Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2271981_0001.png
2. november 2020
J.nr. 2020 - 9056
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 9. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mette Dencker (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om kørselsfradrag for transporten mellem bopæl og uddannelsessted, til skatteministeren
2271981_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange personer der er under uddannelse (erhvervsaka-
demiuddannelse, mellemlang uddannelse, lang videregående uddannelse eller en efter- og
voksenuddannelse), og som samtidig er bosat i en yder- eller landkommune, og hvad
de estimerede udgifter vil være, såfremt denne gruppe fik et kørselsfradrag for transpor-
ten mellem bopæl og uddannelsessted, på niveau med det der er gældende for erhvervsak-
tive pendlere?
Svar
Befordringsfradraget gives til beskæftigede, som har mere end 24 km samlet daglig befor-
dring til og fra arbejde.
Der gives et forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner, således at pendlere, der bor i
en af de 25 omfattede kommuner
1
og pendler mere end 120 km dagligt, får beregnet be-
fordringsfradrag med den fulde sats for kørsel over 120 km dagligt (1,96. kr. pr. km i
2020). Pendlere, der bor i andre kommuner, som pendler over 120 km dagligt, får kun
halv sats af befordringsfradraget for kørslen over 120 km.
Endelig får personer med lav indkomst beregnet et indkomstafhængigt tillæg til befor-
dringsfradraget. I 2020 udgør tillægget 64 pct. af det almindelige befordringsfradrag, dog
maks. 15.400 kr. Tillægget gives fuldt ud ved indkomst under 284.300 kr., hvorefter det
aftrappes og helt bortfalder ved indkomster over 334.300 kr.
Uddannelsesstøtte anses ikke som en erhvervsmæssig indkomst, hvorfor der efter gæl-
dende regler ikke gives befordringsfradrag for udgifter i forbindelse med studieaktivitet.
Studerende med erhvervsmæssig indkomst ved siden af studiet har efter almindelige reg-
ler adgang til fradrag for befordring mellem bopæl og arbejdsplads. Elever i lønnet praktik
har ligeledes adgang til befordringsfradrag.
Indførelse af et skattemæssigt fradrag for studerendes udgifter til transport mellem bopæl
og uddannelsessted vil således stride mod det grundlæggende skatteretlige princip om, at
der alene er fradragsret for udgifter, der går til at erhverve, sikre og vedligeholde indkom-
sten.
Der var i 2017 ca. 30.000 studerende på videregående uddannelser samt voksen- og efter-
uddannelser
2
bosat i yderkommuner
3
. Hvis disse studerende kan få befordringsfradrag på
niveau med erhvervsaktive pendlere, skønnes det at indebære et umiddelbart mindrepro-
venu på ca. 110 mio. kr. årligt. Det er forudsat, at de omfattede studerende har en skatte-
pligtig indkomst, der giver mulighed for at udnytte fradraget fuldt ud.
1
Følgende 25 kommuner er omfattet af reglerne om forhøjet befordringsfradrag: Bornholm, Brønderslev, Faaborg-Midt-
fyn, Frederikshavn, Guldborgsund, Hjørring, Jammerbugt, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Odsherred,
Samsø, Skive, Slagelse, Struer, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tønder, Vesthimmerland, Vordingborg, Ærø, Aabenraa.
Voksen- og Efteruddannelsesstuderende er beregnet på baggrund af en 33 pct. stikprøve.
Opgjort som elever pr. 1. oktober (bestand) på videregående uddannelser og årsnorm for alle, der er indskrevet på en vok-
sen- eller efteruddannelse i 2017.
Side 2 af 3
2
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om kørselsfradrag for transporten mellem bopæl og uddannelsessted, til skatteministeren
2271981_0003.png
Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed, bl.a. som følge af, at den præcise afstand
mellem studerendes bopæl og uddannelsessted samt antal dage med fysisk fremmøde på
uddannelsesstedet ikke er kendte.
Der er i beregningerne ikke taget højde for eventuelt bortfald eller mindreforbrug af eksi-
sterende kompensationsordninger i form af fx Ungdomskort, kilometergodtgørelse og
VEU-godtgørelse. Der er herudover ikke indregnet administrative omkostninger - herun-
der øgede udgifter til kontrol.
Det bemærkes, at det foreslåede fradrag vil give et
begrænset
incitament for stude-
rende til at blive boende eller bosætte sig i en yderkommune. Da studerende som ud-
gangspunkt har en relativt lav indkomst, er den økonomiske fordel for yderkommunen
som følge af øgede skatteindtægter dog ikke særlig stor. Fordelen vil være væsentligt
større, hvis den studerende fastholder bopælen i yderkommunen efter endt uddannelse.
Incitamentet hertil øges ikke med forslaget.
Side 3 af 3