Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2294220_0001.png
1. december 2020
J.nr. 2020 - 10277
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 130 af 24. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om det er administrativt muligt at reducere selskabsskatten for virksomheder i kvotesektoren, der reducerer deres CO2-udslip i 2030, til skatteministeren
2294220_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, om det er administrativt muligt at reducere selskabsskatten for
virksomheder i kvotesektoren, der reducerer deres CO2-udslip i 2030, og i bekræftende
fald beskrive modeller for, hvordan man kan gøre det?
Svar
Det lægges til grund, at der med spørgsmålet sigtes til de virksomheder, der er omfattet af
EU’s CO2-kvoteordning
(officielt benævnt
”European Union Greenhouse Gas Emission
Trading System”),
der i Danmark administreres af Energistyrelsen og Erhvervsstyrelsen.
Kvoteordningen omfatter virksomheder i energisektoren og den energitunge industri
samt virksomheder i luftfartssektoren.
En lempelse af selskabsbeskatningen for de pågældende kvotevirksomheder vil være for-
bundet med særlige administrative udfordringer, herunder i tilfælde hvor en kvotevirk-
somhed indgår i en koncern med selskaber, der ikke er omfattet af lempelsen. En forskel i
den skattemæssige behandling af selskaber inden for samme koncern vil således kunne
give problemer i forhold til opgørelse af en sambeskatningsindkomst, ligesom det vil in-
debære en risiko for transfer pricing-problemer. Forskellen i den skattemæssige behand-
ling kan således skabe et incitament til kunstigt at lægge aktivitet ind i det lavere beskat-
tede selskab eller at fastsætte priser ved koncerninterne handler forkert.
Det bemærkes dernæst, at en sådan målrettet lempelse i selskabsskatten for kvoteomfat-
tede virksomheder umiddelbart vurderes at kunne indebære statsstøtte efter
EU’s stats-
støtteregler. Det skyldes, at en sådan lempelse kan udgøre en selektiv fordel for de kvote-
omfattede virksomheder, der reducerer deres CO2-udledning, da virksomhederne derved
opnår en lempeligere beskatning i sammenligning med andre virksomheder, der betaler
selskabsskat, herunder også virksomheder, der ikke
er omfattet af EU’s CO2-kvoteord-
ning, men som tilsvarende reducerer deres CO2-udledning i 2030. En sådan forskelsbe-
handling synes ikke at kunne begrundes i selskabsskattesystemets natur og logik.
Statsstøtte er som udgangspunkt ikke forenelig med EU’s indre marked, jf. artikel 107 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. I visse tilfælde kan statsstøtte
dog være forenelig med EU-retten, herunder hvis støtten er godkendt af Europa-Kom-
missionen fx efter de særlige retningslinjer eller rammebetingelser, som Kommissionen
har udstedt inden for bestemte områder. På baggrund af Kommissionens nugældende ret-
ningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi vurderes det ikke umiddelbart mu-
ligt at opnå statsstøttegodkendelse af en ordning som den foreslåede.
Side 2 af 2