Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2304713_0001.png
14. december 2020
J.nr. 2020 - 10104
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed svar på spørgsmål nr. 116 af 17. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren er enig med Kraka/SGNation (En klimareform der leverer de magiske 70 procent, side 7) i, at der ikke bør være statsstøtteretlige udfordringer ved at indføre et bundfradrag til lækageudsatte virksomheder, hvis afgiften baseres på de to eksisterende instrumenter, til skatteministeren
2304713_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig med Kraka/SGNation (”En klimareform der leverer de magiske 70
procent”, side 7) i, at der ikke bør være statsstøtteretlige udfordringer ved at indføre et
bundfradrag til lækageudsatte virksomheder, hvis afgiften baseres på de to eksisterende
instrumenter: Kommissionens Carbon Leakage-list og Skatteministeriets Proces-liste, når
man samtidig øger afgiften, så virksomhederne samlet set ikke får en lavere afgift?
Svar
Som det bemærkes i svaret på SAU alm. del
spm. 114, vil den statsstøtteretlige vurde-
ring bl.a. afhænge af en konkret vurdering af, om den foreslåede ordning kan gennemfø-
res inden for rammerne af energibeskatningsdirektivet.
Energibeskatningsdirektivet giver bl.a. medlemsstaterne mulighed for at anvende lavere
satser til fordel for energiintensive virksomheder. I direktivet defineres en energiintensiv
virksomhed som en erhvervsmæssig enhed, hvor købet af energiprodukter og elektricitet
udgør mindst 0,5 pct. af produktionsværdien, eller hvor den skyldige nationale energiaf-
gift udgør mindst 0,5 pct. af værditilvæksten.
Direktivet giver således visse muligheder for at indføre lempelser for lækageudsatte virk-
somheder. Det kan dog vise sig vanskeligt at leve op til energibeskatningsdirektivets krav
om, at støtteordninger skal baseres på objektive og gennemsigtige kriterier, såfremt lem-
pelser baseres på energiintensivitet, da det vil afhænge af organiseringen af den enkelte
virksomheds juridiske og produktionsmæssige forhold, om kravene opfyldes eller ej, lige-
som statsstøttereglerne stiller en række krav til kontrol og administration, som kan være
vanskelige at leve op til for så vidt angår generelle tilskud via afgiftssystemet, som i høj
grad baserer sig på virksomhedernes egne angivelser.
Til CO
2
-afgiftsloven er tilknyttet en liste over anvendelse af afgiftspligtige varer, der tidli-
gere blev anvendt til at skelne mellem energiintensive virksomheder, der var omfattet af
særlig tilbagebetaling (proceslisten). Proceslisten har efterfølgende i vidt omfang mistet
sin betydning, men er bibeholdt af lovtekniske årsager, da anden lovgivning henviser til
processerne i bilaget. Listen baserer sig på ældre analyser, som ikke nødvendigvis er retvi-
sende i dag, og det vil derfor kræve en nærmere analyse og opdatering af listen, såfremt
den skal benyttes til at dokumentere, at kravene i energibeskatningsdirektivet er over-
holdt.
Side 2 af 2