Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2303564_0001.png
11. december 2020
J.nr. 2020 - 10636
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 160 af 4. december 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4/12-20 fra Landsforeningen Multipel System Atrofi om oplæg til foretræde den 10. december 2020 om ændring af ligningslovens § 8 A, til skatteministeren
2303564_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. december 2020 fra Landsforeningen
Multipel System Atrofi om oplæg til foretræde den 10. december 2020 om ændring af
ligningslovens § 8 A, jf. SAU alm. del - bilag 73.
Svar
Landsforeningen Multipel System Atrofi foreslår i henvendelsen at lempe betingelsen om,
at en forening mv. skal have 300 kontingentbetalende medlemmer for at opnå godken-
delse som almennyttig eller almenvelgørende efter ligningslovens § 8 A. Landsforeningen
Multipel System Atrofi foreslår, at det bør være muligt at opnå dispensation ved erklæring
fra Sundhedsministeriet, Danmarks Frie Forskningsfond eller anden relevant myndighed.
Hertil bemærkes:
Indledningsvis vil jeg henvise til mit svar på SAU alm. del
spm. 64, hvor jeg tilkendegav,
at jeg har bedt mine embedsfolk se på en mulig ændring af betingelserne for godkendelse
af almennyttige foreninger mv. efter ligningslovens § 8 A, evt. i form af en dispensations-
regel.
Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt vurdere, om den foreslåede dispensationsmu-
lighed ved erklæring fra en relevant myndighed er den bedst egnede løsning. I givet fald
vil det stadig skulle afklares, hvad en sådan erklæring nærmere skal indeholde. Forslaget
vil indgå i overvejelserne om en mulig ændring.
Jeg kan oplyse, at der i 2014 skete fire justeringer af betingelserne for godkendelse af al-
mennyttige og almenvelgørende foreninger mv. efter ligningslovens § 8 A. Justeringerne
indebar, at midlerne skal anvendes til fordel for en kreds af personer, der ikke geografisk
eller på anden måde er begrænset til et befolkningsunderlag på under 35.000, at antallet af
gavegivere i EU/EØS årligt skal overstige 100, at den enkelte gavegiver i løbet af året
samlet skal have ydet en gave på mindst 200 kr., og at kontingentet har en sådan størrelse,
at det dækker foreningens normalt forekommende administrationsudgifter.
Stramningen af betingelserne for godkendelse af almennyttige foreninger havde til formål
at sikre en vis bredde i det almennyttige arbejde i de foreninger, der godkendes til skatte-
mæssige formål. Formålet med at skærpe kravene til antal gavegivere og indføre mini-
mumskrav for gavernes størrelse var at frasortere foreninger, hvor gaverne er symbolske,
og gavegivers interesse i at få fradrag må siges at være meget lille. Derudover anvendes
listen over godkendte foreninger også i relation til andre begunstigende regler i og uden
for Skatteministeriets ressort.
Det er korrekt, at momskompensationsordningen i samme forbindelse blev ændret. Dette
udsprang bl.a. af, at en række efter- og friskole blev godkendt som almennyttige forenin-
ger, og at de havde gunstige vilkår i momskompensationsordningen, hvor taxametertil-
skuddet indgik i beregningen af egenfinansieringsgraden. Det førte til, at disse skoler
o.lign. udhulede momskompensationspuljen for de almennyttige foreninger, som den op-
rindeligt var tiltænkt.
Side 2 af 2