Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2302078_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
10. december 2020
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 133 (Alm. del) af 25.
november 2020 stillet efter ønske fra Bjørn Brandenborg
(formand)
Spørgsmål
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25. november
2020 om ECOFIN-rådsmøde den 1. december 2020, jf. SAU alm. del
samråds-
spørgsmål N.
Svar
Finansministerens talepapir er vedlagt som bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. november 2020 om ECOFIN-rådsmøde den 1. december 2020, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål N, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 2 af 4
Bilag 1
Tak for denne mulighed for at orientere udvalget om skattesager forud for ECO-
FIN 1. december.
Forslag om indberetningspligt for digitale platforme
Der ventes enighed om endnu en styrkelse af direktivet om administrativt skatte-
samarbejde for at modvirke skatteundgåelse.
For det første pålægger forslaget digitale platforme at indberette oplysninger om
brugere, som via platformen sælger varer og tjenesteydelser, eller udlejer fast ejen-
dom eller transportmidler.
Forslaget lægger således op til en relativt bred indberetningspligt, med få begræn-
sede undtagelser, herunder offentlige virksomheder.
For det andet pålægger forslaget alle EU-lande en pligt til at udveksle de indberet-
tede oplysninger. Det EU-land, som modtager oplysninger, skal således automa-
tisk udveksle oplysningerne med det EU-land, hvor brugeren, som har salg på de
digitale platforme, er hjemmehørende. Hvis der er tale om udlejning af fast ejen-
dom, skal oplysningerne udveksles med det EU-land, hvor den faste ejendom lig-
ger.
Indberetningspligten omfatter både platforme i EU og platforme i tredjelande
uden fast driftssted i EU, hvis de har brugere i EU.
For effektivt at kunne håndhæve reglerne om platformes registrering og indberet-
ning, skal EU-landene indføre sanktioner.
Det kunne fx være bødestraf, men det er op til de enkelte lande, så længe sanktio-
nerne er effektive, proportionale og har en afskrækkende virkning.
Hvis en platform etableret uden for EU og uden fast driftssted i EU ikke har ladet
sig registrere i EU, skal EU-landene iværksætte koordinerede handlinger og i sid-
ste ende forsøge at forhindre platformen i at operere i EU. Hvis en sådan plat-
form har ladet sig registrere i et EU-land, men ikke opfylder sin indberetnings-
pligt, skal EU-landet iværksætte foranstaltninger for at inddrage platformens regi-
strering.
De danske skatteregler indebærer indberetning fra digitale platforme, men EU-
forslaget vil medføre et bredere anvendelsesområde og styrkede regler.
Forslaget skal ses i forlængelse af EU's styrkede indsats i de senere år for at sikre
transparens og bekæmpe skatteundgåelse og -unddragelse. Forslaget skal bidrage
til, at skattemyndighederne i EU-landene kan sikre korrekt beskatning af borgere,
som sælger varer eller fx udlejer bolig via de digitale platforme, og som ikke selv-
angiver deres aktiviteter korrekt.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. november 2020 om ECOFIN-rådsmøde den 1. december 2020, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål N, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 3 af 4
Forslaget er i overensstemmelse med regeringens ambitiøse tilgang til bekæmpelse
af skatteundgåelse. Regeringen støtter derfor et direktiv på linje med dette kom-
promisforslag.
International beskatning
ECOFIN skal behandle konklusioner om den internationale skattedagsorden.
Rådskonklusionerne støtter OECD’s videre arbejde med beskatning
af den digi-
tale økonomi og målet om en global løsning medio 2021. Konklusionerne opfor-
drer Kommissionen til, at man i 1. halvår 2021 vurderer status og den videre vej
frem for at adressere udfordringerne med beskatning af den digitale økonomi,
uanset om man når en global aftale medio 2021.
Rådskonklusionerne behandler også punktafgifter, hvor Kommissionen opfordres
til at fremsætte forslag til revision af både energi- og tobaksbeskatningsdirektivet.
Samtidig adresserer rådskonklusionerne det administrative skattesamarbejde, hvor
der peges på behovet for løbende at styrke direktivet i takt med udviklingen i tek-
nologi m.v., herunder nye betalings- og investeringsformer, som kan være relevant
for beskatning.
Konklusionerne understreger desuden, hvor vigtigt det er, at lande både i EU og
uden for EU efterlever god skattepraksis. Rådet fremhæver Adfærdskodeksgrup-
pens arbejde og støtter til det videre arbejde med at revidere gruppens mandat.
De tekniske drøftelser af mandatet handler blandt andet om, hvorvidt gruppen
skal vurdere alle potentielt skadelige skatteordninger, og ikke bare ordninger, som
er diskriminerede, idet de fx tilbyder lavere skat til udenlandske end indenlandske
selskaber for at tiltrække aktivitet. Det vil give mulighed for, at EU-landenes gene-
relle skatteordninger også skal undersøges. Dette vil potentielt også omfatte fx
nul- og lavskatteordninger.
Fra dansk side støtter vi aktivt, at gruppen skal have et stærkt mandat til vurdere
EU-landenes generelle skatteordninger.
Konklusionerne fremhæver også Adfærdskodeksgruppens arbejde med EU's fæl-
les sortliste over skattely og behovet for mulige styrkelser. Konklusionerne aner-
kender, at arbejdet med sortlisten har ført til væsentlige resultater, hvor et stort
antal lande uden for EU har ændret deres skatteregler og -praksis.
De tekniske drøftelser af gruppens mandat handler også om, hvorvidt gruppen
skal undersøge samtlige potentielt skadelige skatteordninger i tredjelandene, dvs.
også generelle skatteordninger og ikke kun diskriminerede ordninger.
Fra dansk side arbejder vi aktivt for en sådan ændring. Det er væsentligt, at krav til
tredjelandes skatteordninger højnes i takt med kravene internt i EU.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. november 2020 om ECOFIN-rådsmøde den 1. december 2020, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål N, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 4 af 4
De tekniske drøftelser af adfærdskodeksgruppens mandat er endnu ikke mundet
ud i enighed om en indstilling, men konklusionerne støtter det fortsatte arbejde.
Fra dansk side arbejder vi fortsat for en så ambitiøs revision som muligt.
Som Udvalget ved, arbejder vi fra dansk side fortsat for at styrke alle aspekter af
sortlisten. Det gælder kriterierne en geografisk udvidelse, så flest muligt relevante
lande undersøges, det gælder kriterierne for, hvornår et land kommer på sortlisten,
og det gælder sanktioner over for lande på sortlisten.
Regeringen støtter rådskonklusioner på linje med det aktuelle kompromis. Det er
velkendt, at EU-landene har forskellige ambitionsniveauer i arbejdet rettet mod
skatteunddragelse og skattely, og at Danmark altid går forrest for at sikre det højst
mulige ambitionsniveau. Ift. digital beskatning arbejder regeringen fortsat for en
robust og effektiv global løsning til beskatning af den digitale økonomi.