Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2323361_0001.png
25. januar 2021
J.nr. 2020 - 7477
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 167 af 10. december 2020 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvorfor det ikke er en mere fair løsning at ændre de pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomster, til skatteministeren
2323361_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorfor det ikke er en mere fair løsning at ændre de pågæl-
dende dobbeltbeskatningsoverenskomster (hvis disse lande findes) i stedet for at
lade beskatningen gå ud over selskaber, som man gerne vil undtage, men ikke kan
undtage af hensyn til EU's statsstøtteregler?
Svar
En ændring af de enkelte dobbeltbeskatningsoverenskomster vil forudsætte en genfor-
handling med hvert enkelt land, da Danmark ikke ensidigt kan ændre indgåede overens-
komster. Hver enkelt dobbeltbeskatningsoverenskomst er et resultat af en konkret for-
handling, hvor en lang række forhold indgår. Det vil derfor være en meget tidskrævende
proces, ligesom der ikke vil være sikkerhed for, at det andet land vil acceptere en sådan
ændring.
Hertil kommer, at der fra dansk side allerede er taget et væsentligt skridt for at opnå
dansk beskatningsret i forbindelse med udenlandske selskabers salg af ejendomsselskaber,
der ejer danske ejendomme. Danmark har således tiltrådt den multilaterale konvention til
gennemførelse af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskomster til bekæmpelse af skatteud-
huling og overskudsflytning (MLI-konventionen), herunder tilvalgt artikel 9, stk. 4, der
netop giver det land, hvor ejendommen er beliggende, adgang til at beskatte en gevinst
ved salg af aktier i det selskab, der ejer ejendommene, når en række betingelser er opfyldt.
Det er dog en forudsætning for, at reglerne gælder i forhold til det enkelte land, dels at
dette land ligeledes har tiltrådt MLI-konventionen, dels at landet har tilvalgt bestemmel-
sen i artikel 9, stk. 4. For en række landes vedkommende er dette ikke tilfælde. Der henvi-
ses til mit svar på SAU alm. del
spørgsmål 782 (Folketingsåret 2019-2020).
Efter min opfattelse vil det derfor ikke være en mere fair eller i praksis mulig løsning
alene at ændre dobbeltbeskatningsoverenskomsterne.
Side 2 af 2