Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2311146_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1665
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
10. november 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Christiane Fallesen
Sagsnr.: 2020-0030-4592
Dok.:
1583051
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1665 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. august 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om Politiets og Skatteforvaltningens samarbejde efter ministrenes opfattelse fungerer optimalt, til skatteministeren og justitsministeren
Spørgsmål nr. 1665 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oversende resultatet af den task force, der blev
nedsat for hurtigt og effektivt at kunne håndtere konkrete sager,
hvor rocker- og bandemedlemmer udviser en adfærd, så det mis-
tænkes, at de enten uretmæssigt modtager offentlige ydelser, el-
ler lever på en måde, der ikke harmonerer med det forhold, at de
er på offentlig forsørgelse, og at de samtidig har gæld til det of-
fentlige. Der henvises til initiativ 30 i "Bandepakke III - Bander
bag tremmer".”
Svar:
1.
Aftalen om Bandepakke III
Bander bag tremmer, der blev indgået mel-
lem den daværende regering, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti den
24. marts 2017, indeholder en række initiativer, som styrkede indsatsen mod
banderne.
Initiativ nr. 30 indebar, at der skulle etableres en stående task force, som
hurtigt og effektivt skulle kunne håndtere konkrete sager, hvor myndighe-
derne bliver opmærksomme på bandemedlemmer, som udviser en adfærd,
der giver grund til at mistænke, at de pågældende uretmæssigt modtager of-
fentlige ydelser, eller lever på en måde, der ikke harmonerer med det for-
hold, at de samtidig har forfalden gæld til det offentlige. Initiativet skal ses
i sammenhæng med initiativ nr. 28 og initiativ nr. 29, som indebar, at der
dels skulle ses på mulighederne for, at der kunne sættes ind over for bande-
medlemmers leasing af statussymboler, som f.eks. luksusbiler, dels at der
skulle nedsættes en arbejdsgruppe, der med inspiration fra Al Capone-me-
toden skulle se på mulige tiltag, som kan forhindre bandemedlemmers mis-
brug af offentlige ydelser.
Formålet med initiativerne er at ramme banderne og deres medlemmer øko-
nomisk ved at styrke det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde mellem
myndighederne på bandeområdet.
Initiativerne er efterfølgende udmøntet gennem oprettelsen af det nationale
Råd for Bandebekæmpelse (Det Nationale Banderåd), oprettet i august
2018, og etableringen af en række stående task forces i form af lokalenheder
i landets politikredse, der indgår i det såkaldte Al-Capone-samarbejde, se
nærmere herom nedenfor.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om Politiets og Skatteforvaltningens samarbejde efter ministrenes opfattelse fungerer optimalt, til skatteministeren og justitsministeren
2.
Det Nationale Banderåd fungerer som et strategisk forum for koordine-
ring og erfaringsudveksling med det formål at forebygge og bekæmpe ban-
dekriminalitet, herunder bandemedlemmers misbrug af offentlige ydelser og
unddragelse af betaling af gæld.
I rådet deltager Justitsministeriet (formand), Beskæftigelsesministeriet, So-
cial- og Indenrigsministeriet, Skatteministeriet, Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet, Rigspolitiet, Skattestyrelsen, Aarhus Kommune, Odense
Kommune, Københavns Kommune og Kommunernes Landsforening. Her-
udover deltager en række andre aktører efter behov, såsom kriminalforsor-
gen, Rigsadvokaten, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet, Udbetaling Danmark og relevante politikredse.
Rådet har senest holdt møde den 22. oktober 2020.
3.
For så vidt angår arbejdet og resultaterne i de lokalenheder i landets poli-
tikredse, der indgår i det såkaldte Al-Capone-samarbejde, har Justitsmini-
steriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse, at det fremgår
af Rigs-
politiets nationale operationsplan for årene 2017-2020 om poli-
tiets indsats mod kriminalitet og voldelige konflikter i rocker-
og bandemiljøer, at penge og andre aktiver erhvervet af personer
med tilknytning til bandegrupperinger, som ikke på baggrund af
efterforskning kan henføres som udbytte fra strafbare handlin-
ger, i samarbejde med skattemyndighederne skal søges inddra-
get (Al Capone-modellen).
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der som led i udmøntnin-
gen af initiativ 30 i ”Bandepakke III”
blev etableret en række
stående task forces i form af lokalenheder i landets politikredse.
Lokalenhederne har til opgave hurtigt at håndtere konkrete sa-
ger, hvor myndigheder bliver opmærksomme på bandemedlem-
mer, som udviser en adfærd, der giver grund til at mistænke, at
de pågældende uretmæssigt modtager offentlige ydelser, eller
lever på en måde, der ikke harmonerer med det forhold, at de
samtidig har forfalden gæld til det offentlige.
I den forbindelse afholder lokalenhederne i politikredsene mø-
der med skattemyndighederne og relevante kommuner. Det er
således politikredsene, der inviterer til og faciliterer de pågæl-
dende møder, ligesom det er op til politikredsene at vurdere hyp-
pigheden af møderne afhængig af antallet af personer, der un-
dersøges.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om Politiets og Skatteforvaltningens samarbejde efter ministrenes opfattelse fungerer optimalt, til skatteministeren og justitsministeren
Der er endvidere nedsat en ERFA-gruppe (erfaringsudveks-
lingsgruppe) i regi af Rigspolitiets Nationale Efterforsknings-
center (NEC). Formålet med ERFA-gruppen er at følge arbejdet
i de forskellige samarbejdsfora i de enkelte politikredse, tage
problemstillinger op til drøftelse og afklaring med henblik på at
understøtte de enkelte kommuner og skattemyndighederne i de-
res arbejde. Herudover kan ERFA-gruppen foretage indberet-
ninger til Det Nationale Råd for Bandebekæmpelse.
Lokalenhederne i Al Capone-samarbejdet afrapporterer på nu-
værende tidspunkt halvårligt til Rigspolitiet. Fremadrettet vil lo-
kalenhederne overgå til kvartalvis afrapportering.
Rigspolitiet kan på baggrund af indberetningerne oplyse, at
1954 personer i perioden fra 1. halvår 2018 til 1. halvår 2020
samlet har været behandlet i Al Capone-samarbejdet. Der er i
2018 behandlet 793 personer, hvoraf der er foretaget nærmere
sagsbehandling i forhold til 339 personer. I 1. halvår 2019 er der
behandlet 360 personer, hvoraf der er foretaget nærmere sags-
behandling i forhold til 142 personer.
Det kan endvidere oplyses, at Rigspolitiet er bekendt med, at
ovennævnte arbejde i 2018 og 1. halvår 2019 har resulteret i, at
flere personer omfattet af Al Capone-samarbejdet er blevet fra-
kendt offentlige ydelser, ligesom der i flere tilfælde er inddrevet
offentlig gæld hos disse personer.
Med henblik på fremadrettet at få en mere præcis indberetning
er praksis for indberetning for 2. halvår 2019 og frem blevet æn-
dret. Rigspolitiet har således for så vidt angår 2. halvår 2019 og
1. halvår 2020 anmodet skattemyndighederne og Kommunernes
Landsforening om at indberette oplysninger om antallet af per-
soner, som myndighederne har foretaget en nærmere sagsbe-
handling af samt antallet af personer, der er frakendt en offentlig
ydelse eller hos hvem, der er inddrevet gæld.
Når de nødvendige oplysninger foreligger, vil Rigspolitiet af-
rapportere disse til Justitsministeriet.”
Justitsministeriet vil fremsende Rigspolitiets afrapportering for 2. halvår
2019 og 1. halvår 2020 til Folketingets Retsudvalg, når disse modtages fra
Rigspolitiet.
4.
Jeg mener, at der de seneste år er gennemført en række vigtige og effek-
tive indsatser til bekæmpelse af bandekriminalitet. Men det er desværre
endnu ikke lykkedes at komme banderne til livs. Der er derfor for regeringen
ingen tvivl om, at kampen mod banderne fortsætter.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om Politiets og Skatteforvaltningens samarbejde efter ministrenes opfattelse fungerer optimalt, til skatteministeren og justitsministeren
Regeringen har allerede gennemført og iværksat en række initiativer, der
styrker indsatsen mod banderne og sætter hårdt ind mod utryghedsskabende
adfærd
uanset hvem der udøver sådan en adfærd. Regeringen har bl.a. med
udspillet ”Tryghed og sikkerhed i det offentlige rum” styrket
brugen af tv-
overvågning, som er et væsentligt efterforskningsværktøj for politiet. De
nødvendige lovændringer er allerede trådt i kraft, og de første 50 ud af 300
nye kameraer til politiet er blevet fordelt til landets politikredse. Kamera-
erne vil blive sat op på baggrund af en politifaglig vurdering, og de vil såle-
des blive sat op på steder, hvor der på grund af kriminalitet eller utrygheds-
skabende adfærd er et særligt behov for overvågning.
Herudover vil regeringen stramme grebet om vanvidsbilisterne ved at sætte
ind med bl.a. skærpede straffe og konfiskation af køretøjer
også leasede
køretøjer
som er brugt til vanvidskørsel. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at
politiet vurderer, at der er tilfælde, hvor der ses en kobling mellem vanvids-
kørsel og bandemiljøet. Skatteministeren har endvidere netop fremsat et lov-
forslag, der skal indføre en mulighed for adgang til eSkatData for en kreds
af virksomheder, der driver virksomhed med leasing af motorkøretøjer.
Lovforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at det er et problem, at der gennem
stråmænd leases motorkøretøjer, som bruges til vanvidskørsel. Politiet har
endvidere peget på, at denne fremgangsmåde i visse tilfælde har tilknytning
til bandemiljøet. Adgangen til eSkatData har til formål at styrke leasingvirk-
somhedernes mulighed for at kontrollere, om en potentiel leaser har afgivet
korrekte oplysninger om sine økonomiske forhold, inden leasingkontrakten
indgås.
Regeringen har endvidere den 6. oktober 2020 lanceret flere initiativer, der
skal sætte ind over for utryghedsskabende adfærd. Regeringen foreslår bl.a.
at indføre en mulighed for politiet til at udstede et generelt forbud mod op-
hold i et geografisk afgrænset område, f.eks. en plads, ved en station eller
lignende, i en begrænset periode, hvis en gruppe af personer udviser en
utryghedsskabende adfærd i området. Regeringen foreslår desuden at ud-
vide politiets adgang til at beslaglægge værdigenstande i forbindelse med,
at politiet antræffer og sigter en person, f.eks. ved udstedelse af bødefore-
læg. Samtidig foreslår regeringen at gøre det nemmere for boligselskaberne
at udsætte kriminelle lejere fra deres lejemål ved at indføre en ordning, hvor
spørgsmålet om ophævelse af lejemålet kan afgøres i umiddelbar forlæn-
gelse af straffesagen.
5