Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2299769_0001.png
3. december 2020
J.nr. 2020 - 7477
Kontor:
Selskab, aktionær og
erhverv [SAE]
Samrådsspørgsmål K, L og M
- Tale til besvarelse af spørgsmål K, L og M den 3. december 2020.
Spørgsmål K
Vil ministeren redegøre for, hvordan den forslåede lagerbeskatning af
selskabers ejendomsavancer skal udformes?
Initialer:
HLo/RIG/KLN1
Spørgsmål L
Hvordan forestiller ministeren sig, at en årlig vurdering af selskabernes
ejendomme skal blive retvisende, når selv Skatteforvaltningen har svært
ved at vurdere erhvervsejendommes værdi, og hvordan vil ministeren
sikre en fyldestgørende kontrol?
Spørgsmål M
Mener ministeren, at det i lyset af corona-pandemiens påvirkning på
erhvervslivet er et hensigtsmæssigt tidspunkt at indføre beskatning, der
vil medføre likviditetsdræn, når virksomheder, der udlejer ejendomme,
må betale via driftsmidler?
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. december 2020 om lagerbeskatning på ejendomsavancer, til skatteministeren
2299769_0002.png
Indledning
Jeg vil først og fremmest gerne sige tak for spørgsmålene fra fru Lou-
ise Schack Elholm (V).
Dette forslag er et vigtigt element i finansieringen af aftalen om en ny
ret til tidlig pension. Med forslaget lukkes en skattefinte, som bl.a.
udenlandske kapitalfonde har anvendt flittigt. Med forslaget skal de
store ejendomsselskabers ejendomsavancer lagerbeskattes, på samme
måde som det allerede i dag er tilfældet for pensionsselskaberne.
Det skal dog indledningsvis siges, at en række forhold endnu ikke er
fastlagt. Det er også en del af baggrunden for, at lovforslaget først skal
have virkning fra indkomståret 2023.
Svar på spørgsmål K
I forhold til spørgsmål K vil jeg indlede med baggrunden for forslaget.
Forslaget er som bekendt et finansieringselement i Aftalen om en
ny ret
til tidlig pension,
som regeringen har indgået sammen med SF, EL og DF.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. december 2020 om lagerbeskatning på ejendomsavancer, til skatteministeren
2299769_0003.png
Aftalen betyder, at de, der har slidt og slæbt længst på arbejdsmarkedet,
nu får mulighed for at stoppe med at arbejde før de er slidt helt ned til
sokkeholderne. En ny ret til tidlig pension skal give danskere med et
langt arbejdsliv bag sig mulighed for at trække sig værdigt tilbage fra
arbejdsmarkedet.
Med den ny ret til tidlig pension sikrer vi et langt mere retfærdigt og
værdigt pensionssystem. Med aftalen genopretter vi det håndslag, der
blev givet med velfærdsaftalen i 2006. Pensionsalderen skal følge leve-
tiden, men der skal være en mulighed for tidlig pension til de, der har
slidt og slæbt længst. Det vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke
partierne bag aftalen for.
Aftalen skal naturligvis finansieres krone for krone. Jeg mener, vi har
fundet en rimelig og afbalanceret finansiering. Og hvorfor er valget så
bl.a. faldet på de store ejendomsselskaber som dem, der skal bidrage til
finansieringen?
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. december 2020 om lagerbeskatning på ejendomsavancer, til skatteministeren
2299769_0004.png
Baggrunden er, at ejendomsselskaberne i vidt omfang i dag helt kan
undgå at betale skat af fortjenesten på deres ejendomme via selskabs-
retlige konstruktioner. Det har både danske og udenlandske ejendoms-
selskaber og internationale kapitalfonde nydt godt af i en lang årrække.
Selskaberne anvender ofte den fremgangsmåde, at det ikke er selve ejen-
dommen, der handles. I stedet ”pakkes” ejendommen ind i et separat
datterselskab. Når ejendommen skal afhændes, sker det indirekte ved at
sælge aktierne i det underliggende datterselskab, der ejer ejendommen.
Da avancer på såkaldte datterselskabsaktier er skattefri, kan beskatnin-
gen helt undgås ved at sælge aktierne i datterselskabet og dermed trække
den skattefri gevinst ud af landet.
Jeg er sikker på, at de færreste partier i Folketinget finder denne frem-
gangsmåde rimelig. Ejendomsselskaberne bør naturligvis betale skat af
deres fortjenester på samme måde som alle andre. Den foreslåede la-
gerbeskatning af selskabers ejendomme vil netop gøre op med denne
helt urimelige skattefinte på det danske ejendomsmarked.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. december 2020 om lagerbeskatning på ejendomsavancer, til skatteministeren
2299769_0005.png
Selve forslaget omkring lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer
går ud på, at beskatningen ændres fra en realisationsbeskatning, hvor
beskatningen indtræder ved ejendommens salg, til en lagerbeskatning,
hvor selskabet beskattes løbende hvert år af ejendommens værdistig-
ninger og -fald.
Den foreslåede lagerbeskatningsmodel vil lukke effektivt for den ofte
benyttede skattefinte. Modellen vil sikre beskatning i Danmark, selv om
ejendommen ejes af et udenlandsk selskab.
Forslaget om lagerbeskatning vil ikke omfatte pensionsselskaber. De
beskattes allerede i dag efter lagerprincippet. Endvidere vil andelsbolig-
foreninger blive friholdt. Ejendomme, der anvendes til landbrug, pro-
duktion og lager, vil således ikke blive omfattet af lagerbeskatningen. Vi
indfører desuden en beløbsgrænse, så ejendomsporteføljer på mindre
end 100 mio. kr. ikke omfattes af lagerbeskatningen.
Skatteministeriet skønner, at helt op til 75 pct. af de danske selskaber,
der ejer ejendomme, ikke vil blive omfattet af lagerbeskatningen. Det
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. december 2020 om lagerbeskatning på ejendomsavancer, til skatteministeren
2299769_0006.png
vil sige at beskatningen primært vil ramme de store ejendomsselska-
ber.
Svar på spørgsmål L
spørgsmål L omhandler, hvordan tvister mellem selskaberne og skatte-
myndighederne om ansættelse af handelsværdien påtænkes håndteret.
Det er tanken, at selskaberne selv skal opgøre værdien af deres ejen-
domme. Og at skattemyndighederne som et led i den løbende kontrol
skal efterprøve denne værdiansættelse.
Det svarer til den måde, pensionsselskaber allerede i dag opgør handels-
værdien af deres ejendomme til brug for opgørelsen af pensionsafkast-
skatten. Også disse opgørelser kontrolleres af skattemyndighederne.
Ejerne af ejendommene må være de bedste til at vide, hvad deres ejen-
domme er værd. Ikke mindst når det drejer sig om udlejningsejen-
domme, hvor værdiansættelsen kan tage udgangspunkt i de forventede
lejeindtægter.
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. december 2020 om lagerbeskatning på ejendomsavancer, til skatteministeren
2299769_0007.png
Mange af de ejendomsselskaber, som vil blive omfattet, fastsætter alle-
rede i dag handelsværdien af alle deres investeringsejendomme til brug
for regnskabsaflæggelsen. Denne regnskabsmæssige værdi vil normalt
kunne lægges direkte til grund til brug for lagerbeskatningen.
Kontrollen vil skulle tilrettelægges og indgå på linje med skattemyndig-
hedernes kontrol af selskabers skatteansættelser.
Svar på spørgsmål M
For så vidt angår spørgsmål M tror jeg ikke, at nogen er i tvivl om, at
regeringen er fuldt ud bekendt med de store problemer, som samfundet
som helhed og dansk erhvervsliv i særdeleshed er udsat for som følge
af corona-pandemien.
Vi har sammen med et bredt flertal i Folketinget gennemført historisk
store hjælpepakker til erhvervslivet. Og regeringen har selvfølgelig fo-
kus på behovet for at understøtte økonomien i denne svære tid.
Vi har blandt andet afsat mere end 2,5 mia. kr. til en midlertidig forhø-
jelse af virksomhedernes fradrag for udgifter til forskning og udvikling
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. december 2020 om lagerbeskatning på ejendomsavancer, til skatteministeren
2299769_0008.png
og 10 mia. kr. til en rekapitaliseringsfond, der vil holde hånden under
nødlidende virksomheder. Hertil kommer de milliarder af kroner, vi har
afsat til for eksempel lønkompensation og kompensation for faste ud-
gifter og mistet omsætning.
Det er imidlertid også vigtigt, at vi sikrer en ret til tidlig pension til de,
der er startet tidligt på arbejdsmarkedet
og som ofte har haft job, der
er fysisk hårde, som sætter sig i ryg, knæ og skuldre. Så netop disse per-
soner også får mulighed for at få flere år på pension.
Jeg finder det rimeligt og helt på sin plads, at finansieringen af denne
nye ret til tidlig pension
blandt andet tilvejebringes fra selskaber, der i dag
kan anvende en særlig skattefinte til helt at undgå at betale skat af deres
ejendomsavancer. Men selvfølgelig først fra 2023, når økonomien igen
er på fode.
Tak for ordet.
Side 8 af 8