Borger- og retssikkerhedschefen
Copenhagen Towers 1
Hannemanns Allé 25
2300 København S
Telefon 72 22 25 25
skatteforvaltningen.dk/retssikkerhed
12. november 2020
Oplæg for Folketingets Skatteudvalg 19. november 2020
Præsentation af mig
Kort om baggrund m.v.
Etableret i 2006 og udvidet med flere opgaver i 2013.
Målet med oprettelsen var at sætte fokus på retssikkerheden.
Det er forudsat, at Borger- og retssikkerhedschefen fungerer selvstændigt og uaf-
hængigt af den øvrige organisation.
o
Det betyder bl.a., at ingen blander sig i mit arbejde, herunder hvad jeg
vælger at undersøge og hvilke konklusioner, som jeg kommer frem til.
o
Der er vandtætte skotter mellem os og resten af Skatteforvaltningen
–
bl.a. aflåste kontorer og sagsbehandlingssystemer, som de øvrige medar-
bejdere ikke har adgang til.
Rent organisatorisk refererer jeg til direktøren for Skattestyrelsen. Vi låner lokaler
af Skattestyrelsen og anvender deres stabsfunktioner (HR, kommunikation og øko-
nomi).
Et sekretariat, som udover mig selv, består af 7 medarbejdere. I forhold til Skatte-
forvaltningens størrelse og kompleksitet betyder det, at en prioritering af ressour-
cerne er nødvendig.
Præsentation af funktionen
Hvad er retssikkerhed?
Helt overordnet er formålet med funktionen beskrevet som
at forankre og ud-
brede kendskabet til retssikkerhed som en bærende værdi i Skatteforvaltningen.
Men hvad er retssikkerhed? For mig er det et spørgsmål om borgernes og virk-
somhedernes retsstilling og rettigheder i mødet med det offentlige. Retssikkerhed
omfatter sådan set alt fra forbuddet mod magtfordrejning til f.eks. at forstå en af-
gørelse, som bliver truffet af en myndighed.
Borger- og retssikkerhedschefen er en del af Skatteforvaltningen
Side 1 / 3