Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2308515_0001.png
17. december 2020
J.nr. 2020 - 10833
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 173 af 7. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om, hvor højt et alternativt CO2-tillæg til den løbende ejerafgift (på nyindregistrerede fossile køretøjer) skulle være i gennemsnit for at give samme forventede varige provenu som det nye CO2-tillæg til registreringsafgiften, til skatteministeren
2308515_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvor højt et alternativt CO
2
-tillæg til den løbende ejerafgift (på ny-
indregistrerede fossile køretøjer) skulle være i gennemsnit for at give samme forventede
varige provenu som det nye CO
2
-tillæg til registreringsafgiften?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten, der indebærer en omlægning
af registreringsafgiften, herunder en indførelse af et CO
2
-tillæg i afgiften.
Det er umiddelbart ikke meningsfuldt at opdele de provenumæssige konsekvenser fra
omlægningen af registreringsafgiften på de enkelte elementer i omlægningen, herunder
CO
2
-tillægget. De enkelte elementer påvirker alle det skønnede bilsalg, hvorfor provenuet
skal ses i en samlet sammenhæng.
Det kan hertil bemærkes, at den forventede CO
2
-udledning af bilsalget og provenuet
heraf udvikler sig for år til år. Derfor vil et alternativt CO
2
-tillæg til den løbende ejerafgift
skulle fastsættes på årsbasis for at afspejle det forventede provenu fra CO
2
-tillægget i regi-
streringsafgiften for den pågældende årgang af nyregistrerede fossile køretøjer. Et sådan
tillæg vil således være administrativt tungt og forbundet med stor usikkerhed.
Side 2 af 2