Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2301825_0001.png
10. december 2020
J.nr. 2020 - 10039
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 113 af 17. november 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler, til skatteministeren
2301825_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. november 2020 fra GoMore om
foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler, jf. SAU alm.
del - bilag 52.
Svar
GoMore foreslår i henvendelsen, at bundfradraget for privat biludlejning bør forhøjes til
det tredobbelte for grønne biler og til det dobbelte for konventionelle biler. GoMore an-
giver, at det forventeligt samlet set vil give flere grønne biler på gaden, men færre biler i
alt, og at det vil give bedre og billigere adgang til grønne biler for flest muligt.
Hertil bemærkes:
I henhold til reglerne i ligningslovens § 15 R kan private, der udlejer personbiler til lille
kørekort, lystbåde og campingvogne m.v. vælge at benytte et bundfradrag på 10.700 kr.
(2021-niveau) Endvidere beskattes alene 60 pct. af den bruttolejeindtægt, der overstiger
bundfradraget. Bundfradraget er fælles for de omfattede aktiver. Fra og med indkomst-
året 2021 er bundfradraget betinget af, at en eller flere virksomheder formidler udlejnin-
gen og indberetter indkomstårets fulde udlejningsindtægter fra alle de omfattede aktiver.
Reglerne er målrettet private, der lejlighedsvist udlejer bil. De nuværende regler medfører,
at dem, der udlejer i det små, slet ikke skal betale skat, og at dem, der udlejer lidt mere,
har en enkelt, standardiseret måde at opgøre deres fradrag på.
Regeringen ønsker at gøre det mere attraktivt at dele grønne biler og gøre bedre brug af
de nuværende grønne biler. En forøgelse af bundfradraget for grønne biler vil alt andet
lige forøge den grønne andel af private udlejningsbiler. Hvis de biler, der udlejes privat, i
højere grad er grønne frem for konventionelle vil det andet lige være bedre for klimaet.
Regeringen har derfor med aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december
2020 med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten besluttet, at den
grønne bilpark skal fremmes ved at hæve det deleøkonomiske bundfradrag for privat ud-
lejning af el- og pluginhybridbiler og lavemissionsbiler fra 10.700 (2021-niveau) til 20.000
kr. om året fra og med indkomståret 2021.
Ved en generel forhøjelse af bundfradraget for såvel grønne som konventionelle vil virk-
ningen på CO2-udleningen være usikker. En lempeligere beskatning af biludlejning træk-
ker i retning af en lavere pris for at køre bil, hvilket alt andet lige taler for en stigning i
omfanget af privat kørsel og dermed øget CO
2
-udledning. Omvendt er det muligt, at et
sådant tiltag vil reducere bilbestanden en smule, og det, at færre privatpersoner har en bil i
garagen til småture, kan trække i retning af en reduktion i CO
2
-udledningen.
Side 2 af 2