Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2303913_0001.png
13. december 2020
J.nr. 2020 - 10774
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 172 af 7. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om at bekræfte, at eftersom det nye CO2-tillæg til registreringsafgiften er en del af registreringsafgiften, så opnår biler, der importeres brugte til Danmark, et nedslag i tillægget svarende til deres værditab, til skatteministeren
2303913_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at eftersom det nye CO
2
-tillæg til registreringsafgiften er en del
af registreringsafgiften, så opnår biler, der importeres brugte til Danmark, et nedslag i til-
lægget svarende til deres værditab? En brugt bil, der importeres fra f.eks. Tyskland og
vurderes til at have mistet halvdelen af sin nyvognsværdi, vil kun være pålagt halv registre-
ringsafgift og dermed halvt CO
2
-tillæg. Kan ministeren i forbindelse med det bekræfte, at
det dermed betyder, at CO
2
-tillægget til registreringsafgiften på en importeret brugt bil
dermed i mange tilfælde vil være lavere end CO
2
-tillægget på en ny bil, der udleder mindre
CO
2
/km end den brugte bil?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten, der indebærer en omlægning
af registreringsafgiften, herunder en indførelse af et CO
2
-tillæg i afgiften.
Et CO
2
-tillæg i registreringsafgiften nedsættes for brugte køretøjer med den procentdel,
som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, hvorved tillægget nedskrives forholds-
mæssigt i forhold til et tilsvarende nyt køretøj.
Det bemærkes, at importerede brugte køretøjer typisk vil have større CO
2
-udledning sam-
menlignet med nye køretøjer, da ældre køretøjer typisk udleder mere CO
2
end nyere køre-
tøjer. For brugte køretøjer vil der derfor typisk skulle betales forholdsvis mere i CO
2
-til-
læg end for nyere køretøjer, selvom værdien bliver nedskrevet.
Side 2 af 2