Danske Banks svar på Finanstilsynets brev med ref.nr. 6252-0349
FINANSTILSYNET
Århusgade 110
2100 København K
(Sendt via e-mail til
og
Danske Bank A/S
Holmens Kanal 2-12
DK-1092 København K
Tel. 33 44 00 00
danskebank.dk
10. september 2020
Svar på Fi a stilsy ets brev: A
J.nr. 6252-0349
od i g o
redegørelse o
Da ske Ba k A/S’ gældsi ddrivelsessyste
INDLEDNING
Danske Bank A/S (herefter Danske Bank eller banken) henviser til Finanstilsynets brev af 31. august 2020. I
dette brev anføres, at Finanstilsynet i lyset af de oplysninger, der på det seneste er kommet frem i medierne
om fejl i bankens inkassosystem, har besluttet at undersøge bankens håndtering af de konstaterede fejl i
bankens inkassosystem set i forhold til bankens forpligtelse til at handle redeligt og loyalt over for sine kunder
(jf. § 43 i lov om finansiel virksomhed og bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder).
Indledningsvis vil vi gerne understrege, at vi dybt beklager situationen og den usikkerhed, som vores fejl og
de fejlbehæftede data i bankens inkassosystem har skabt
–
ikke mindst for vores kunder. Kunderne såvel som
alle andre interessenter skal naturligvis kunne stole på de oplysninger, de får fra banken og som vores
rådgivning og aftaler er baseret på. Vi beklager meget, at dette ikke har været tilfældet i denne sag. Det er
udelukkende vores ansvar, og vi forpligter os til så hurtigt som muligt at gennemgå og korrigere alle de sager,
der er påvirket af datafejlene, samt sikre, at vores kunder modtager fuld kompensation for de beløb, de har
betalt for meget, eller andre relaterede tab som følge af vores fejl.
Ligeledes kan vi kun beklage over for både kunder, medarbejdere og alle andre interessenter, at disse
problemer ikke på et tidligere tidspunkt er blevet håndteret ordentligt. Der er tale om en kompleks sag, men
det står klart for os, at problemstillingen igennem årene delvist har været kendt i forskellige dele og på
forskellige niveauer af organisationen, herunder blandt ledere. På trods af forsøg på at afhjælpe
problemerne, blev der aldrig taget hånd om de underliggende datafejl, og desværre fik problemerne i denne
sag derfor fik lov til at eksistere gennem mange år.
Vi tager de forhold, der er nævnt i Tilsynets brev, meget alvorligt, og vi forpligter os til fortsat at have en åben
og transparent dialog med Finanstilsynet i forhold til de historiske og aktuelle forhold, der vedrører eller
1