Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2286746_0001.png
Borger- og retssikkerhedschefen
Copenhagen Towers 1
Hannemanns Allé 25
2300 København S
Telefon 72 22 25 25
[email protected]
skatteforvaltningen.dk/retssikkerhed
12. november 2020
Oplæg for Folketingets Skatteudvalg 19. november 2020
Præsentation af mig
Kort om baggrund m.v.
Etableret i 2006 og udvidet med flere opgaver i 2013.
Målet med oprettelsen var at sætte fokus på retssikkerheden.
Det er forudsat, at Borger- og retssikkerhedschefen fungerer selvstændigt og uaf-
hængigt af den øvrige organisation.
o
Det betyder bl.a., at ingen blander sig i mit arbejde, herunder hvad jeg
vælger at undersøge og hvilke konklusioner, som jeg kommer frem til.
o
Der er vandtætte skotter mellem os og resten af Skatteforvaltningen
bl.a. aflåste kontorer og sagsbehandlingssystemer, som de øvrige medar-
bejdere ikke har adgang til.
Rent organisatorisk refererer jeg til direktøren for Skattestyrelsen. Vi låner lokaler
af Skattestyrelsen og anvender deres stabsfunktioner (HR, kommunikation og øko-
nomi).
Et sekretariat, som udover mig selv, består af 7 medarbejdere. I forhold til Skatte-
forvaltningens størrelse og kompleksitet betyder det, at en prioritering af ressour-
cerne er nødvendig.
Præsentation af funktionen
Hvad er retssikkerhed?
Helt overordnet er formålet med funktionen beskrevet som
at forankre og ud-
brede kendskabet til retssikkerhed som en bærende værdi i Skatteforvaltningen.
Men hvad er retssikkerhed? For mig er det et spørgsmål om borgernes og virk-
somhedernes retsstilling og rettigheder i mødet med det offentlige. Retssikkerhed
omfatter sådan set alt fra forbuddet mod magtfordrejning til f.eks. at forstå en af-
gørelse, som bliver truffet af en myndighed.
Borger- og retssikkerhedschefen er en del af Skatteforvaltningen
Side 1 / 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om at tilsende talepapiret fra mødet med Borger- og retssikkerhedschefen den 19. november 2020, til skatteministeren
2286746_0002.png
Og særligt på skatterettens område spiller retssikkerheden en central rolle. Skatte-
retten er nemlig et område, hvor der løbende vil være en række tvister mellem
borgerne og myndighederne om f.eks. den korrekte skatteansættelse, og hvor der
derfor opstår modsætningsforhold.
Opgaver og rammer
Som sagt er overliggeren for arbejdet
at forankre og udbrede kendskabet til rets-
sikkerhed som bærende værdi.
Det giver forholdsvis frie rammer
det skal rime på retssikkerhed. Men der er
grænser. F.eks. ser jeg det som min opgave at se på, hvordan Skatteforvaltningen
udmønter de regler, som de er underlagt.
Grundlæggende kan man dele det op i tre dele, hvordan jeg arbejder med retssik-
kerhed:
o
Jeg behandler konkrete henvendelser
o
Jeg yder sparring og underviser Skatteforvaltningens medarbejdere
o
Jeg laver egen drift-undersøgelser, redegørelser m.v.
Konkrete henvendelser
Vi modtager 350-450 henvendelser om året
o
Lige fra råbet om hjælp til at finde videre i skattejunglen
o
Til formelle klager over sagsbehandlingen i Skatteforvaltningen (fast op-
gave)
o
Mange af disse mere formelle sager er beskrevet i min beretning for 2019.
Sagsbehandlingstid
Kommunikation
Gældsinddrivelse
Sparring og undervisning
Vigtigt for mig også internt at udbrede kendskabet til retssikkerhed
også med et
fremadrettet perspektiv.
o
Jeg er sammen med Skatteforvaltningen ved at planlægge et forløb om
embedsmandsrollen for alle de nye medarbejdere, der begynder i Skatte-
forvaltningen inden for de næste år.
o
Jeg sparrer løbende med medarbejdere om retssikkerhedsmæssige
spørgsmål, f.eks. i forbindelse med nye initiativer m.v.
Det er mig selv, der iværksætter disse undersøgelser og beslutter, hvad jeg ønsker
at undersøge, men en prioritering er nødvendig.
I min prioritering lægger jeg blandt andet vægt på, at jeg ser på områder, hvor mit
arbejde giver størst mulig værdi for både skatteyderne og Skatteforvaltningen.
Egen drift-undersøgelser m.v.
Side 2 / 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om at tilsende talepapiret fra mødet med Borger- og retssikkerhedschefen den 19. november 2020, til skatteministeren
2286746_0003.png
Det ka f.eks. være ”borger ære” o råder, der har stor betyd i g for borgere og
mindre erhvervsvirksomheder, der typisk ikke er repræsenteret af rådgivere eller
store interesseorganisationer.
Ser derimod mindre behov for af egen drift at gå ind på områder, hvor der i forve-
jen er et stort politisk tilsynsmæssigt fokus på retssikkerhedsmæssige udfordrin-
ger
eksempelvis forsinkede ejendomsvurderinger.
Der er i øjeblikket to overordnede temaer, som jeg har fokus på:
o
For det første Skatteforvaltningens kommunikation. Klarhed, nemhed, for-
stå, hvad der sker.
o
For det andet sammenhængskraften mellem Skatteforvaltningens syv sty-
relser. Se på status på omorganiseringen. Èn forvaltningsmyndighed. Er
der noget, der falder mellem to stole, eller er der nogen, der bliver kaste-
bold mellem flere styrelser?
Er i øjeblikket i gang med egen drift-undersøgelser inden for disse overordnede
temaer:
o
Undersøgelse af Skatteforvaltningens kommunikationskanaler.
o
Undersøgelse af ligningsmæssig henstand og tvangsinddrivelse.
Jeg vil arbejde videre med disse overordnede emner i den kommende tid.
Temperaturen på retssikkerheden
Jeg modtager og ser mange henvendelser og klager over sagsbehandlingsfejl i
Skatteforvaltningen. Der bliver begået fejl
også nogle gange alvorlige fejl
men
jeg ser ikke noget tegn på, at der systematisk eller bevidst bliver begået fejl, eller
at der eksisterer en kultur, hvor det er tilladt at lave sagsbehandlingsfejl for at
opnå et resultat (hvor målet helliger midlet).
Og set i forhold til det antal sagsforløb og afgørelser, der hvert år passerer gen-
nem Skatteforvaltningen, er det ikke mange klager, der kommer (ca. 170 i første
instans).
Opmærksomhedspunkter
Digitaliseringen
o
Digitalisering er vejen frem og indebærer mange fordele både for skatte-
yderne og forvaltningen. Men der er også opmærksomhedspunkter i for-
bindelse med digitalisering, som man må holde sig for øje.
o
Risiko for, at der skabes større afstand mellem skatteydere og forvaltnin-
gen med deraf følgende risiko for misforståelser, afmagt m.v.
Vær opmærksom på at få lavet systemer, der kan håndtere grundlæg-
gende juridiske krav, inden de går i luften. Når systemerne først er i luften,
sy es der at være e te de s til, at syste er e ”beste
er”.
o
Side 3 / 3