Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2294203_0001.png
27. november 2020
J.nr. 2020 - 10050
Kontor:
Økonomisk Politik og Analyse
[ØPA]
Samrådsspørgsmål J
- Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål J den 27. november 2020
Spørgsmål J
Er det efter ministerens opfattelse god regeringsførelse, at medlemmer
af Folketinget ikke kan få svar på spørgsmål om væsentlige samfunds-
økonomiske konsekvenser af regeringens politik efter de gældende reg-
nemetoder, som det er tilfældet med spørgsmål 720, alm. del, stillet af
Skatteudvalget den 10. september 2020 (folketingsåret 2019-2020), fordi
Skatteministeriet nægter at udlevere et svar med henvisning til at bereg-
ningsmetoderne for effekterne af afgiftsændringer er under revision på
ubestemt tid?
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at sige tak for invitationen til at deltage i
dette samråd i Skatteudvalget.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. november 2020 om udestående svar på SAU alm. del – spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2294203_0002.png
Jeg vil gerne starte med at sige, at vi i Skatteministeriet bestræber os på
altid at svare rettidigt på alle de spørgsmål, vi får fra Folketinget, her-
under ikke mindst fra Skatteudvalget. Men svarene skal også være ret-
visende og dækkende.
At svare fyldestgørende
og så hurtigt som muligt
på spørgsmål fra
Folketinget ser jeg som en pligt og en måde at løfte ministeransvaret
på. Og det mener jeg bestemt også, at Skatteministeriet lever op til.
Nogle gange sker det dog, at vi får stillet spørgsmål af en sådan karak-
ter, at hensynet til at svare rettidigt kommer til at vige for hensynet til
at svare fyldestgørende
og hvor vi derfor må afgive et foreløbigt
svar.
Det kan fx være tilfældet med nogle spørgsmål, som er meget tekniske
og kræver mange, komplicerede beregninger
og som derfor simpelt-
hen er ekstraordinært tids- og ressourcekrævende.
Men det kan
i særlige situationer
også være tilfældet med spørgs-
mål, som af forskellige grunde giver anledning til en genovervejelse af
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. november 2020 om udestående svar på SAU alm. del – spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2294203_0003.png
ministeriets regnemetoder for at kunne leve op til målsætningen om at
svare fyldestgørende.
Jeg vil gerne understrege, at det, at vælge at afgive et foreløbigt svar på
spørgsmål fra Folketinget, ikke er en ting, der tages let på i Skattemini-
steriet. Det gør vi kun, når det vurderes ikke at være muligt at svare
fyldestgørende inden for de normale frister. Og det er
og dette kan
jeg ikke understrege kraftigt nok
en faglig vurdering, der træffes af
mine embedsmænd i ministeriet.
o 0 o
Det er min klare opfattelse, at der står respekt om Skatteministeriets
faglighed. Og det er ligeledes min klare opfattelse, at der er almindelig
anerkendelse af og respekt om den måde, hvorpå ministeriet generelt
håndterer besvarelsen af spørgsmål fra Folketinget.
Jeg er på den baggrund lidt ked af
men nok først og fremmest over-
rasket over
udgangspunktet for dette samråd. Hvor påstanden i det
konkrete samrådsspørgsmål er, at Skatteministeriet skulle have ”nægtet
at udlevere et svar”.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. november 2020 om udestående svar på SAU alm. del – spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2294203_0004.png
Den konkrete formulering i samrådsspørgsmålet giver indtryk af, at vi
skulle have afvist at udlevere et svar, der allerede eksisterer. Altså at
der rent faktisk foreligger et svar, som Skatteministeriet ikke ønsker at
oversende til Skatteudvalget. Den præmis er forkert. Jeg tillader mig
derfor også at gå ud fra, at der må være tale om en misforståelse, når
der i spørgsmålet henvises til,
at vi skulle have ”nægtet” at udlevere et
svar.
o 0 o
Det konkrete spørgsmål, der har givet anledning til dette samråd, nem-
lig Skatteudvalgets almindelig del spørgsmål nr. 720 af 10. september
2020, er et spørgsmål af den kategori, som har givet anledning til en
nærmere overvejelse af ministeriets regnemetoder. Og som efter mine
embedsmænds vurdering kræver en revision af disse metoder for at
kunne svare fyldestgørende.
Og det er baggrunden for, at der er afgivet et foreløbigt svar.
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. november 2020 om udestående svar på SAU alm. del – spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2294203_0005.png
Spørgsmål 720 handler om effekten på den økonomiske velstand af
denne regerings planlagte eller gennemførte skatteændringer
målt
ved de afledte virkninger på BNP.
Mine embedsmænd forklarer mig, at Skatteministeriet har en metode
til at beregne de afledte virkninger på BNP af ændringer i arbejdsud-
buddet. Den faglige vurdering er, at denne metode
som vi har udvik-
let sammen med Finansministeriet, og som løbende anvendes fx ved
svar til Folketinget
giver et tilstrækkelig fyldestgørende svar på, hvor
meget BNP ændrer sig ved en ændring i de almindelige personskatter
på arbejdsindkomst. Fx ved en ændring i bundskatten eller beskæftigel-
sesfradraget eller topskatten, hvor den væsentligste afledte adfærds-
virkning netop er ændringen i arbejdsudbuddet.
Hvis man derimod skal skønne over virkningerne på BNP af afgifts-
ændringer, så er det den faglige vurdering, at den nuværende metode
baseret på de afledte virkninger på arbejdsudbuddet
ikke giver resul-
tater, som er fyldestgørende, men som ligefrem kan risikere at være
vildledende.
o 0 o
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. november 2020 om udestående svar på SAU alm. del – spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2294203_0006.png
Baggrunden for dette er, at afgiftsændringer ikke blot kan påvirke ar-
bejdsudbuddet (på samme måde som indkomstskatter), men også på-
virker husholdningernes forbrugsadfærd og omfanget af grænsehandel.
Det er jo faktisk ofte netop for at påvirke forbrugsadfærden, at man i
det hele taget har afgifter
og somme tider vælger at ændre på dem.
De afledte adfærdsvirkninger på forbrug og grænsehandel ved en af-
giftsændring har typisk et meget større omfang end de afledte virknin-
ger på arbejdsudbuddet. Og har også tilsvarende større afledte virknin-
ger på BNP. I nogle tilfælde kan den afledte virkning på BNP af æn-
dringer i forbrugsadfærden have det modsatte fortegn af den afledte
virkning via arbejdsudbuddet.
Det har på den baggrund været mine embedsmænds samlede vurde-
ring, at der ikke kan svares fyldestgørende på spørgsmål 720 med afsæt
i den nuværende regnemetode
for så vidt angår de afledte BNP-ef-
fekter af denne regerings afgiftsændringer.
For det ville indebære, at man alene oplyste den partielle virkning på
BNP af ændringerne i arbejdsudbuddet, men uden hensyntagen til de
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. november 2020 om udestående svar på SAU alm. del – spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2294203_0007.png
afledte virkninger på BNP af ændringer i forbrug og grænsehandel. Og
hvor resultatet derfor ikke blot kunne have en forkert størrelsesorden,
men ligefrem et forkert fortegn. Dvs. svaret kunne risikere at være de-
cideret vildledende
og i dermed i sagens natur ikke fyldestgørende.
o 0 o
Det er kort fortalt derfor, der er afgivet et foreløbigt svar på Skatteud-
valgets spørgsmål 720.
Mine embedsmænd arbejder aktuelt på at fastlægge en udvidet regne-
metode, som løser de metodemæssige udfordringer, jeg har nævnt.
Jeg har fået oplyst, at det omtalte udviklingsarbejde er i fuld gang og
har kurs mod en konkret løsning. Idet der er tale om metodeudvikling,
er det desværre ikke muligt at sætte en præcis deadline på, hvornår
dette arbejde er færdigt.
Men det følger af sagens natur, at der arbejdes på at blive færdig hur-
tigst muligt. Og at der
når dette er sket
naturligvis hurtigst muligt
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. november 2020 om udestående svar på SAU alm. del – spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2294203_0008.png
vil blive udarbejdet et svar på spørgsmål 720, som vil tilgå spørgeren
og dermed alle Skatteudvalgets medlemmer.
o 0 o
Afslutningsvist vil jeg lige opsummere helt kort.
I Skatteministeriet bestræber vi os på at sætte en høj faglig og procedu-
remæssig standard, når vi svarer på spørgsmål fra Folketinget
herun-
der spørgsmål fra Skatteudvalget.
Vi sigter altid efter at svare rettidigt og fyldestgørende
dvs. retvi-
sende og dækkende. I hvert fald så fyldestgørende som muligt.
I mine øjne er dette
helt afgørende i forhold til den ”gode regeringsfø-
relse”, der er spurgt ind til i dette samråd.
En høj faglig standard indebærer, at spørgerne
i dette tilfælde Skatte-
udvalgets medlemmer
i visse situationer må væbne sig med en vis
portion tålmodighed.
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. november 2020 om udestående svar på SAU alm. del – spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2294203_0009.png
Det håber jeg naturligvis på en vis forståelse for. Netop i
den ”gode
regeringsførelses” ånd,
som der henvises til i spørgsmålet.
Tak for ordet.
Side 9 af 9