Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2305705_0001.png
15. december 2020
J.nr. 2020 - 10757
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 170 af 7. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, i forhold til aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten at redegøre for, hvad effekten på GINI er m.v., til skatteministeren
2305705_0002.png
Spørgsmål
I forhold til aftalen om ”Grøn omstilling af vejtransporten” bedes ministeren redegøre
for følgende:
a. Hvad effekten er på GINI.
b. Hvordan de økonomiske konsekvenser er fordelt på indkomstdeciler.
c. Hvordan konsekvenserne er fordelt på familietyper.
d. Hvordan antallet af elbiler forventes at blive fordelt på kommuner.
e. Hvordan henholdsvis lettelser og stigninger i afgiften på personbiler ser ud geografisk
fordelt.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten, der sikrer 775.000 grønne bi-
ler og en reduktion af drivhusgasserne på mere end 2 mio. ton i 2030.
Ad a) og b)
fordelingsvirkninger af aftale om vejtransport
Aftalen indebærer en omlægning af bilafgifterne, der er udformet med henblik på at
fremme køb af nul- og lavemissionsbiler blandt andet ved at reducere registreringsafgiften
for nul- og lavemissionsbiler og fortsat have mulighed for lav proces-elafgift ved oplad-
ning af nul- og lavemissionsbiler. Derudover indebærer omlægningen en mindre forhø-
jelse af registreringsafgiften for konventionelle biler samt en forhøjelse af ejer- og udlig-
ningsafgiften for den eksisterende bestand.
Afgiftsbetalinger indgår ikke i opgørelsen af den disponible indkomst og påvirker dermed
ikke direkte indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten. De viste fordelingsvirknin-
ger af afgiftsændringer afspejler således beregningsteknisk, hvor meget Gini-koefficienten
påvirkes af en ækvivalent ændring i den disponible indkomst, der svarer til den marginale
ændring i afgiftsbetalingen (hvor der i øvrigt ses bort fra betalingen af andre afgifter).
Omlægningen af bilafgifterne skønnes med nogen usikkerhed at indebære en begrænset
ækvivalent stigning i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten på i størrelsesorde-
nen 0,02 pct.-point i 2030,
jf. tabel 1.
Det afspejler lempelserne af registreringsafgiften for
nul- og lavemissionsbiler, mens justeringerne i afgifterne for konventionelle biler er om-
trent fordelingsneutrale.
Tabel 1. Ækvivalent virkning på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten i 2030
Pct.-point
Samlet fordelingsvirkning
- heraf ejere af nul- og lavemissionsbiler
- heraf ejere af konventionelle biler
0,02
0,02
0,00
Anm.: Til opgørelsen af fordelingsvirkningen er afgiftsændringen omregnet til en ækvivalent ændring af den disponible ind-
komst. Opgørelsen tager udgangspunkt i den forventede sammensætning af bilsalget i 2030 og fordelingsvirkningerne af
bilsalget i 2018. Ændringerne i Gini-koefficienten sfa. afgiftsændringer på nul- og lavemissionsbiler hhv. konventionelle biler
er ikke fuldt additive og skal således tolkes med en vis forsigtighed.
Kilde: Energistyrelsens basisfremskrivning samt lovmodelberegninger baseret på en fuldtælling af befolkningen for 2018.
Der er taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks opgørelse af disponibel indkomst.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, i forhold til aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten at redegøre for, hvad effekten på GINI er m.v., til skatteministeren
2305705_0003.png
Hovedparten af den begrænsende ækvivalente stigning i indkomstforskellene som følge af
ændret afgiftsbetaling (ved uændret forbrugsmønster), kan som nævnt tilskrives ændrin-
gen i registreringsafgiften. Det skyldes, at hovedparten af registreringsafgiften afskrives i
starten af bilernes levetid, hvor bilerne primært benyttes af personer i de øvre indkomst-
deciler. Årlige afgifter betales derimod løbende og vil således ikke afskrives i takt med, at
bilen bliver ældre. Idet husholdninger i de lavere indkomstdeciler oftere køber brugte bi-
ler
der har en lavere markedsværdi
vil registreringsafgiften være mere ujævnt fordelt
på tværs af indkomstfordelingen end de løbende afgifter.
For befolkningen under ét skønnes aftalen at medføre omtrent uændrede disponible ind-
komster (når afgiftsændringen omsættes til en ækvivalent ændring af den disponible ind-
komst),
jf. tabel 2.
Tabel 2. Ækvivalent relativ ændring af de disponible indkomster i 2030
Indkomstdecil
Alle
Pct.
0,0
1.
0,0
2.
-0,1
3.
-0,1
4.
-0,1
5.
-0,1
6.
0,0
7.
0,0
8.
0,0
9.
0,0
10.
0,1
Anm.: Til opgørelsen af fordelingsvirkningen er afgiftsændringen omregnet til en ækvivalent ændring af den disponible ind-
komst. Opgørelsen tager udgangspunkt i den forventede sammensætning af bilsalget i 2030 og fordelingsvirkningerne af
bilsalget i 2018.
Kilde: Energistyrelsens basisfremskrivning samt lovmodelberegninger baseret på en fuldtælling af befolkningen for 2018.
Der er taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks opgørelse af disponibel indkomst.
Ad c)
konsekvenser for familietyper
Ministeriernes konsekvensberegninger for familietyper af lovændringer/politikforslag om-
fatter efter gængse regneprincipper de direkte virkninger på familiernes disponible ind-
komster af ændringer i personskatter eller overførsler, som indgår som en del af forudsæt-
ningerne i Finansministeriets familietypemodel.
Derudover indgår typisk også indirekte virkninger for familiernes økonomi dels af even-
tuelle afgiftsændringer, som påvirker alle (eller langt de fleste) husholdninger
fx lavere
elafgifter
dels af ændringer i erhvervsbeskatningen eller afgifter på erhvervene, som må
forventes at påvirke alle husholdninger enten via overvæltning i de generelle priser eller
via nedvæltning i lønninger (og dermed også overførsler).
Visse typer af skatte- eller afgiftsændringer
fx ændringer i bilbeskatningen
er imidler-
tid ikke omfattet af de gængse regneprincipper for familietypeberegninger. Det ville i givet
forudsætte, at der skulle gøres en række meget specifikke antagelser om familietypernes
individuelle forbrugsmønster mv.
Virkningen af aftalen om en grøn omstilling af vejtransporten afhænger således også af de
enkelte familiers konkrete beslutning om ejerskab af bil, herunder alderen på bilen
og
hvornår bilen eventuelt skal udskiftes til en anden.
I
tabel 2
er vist prisændringen i 2021 for nogle af de mest populære grønne bilmodeller.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, i forhold til aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten at redegøre for, hvad effekten på GINI er m.v., til skatteministeren
2305705_0004.png
Tabel 2. Priseksempler for udvalgte populære grønne biler i 2021 ift. gældende 2020-regler
Mærke og
Model
VW E-UP!
Hyundai Kona
Nissan Leaf
Kia Niro
Mitsubishi
Outlander
Tesla Model 3
Tesla Model S
Tesla Model X
Mercedes E-
Klasse
Porsche
Taycan
Registre-
ringsaf-
gift før
0
0
0
18.000
81.700
14.100
90.400
120.000
255.400
Registre-
ringsaf-
gift efter
0
0
0
40.500
47.800
0
130.800
175.200
125.500
589.600
Segment
Mikro
Lille
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Premium
Premium
Premium
Luksus
Type
El
El
El
Plug-in
Plug-in
El
El
El
Plug-in
El
Pris før
200.500
311.700
267.500
283.600
359.100
496.300
796.100
899.700
651.900
1.797.700
Pris efter
200.500
311.700
267.500
306.100
325.200
482.200
836.500
955.000
521.900
Ændring
0
0
0
22.500
-33.900
-14.100
40.400
55.200
-129.900
262.300
327.300 2.059.900
Anm.: Det bemærkes, at prisændringerne kan variere alt efter hvilken variant, der ses på inden for samme bilmodel.
Kilde: Skatteministeriet.
I
tabel 3
nedenfor er tilsvarende vist prisændringen i 2021 for nogle af de mest populære
konventionelle bilmodeller.
Derudover kan det bemærkes, at stigningen i ejerafgiften indebærer en gennemsnitlig årlig
stigning i ejerafgiften på 250 kr. over levetiden for en konventionel bil, der indregistreres i
2021. For både elbiler og plug-in hybridbiler udgør det tilsvarende beløb 150 kr.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, i forhold til aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten at redegøre for, hvad effekten på GINI er m.v., til skatteministeren
2305705_0005.png
Tabel 3. Priseksempler for udvalgte populære konventionelle biler i 2021 før og efter Aftale om grøn
omlægning af vejtransporten.
Segment
Mikro
Mikro
Lille
Lille
Mellem
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Stor
Premium
Premium
Sport
Sport
Luksus
Mærke og
model
Citroën C1
Toyota
Aygo
Peugeot
208
Toyota Ya-
ris
Nissan
Qashqai
Skoda Oc-
tavia
VW Golf
Mercedes
C-Klasse
VW Passat
Toyota
RAV4
Mercedes
E-Klasse
BMW 5-Se-
ries
Ford Mu-
stang
BMW Z4
Porsche
Panamera
Type
Benzin
Benzin
Benzin
Benzin-
hybrid
Benzin
Benzin
Benzin
Diesel
Benzin
Benzin-
hybrid
Diesel
Diesel
Benzin
Benzin
Benzin
391.700
533.300
497.300
724.300
986.100
3.398.800
166.800
255.600
234.800
404.900
549.200
2.006.200
400.500
539.700
503.100
811.500
982.800
3.448.600
175.600
262.000
240.600
492.100
545.800
2.056.000
8.800
6.400
5.800
87.200
-3.400
49.800
175.300
260.600
275.700
293.100
440.300
363.500
51.900
113.000
115.600
128.400
200.500
159.400
192.100
254.600
271.400
280.900
446.600
360.100
68.700
107.100
111.200
116.200
206.700
155.900
16.800
-5.900
-4.400
-12.200
6.200
-3.500
Pris før
92.100
96.900
139.700
Registre-
ringsaf-
gift før
18.200
21.300
53.400
Pris efter
100.800
104.200
130.000
Registre-
ringsaf-
gift efter
26.900
28.600
43.700
Ændring
8.700
7.300
-9.700
Anm.: Det bemærkes, at prisændringerne kan variere alt efter hvilken variant, der ses på inden for samme bilmodel.
Kilde: Skatteministeriet.
Ad d) og e)
forventede virkninger fordelt på kommuner
Det er ikke umiddelbart muligt at fordele den forventede bestand af elbiler i 2030 på
kommuner.
I 2030 forventes fordelingen af bestanden af grønne biler at minde mere om bestanden af
konventionelle biler, end det er tilfældet i dag. Og det forventes, at salget af grønne biler
opgjort inden virkningen af aftalen om
Grøn omstilling af vejtransporten,
der blev indgået 4.
december 2020
vil udgøre omtrent halvdelen i segmenterne
lille
(en salgsandel på 39
pct.),
mellem
(47 pct.) og
stor
(58 pct.) i 2030. Det forventes desuden, at salget af grønne
biler hovedsageligt indebærer salg af rene elbiler og ikke plug-in hybridbiler
Det betyder, at elbiler i 2030 formentlig vil være mere jævnt fordelt på tværs af indkomst-
grupper og geografi end den nuværende bestand af elbiler. De nuværende brugere af elbi-
ler har i gennemsnit en højere indkomst end brugerne af konventionelle biler, og geogra-
fisk er de mere koncentreret omkring de større byer og i mindre grad i yderområderne.
Side 5 af 5