Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2301138_0001.png
4. december 2020
J.nr. 2020 - 9356
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
Mst
Samrådsspørgsmål A-C og E
- Tale til besvarelse af spørgsmål A-C og E den 4. december 2020.
Spørgsmål A
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan det kan være lovligt, at visse to-
baksselskaber kan opbygge lagre af stempelmærker, og efter den 1. april
2020 sælge til lavere pris end andre tobaksselskaber?”
Spørgsmål B
”Mener
ministeren, at det er tilfredsstillende, at tobaksprodukter kon-
kurrerer på ulige vilkår pga. forskellige stempelmærker?”
Spørgsmål C
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan Skattestyrelsen kan udstede stem-
pelmærker med ulovlig pris, og om Skattestyrelsen fremover vil vejlede
virksomheder i, hvad der er lovligt og ulovligt?”
Side
1
af
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0002.png
Spørgsmål E
”Vil
ministrene redegøre for, hvordan regeringen har tænkt sig at sikre,
at lovgivningen om tobaksafgifter bliver overholdt fremadrettet?”
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0003.png
Indledning
Først vil jeg gerne sige tak for invitationen til dette samråd om tobak.
Formålet med forhøjelsen og den nuværende situation
Tilbage i oktober deltog jeg sammen med sundhedsministeren og er-
hvervsministeren i et samråd i Sundheds- og Ældreudvalget, hvor jeg
redegjorde for tobaksafgiften i forhold til de spørgsmål, der var stillet
der.
I dag sidder vi så endnu en gang i samråd og skal tale om de afgiftsfor-
højelser på tobak, der blev vedtaget med
Finansloven for 2020.
Det skyl-
des, som jeg ser det, at det er en alvorlig sag, fordi det drejer sig om
folkesundheden i Danmark. Vi forhøjede tobaksafgifterne, fordi vi
som regering ønsker, at færre skal begynde at ryge, herunder særligt
børn og unge.
Derudover drejer det sig om tobaksvirksomheder, der direkte modar-
bejder formålet med afgiftsforhøjelserne. Tobaksvirksomheder, der
har dumpet priserne og bestilt stempelmærker med en værdi, som
medfører, at de simpelthen taber penge på deres salg af cigaretter.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0004.png
Jeg har sagt det før. Som skatteminister synes jeg, at det er både groft
og direkte usmageligt, at man ikke respekterer hensigten med loven.
Det er usmageligt, fordi formålet jo helt sikkert er at sælge flere ciga-
retter og dermed skabe større afhængighed af rygning med den sikre
følgevirkning, at flere vil dø af kræft som følge af rygning.
Derfor skal der også tages hårdere fat. Som I sikkert er bekendt med,
lancerede regeringen på den baggrund den 27. oktober i år en handle-
plan med 7 tiltag.
1. Den 1. januar 2022 stiger afgifterne på tobak yderligere. En
pakke cigaretter vil stige med ca. 5 kr.
2. Muligheden for at indføre minimumspriser løftes over for EU-
Kommissionen.
3. Muligheden for at indføre afgifter på substituerende nikotinpro-
dukter afsøges.
4. Tobaksproducenter begrænses yderligere i deres køb af stempel-
mærker med gammel afgift forud for den 1. januar 2022.
5. Tobak med gamle stempelmærker må kun sælges i en begrænset
periode på 3 måneder efter den 1. januar 2022.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0005.png
6. Kontrollen med handel af varer, der er pålagt afgifter, herunder
tobak, styrkes i forbindelse med ansættelsen af 250 nye kontrol-
medarbejdere i 2021.
7. Muligheden for at indføre skærpet bødestraf over for tobakspro-
ducenter og -forhandlere for at modvirke salg af tobak med
gamle stempelmærker undersøges.
[Spørgsmål A
opbygning af lagre og salg af cigaretter med gammel afgift]
For så vidt angår spørgsmål A, kan jeg oplyse, at der sammen med af-
giftsforhøjelserne på tobak også blev vedtaget en værnsregel, der skulle
sikre, at forhøjelsen af afgifterne slog hurtigt igennem i detailhandlen.
Samme type værnsregel har været anvendt ved tidligere afgiftsforhøjel-
ser, hvor reglen har virket efter hensigten. Denne gang er værnsreglen
ovenikøbet blevet skærpet, fordi der er tale om en meget stor afgifts-
stigning.
Med værnsreglen lægges der et loft over tobaksvirksomhedernes køb
af stempelmærker til gammel afgift. Virksomhederne kunne i perioden
op til, at afgiftsforhøjelsen trådte i kraft den 1. april 2020, kun købe 5
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0006.png
pct. flere stempelmærker til gammel afgift, end de normalt ville købe i
en periode på samme længde.
Ved tidligere værnsregler har tobaksvirksomhederne kunnet købe 20
pct. mere end normalt. Så værnsreglen er altså blevet skærpet væsent-
ligt ved denne afgiftsforhøjelse.
Det er tobaksvirksomhederne selv, der skal holde styr på, hvor mange
mærker de plejer at købe. Hvis det ved den efterfølgende kontrol viser
sig, at producenterne har købt flere stempelmærker end de 5 pct. over
”det normale”,
medfører værnsreglen, at de vil blive efteropkrævet af-
gift.
Som et forebyggende initiativ udsendte Skattestyrelsen i februar 2020
et nyhedsbrev til tobaksvirksomhederne om, hvordan værnsreglen
skulle forstås, for at sikre at der ikke ville opstå misforståelser. Det
blev blandt andet præciseret, at cigaretter med gammel afgift skulle
være solgt og udleveret fra tobaksvirksomhederne før 1. april 2020.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0007.png
Tobaksvirksomhederne kunne derfor kun opbygge lagre af tobaksvarer med
gamle stempelmærker op til den grænse på 5 pct., der gælder ifølge værnsreglen.
Men de kan altså ikke - lovligt
sælge og udlevere fra deres varelager efter 1.
april 2020.
Hvad gør Skattestyrelsen ift. de producenter, der har handlet ulovligt
Skattestyrelsen har iværksat kontrol af alle tobaksvirksomheder, der
handler cigaretter. Kontrollen i den enkelte virksomhed omfatter
mange tusinde fakturaer, følgesedler og betalingstransaktioner. Kon-
trollerne er derfor forholdsvis omfattende, og de forventes af den
grund først afsluttet de kommende måneder.
Hvis tobaksvirksomhederne har udleveret tobaksvarer til gammel af-
gift efter 1. april 2020, vil Skattestyrelsen rejse krav om efterbetaling af
afgiftsforskellen mellem gammel og ny afgift. Derefter vil sagerne blive
overgivet til Skattestyrelsens straffeenhed, hvor det skal vurderes, om
der kan gøres et straffeansvar gældende.
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0008.png
[Spørgsmål B
konkurrence på ulige vilkår pga. forskellige stempelmærker]
Jeg forstår spørgsmål B sådan, at det drejer sig om de stempelmærker,
der beklageligvis er blevet udleveret til en værdi under afgift og moms,
aktuelt ca. 44 kr.
Og svaret på, om jeg finder det tilfredsstillende, at tobaksprodukter
konkurrerer på ulige vilkår pga. forskellige stempelmærker, er naturlig-
vis nej. Men jeg synes bestemt ikke, at det retfærdiggør tobaksprodu-
centernes priskrig.
Skattestyrelsen har anmodet de tobaksvirksomheder, som har fået ud-
leveret stempelmærker med for lav detailpris, om at returnere de stem-
pelmærker, som ikke er brugt. Afgiften vil derefter blive godtgjort virk-
somhederne.
Skattestyrelsen har også opfordret virksomhederne til at returnere de
stempelmærker, som allerede var påført cigaretpakker. Foreløbig har
Skattestyrelsen fået ca. 4 mio. mærker ud af 9 mio. mærker retur.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0009.png
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at tobaksvirksomhederne
har indbetalt den rigtige afgift, selvom detailhandelsprisen på mærket
lyder på mindre end afgifter og moms.
[Spørgsmål C -hvordan kan Skattestyrelsen udstede stempelmærker med ulov-
lig pris, og vil de vejlede fremover]
Og det bringer mig videre til spørgsmål C. Stempelmærker til cigaretter
og røgtobak, der sælges i Danmark, skal bestilles og godkendes hos
Skattestyrelsen, inden bestillingen videresendes til trykkeriet.
På tidspunktet for udleveringen af de omtalte stempelmærker var Skat-
testyrelsens fokus på, at den korrekte afgift blev beregnet i forbindelse
med afgiftsstigningen og ikke på, at tobaksproducenterne kunne finde
på at bestille mærker med tab. Der er med andre ord sket en beklagelig
fejl, som ikke vil ske fremover.
På den blanket, som anvendes ved bestilling af stempelmærker, er der
nu indsat en ”spærre” i blanketten, så den ikke kan afsendes til Skatte-
styrelsen, hvis detailprisen er angivet til under 44 kr. Den maskinelle
kontrol er altså blevet udvidet. Skattestyrelsen har også gjort trykkeriet
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0010.png
opmærksom på, at de ikke må udlevere stempelmærker med en påtrykt
detailpris på under 44 kr.
Skattestyrelsens vejledning fremover
I forhold til spørgsmålet om Skattestyrelsen fremover vil vejlede virk-
somhederne i, hvad der er lovligt og ulovligt, kan jeg oplyse, at alle ci-
garetvirksomheder allerede er kontaktet og vejledt om, at detailprisen
mindst skal udgøre afgiften og momsen heraf. Dvs. en påtrykt detail-
pris på minimum 44 kr.
Skattestyrelsen vil naturligvis også fremover vejlede virksomhederne,
herunder i forbindelse med afgiftsforhøjelsen den 1. januar 2022, lige-
som de også gjorde forud for afgiftsstigningen den 1. april 2020.
[Spørgsmål E
hvordan sikrer vi, at tobaksafgiftsloven fremadrettet bliver
overholdt]
For så vidt angår spørgsmål E - om hvordan regeringen har tænkt sig
at sikre, at lovgivningen om tobaksafgifter bliver overholdt fremadret-
tet - vil jeg henvise til den handleplan, som regeringen lancerede den
27. oktober i år. Handleplanen består som nævnt af 7 tiltag, der for det
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0011.png
første har fokus på højere afgifter på tobak og nikotinprodukter, for
det andet fastsætter skærpede krav til handel med tobak, og for det
tredje styrker kontroller med handel med tobak. Regeringen vil hur-
tigst muligt fremsætte lovforslag, der udmønter handlingsplanen.
Jeg skal i den forbindelse bemærke, at der er stillet et beslutningsfor-
slag (B90) om at fremrykke den næste afgiftsstigning, der er fastsat til
1. januar 2022, til 1. januar 2021. Selvom det umiddelbart synes ulogisk
skal jeg gøre opmærksom på, at en fremrykning vil medføre et mindre-
provenu på ca. 130 mio. kr. i 2021. Det skyldes bl.a. øget grænsehan-
del.
Til sidst vil jeg sige, at jeg som skatteminister håber, at Folketinget vil
bakke bredt op om det lovforslag, som regeringen fremsætter. Vi skal
ikke acceptere den grove og usmagelige adfærd hos tobaksvirksomhe-
derne, som vi oplevede i forbindelse med afgiftsforhøjelsen tidligere i
år, når afgifterne forhøjes den 1. januar 2022.
Og med de ord vil jeg give ordet videre til sundhedsministeren.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. december 2020 om tobaksafgiften, til skatteministeren
2301138_0012.png
Tak for ordet.
Side 12 af 12