Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2299048_0001.png
7. december 2020
J.nr. 2020 - 10207
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 119 af 18. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om beregningsmodellerne for befordringsfradraget mindsker incitamentet til brug af offentlig transport, til skatteministeren
2299048_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at beregningsmodellerne for befordringsfradraget mindsker incitamen-
tet til brug af offentlig transport, når de udelukkende er baseret på omkostninger ved at
have en bil? I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, om det giver anledning til at æn-
dre beregningsgrundlaget for befordringsfradraget.
Svar
For så vidt angår beregningsgrundlaget for befordringsfradraget henvises til svaret på
spørgsmål 117.
Af svaret på spørgsmål 117 fremgår endvidere, at befordringsfradraget er standardiseret
og beregnes uanset transportmiddel og faktiske udgifter på grundlag af antal kilometer
ved den normale transportvej ved bilkørsel og efter en kilometertakst, der fastsættes af
Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 1. En ændring af beregningsgrundlaget vil kræve
lovgivning.
Hvis beregningsgrundlaget for befordringsfradraget ændres, så udgifterne til offentlig
transport indgår, er det ikke givet, at det vil føre til en forøgelse af befordringsfradraget,
idet det ofte vil være forbundet med lavere udgifter at anvende offentlig transport.
Jeg mener derfor ikke, at beregningsmodellen for befordringsfradraget mindsker incita-
mentet til brug af offentlig transport og har ikke aktuelle planer om at ændre det nuvæ-
rende beregningsgrundlag.
Side 2 af 2