at hvis der lempes i registrerings-, ejer-, eller udligningsafgiften for kon-
ventionelle biler, vil det indebære færre grønne biler (end de 775.000).
Skønnene for stramningen af registreringsafgiften for konventionelle biler er forbundet
med stor usikkerhed, da ændringerne i registreringsafgiften indgår som en samlet omlæg-
ning af afgifterne for både grønne og konventionelle biler, hvori der indgår lempelser for
grønne biler. Derudover er der stor usikkerhed forbundet med at opdele skønnene for
forhøjelsen af ejerafgiften for konventionelle og lav- og nulemissionsbiler.
Tabel 1. Afgiftsstigninger for konventionelle biler i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
Mia. kr. (2021-niveau)
Omlægning af registreringsafgiften for kon-
ventionelle biler
Forhøjelse af udligningsafgiften
Forhøjelse af ejerafgiften for konventionelle
biler
Samlede afgiftsstigninger
2021
[0,5]
0,5
-
[1,0]
2025
[1,2]
0,4
[0,9]
[2,5]
2030
[0,7]
0,3
[1,0]
[2,0]
Anm.: De provenumæssige konsekvenser indebærer provenu fra alle konventionelle køretøjer, der omfattes af afgiftsforhø-
jelser som følge af aftalen, herunder personbiler, varebiler mv. Lav- og nulemissionsbiler betaler ikke udligningsafgift.
Kilde: Egne beregninger.
Side 2 af 2