Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2323362_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 782
Offentligt
26. oktober 2020
J.nr. 2020
8982
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 782 af 30. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvorfor det ikke er en mere fair løsning at ændre de pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomster, til skatteministeren
2323362_0002.png
Spørgsmål
Efter international standard i OECD’s modeloverenskomst kan Danmark beskatte uden-
landske ejere ved afståelse af aktier eller lignende ejerandele i selskaber, hvor mere end
50 pct. af aktiverne hidrører direkte eller indirekte fra fast ejendom i Danmark, jf. artikel
13, stk. 4. Det følger desuden af Danmarks tiltræden af OECD’s multilaterale konvention
(MLI) artikel 9, stk. 4, at indholdet af OECD’s
modeloverenskomst artikel 13, stk. 4, skal
finde anvendelse overfor lande, der på tilsvarende måde har tiltrådt MLI’en. Vil ministe-
ren oplyse, hvilke lande der har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, som
afskærer Danmark fra at beskatte personer og selskaber i det land ved afståelse af aktier
eller lignende ejerandele i danske selskaber, hvor mere end 50 pct. af aktiverne hidrører
direkte eller indirekte fra fast ejendom i Danmark?
Svar
Det følger af artikel 13, stk. 4, i OECD’s
modeloverenskomst (2017), at fortjeneste som
en person (fysiske personer og juridiske personer), der er hjemmehørende i en kontrahe-
rende stat, erhverver ved afståelse af aktier eller lignende ejerandele kan beskattes i den
anden kontraherende stat, hvis mere end 50 pct. af værdien af disse aktier eller lignende
ejerandele på et tidspunkt i en forudgående periode på 365 dage kan henføres direkte eller
indirekte til fast ejendom beliggende i den anden kontraherende stat.
I det omfang en sådan bestemmelse gælder i danske dobbeltbeskatningsoverenskomster
indebærer det, at Danmark er tillagt retten til at beskatte personer og selskaber, der er
hjemmehørende i en anden aftalepart, af fortjeneste erhvervet ved afståelse af aktier mv.,
hvis mere end 50 pct. af værdien af disse aktier mv. på et tidspunkt i en forudgående peri-
ode på 365 dage kan henføres direkte eller indirekte til fast ejendom beliggende i Dan-
mark. Fortjenesten vil herefter kunne beskattes i Danmark i det omfang, der efter intern
dansk ret er hjemmel hertil. Det samme vil (med omvendt fortegn) gælde for den anden
aftaleparts beskatningsret til tilsvarende fortjeneste.
I forbindelse med Danmarks tiltrædelse af den multilaterale konvention til gennemførelse
af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskomster til bekæmpelse af skatteudhuling og over-
skudsflytning (MLI-konventionen) tilvalgte Danmark den frivillige bestemmelse i MLI-
konventionens artikel 9, stk. 4, som svarer til OECD’s modeloverenskomstens
artikel 13,
stk. 4. Dette tilvalg gælder som udgangspunkt for alle dobbeltbeskatningsoverenskomster,
som Danmark har ”indmeldt” i MLI-konventionen,
dvs. hvor Danmark har valgt, at den
pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomst skal ændres efter MLI-konventionen.
Danmark har aktuelt indmeldt 64 ud af 77 dobbeltbeskatningsoverenskomster i MLI-
konventionen. Om den enkelte af disse 64 dobbeltbeskatningsoverenskomster på nuvæ-
rende tidspunkt er ændret i overensstemmelse med MLI-konventionens artikel 9, stk. 4,
afhænger imidlertid af en række forhold. Det forudsætter således, at den anden aftalepart
har indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Danmark i MLI-konventionen, at
den anden aftalepart har tilvalgt artikel 9, stk. 4, og at MLI-konventionen er trådt i kraft
for den anden aftalepart.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvorfor det ikke er en mere fair løsning at ændre de pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomster, til skatteministeren
2323362_0003.png
Nedenfor fremgår en oversigt over lande, hvormed Danmark pt.
1
har en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst, som ikke indeholder en bestemmelse, hvorefter Danmark har beskat-
ningsretten til fortjeneste erhvervet af personer, der er hjemmehørende i Danmark, ved
afståelse af aktier mv., hvis mere end 50 pct. af værdien af disse aktier mv. (med eller
uden ovennævnte tidsperiode på 365 dage) kan henføres direkte eller indirekte til fast
ejendom beliggende i Danmark.
Danmark har således som altovervejende hovedregel ikke efter de nævnte dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster ret til at beskatte aktieavancer, når aktionæren er hjemmehørende i
et af de nævnte lande. Dette gælder, selv om der måtte være tale om et ejendomsselskab,
der udelukkende ejer danske ejendomme, og uanset om Danmark via intern lovgivning
måtte udvide beskatningen af ejendomsselskaber til også at omfatte datterselskaber.
Aftalepart
Argentina
Australien
Bangladesh
Belgien
Bemærkninger
Argentina har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Australien har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4. Se dog dob-
beltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 2*
.
Bangladesh har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen. Se dog
dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 2*.
Belgien har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4.
Brasilien har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt
dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Bulgarien har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Chile har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Cypern har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4.
Egypten har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen. Se dog
dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 4*.
Estland har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen. Se dog
dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 1*.
Filippinerne har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen. Se dog
dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 4*.
Georgien har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-
konventionen. Danmark har indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten
i MLI-konventionen.
Grækenland har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har
indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Danmark har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-
konventionen, da Grønland ikke er part i konventionen.
Brasilien
Bulgarien
Chile
Cypern
Egypten
Estland
Filippinerne
Georgien
Grækenland
Grønland
1
Det bemærkes, at MLI-konventionen løbende tiltrædes af flere lande, og der kan derfor ske yderligere ændringer som
følge af, at flere lande, hvormed Danmark har en dobbeltbeskatningsoverenskomst, tiltræder MLI-konventionen.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvorfor det ikke er en mere fair løsning at ændre de pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomster, til skatteministeren
2323362_0004.png
Italien
Japan
Jugoslavien (Monte-
negro)
Kenya
Korea
Kuwait
Letland
Litauen
Luxemburg
Makedonien
Malaysia
Marokko
Mexico
Italien har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Danmark har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-
konventionen. Se dog dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 13,
stk. 4.**
Montenegro har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Kenya har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Korea har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4.
Kuwait har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Letland har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4. Se dog dob-
beltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 1*.
Litauen har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4. Se dog dob-
beltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 1*.
Luxemburg har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4.
Makedonien har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Malaysia har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Marokko har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Mexico har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen. Se dog
dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 2*.
Danmark har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-
konventionen, da minimumsstandarderne efter konventionen er gennem-
ført ved ændringsprotokol.
Danmark har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-
konventionen, da minimumsstandarderne efter konventionen er gennem-
ført ved ændringsprotokol. Se dog dobbeltbeskatningsoverenskomstens
artikel 13, stk. 2*.
Rumænien har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har
indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Danmark har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-
konventionen, da minimumsstandarderne efter konventionen vil blive gen-
nemført ved ændringsprotokol.
Singapore har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4. Se dog
dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 2*.
Sovjetunionen (Hviderusland) har ikke undertegnet MLI-konventionen.
Danmark har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-
konventionen, da overenskomsten ikke er egnet til ændring efter MLI-kon-
ventionen.
Sri Lanka har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt
dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Storbritannien har ikke tilvalgt MLI-konventionens artikel 9, stk. 4.
Sydafrika har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Tanzania har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt
dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Thailand har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt
dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Trinidad og Tobago har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har
indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Nederlandene
De nordiske lande
Rumænien
Schweiz
Singapore
Sovjetunionen (Hvi-
derusland)
Sri Lanka
Storbritannien
Sydafrika
Tanzania
Thailand
Trinidad og Tobago
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvorfor det ikke er en mere fair løsning at ændre de pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomster, til skatteministeren
2323362_0005.png
Tunesien
Tyrkiet
Tunesien har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Tyrkiet har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Danmark har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-
konventionen, da minimumsstandarderne efter konventionen vil blive gen-
nemført ved ændringsprotokol. Se dog dobbeltbeskatningsoverenskom-
stens artikel 13, stk. 1*.
Uganda har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt
dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Ungarn har ikke endeligt ratificeret MLI-konventionen. Danmark har ind-
meldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
USA har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt dob-
beltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Venezuela har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt
dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen. Se dog dobbelt-
beskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 4.
Vietnam har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt
dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen. Se dog dobbelt-
beskatningsoverenskomstens artikel 13, stk. 3.
Zambia har ikke undertegnet MLI-konventionen. Danmark har indmeldt
dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-konventionen.
Østrig har ikke indmeldt dobbeltbeskatningsoverenskomsten i MLI-kon-
ventionen.
Tyskland
Uganda
Ungarn
USA
Venezuela
Vietnam
Zambia
Østrig
* Bestemmelsen varetager samme hensyn som
OECD’s modeloverenskomst
(2017) artikel 13, stk. 4, men hvor der ikke er
aftalt en fast værdigrænse på 50 pct.
** Bestemmelsen svarer
til OECD’s modeloverenskomst
(2017) artikel 13, stk. 4, men finder dog ikke anvendelse, hvis
disse aktier m.v. handles på en anerkendt fondsbørs, og den hjemmehørende og personer forbundet med denne hjemme-
hørende samlet ejer 5 pct. eller mindre af den pågældende aktieklasse m.v.
Side 5 af 5