Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2316478_0001.png
11. januar 2021
J.nr. 2020 - 10923
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 112 af 15. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om regeringen vil overveje af fjerne el-afgiften for zoologiske haver, akvarier og museer, på baggrund af turismeindustriens problemer som følge af corona-pandemien, til skatteministeren
2316478_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af turismeindustriens problemer som følge af corona-pande-
mien oplyse, om regeringen vil overveje af fjerne el-afgiften for zoologiske haver, akvarier
og museer? Endvidere bedes ministeren bekræfte, at det vil koste ca. 15 mio. kr. at fjerne
elafgiften for førnævnte institutioner og vurdere effekterne af et sådant tiltag i forhold til
konkurrenceevnen.
Svar
Den danske elafgift sondrer grundlæggende mellem momsregistrerede virksomheder, der
har adgang til lavere satser og ikke-momsregistrerede virksomheder (fx kulturelle aktivite-
ter), der ikke har adgang til lavere satser. Ikke-momsregistrerede virksomheder betaler al-
mindelig elafgift for hele deres elforbrug. Den almindelige elafgift udgør 89,2 øre/kWh i
2021 (2020-priser). Som en del af
Energiaftalen 2018
lempes den almindelige elafgift grad-
vist til 78,9 øre/kWh i 2025 (2020-priser).
Momskriteriet er historisk betinget og blev indført som en praktisk metode til at gennem-
føre lavere satser for erhverv, da elafgiften blev indført i 1977. Elafgiften er efterfølgende
blevet omfattet af reglerne i energibeskatningsdirektivet, som opstiller rammerne for
medlemsstaternes beskatning af energiprodukter og elektricitet. Direktivet giver mulighed
for at anvende differentierede satser for erhverv og ikke-erhverv. Den danske sondring
mellem momsregistrerede og ikke-momsregistrerede erhverv bliver i relation til direktivet
betragtet som en sondring mellem erhverv og ikke-erhverv. En målrettet udvidelse af
nedsatte satser til virksomheder omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6 (kulturelle akti-
viteter), fx zoologiske haver, men ikke til øvrige dele af den ikke-momsregistrerede sektor,
fx den finansielle sektor, vil derfor bryde med et grundlæggende princip bag den danske
tolkning af energibeskatningsdirektivet.
Europa-Kommissionen har desuden i flere afgørelser bemærket, at anvendelsen af moms-
kriteriet er direkte affødt af grundprincippet i det danske elafgiftssystem. På den baggrund
anses anvendelsen af den lavere sats for momsregistrerede erhverv ikke for at udgøre
statsstøtte til fordel for de momsregistrerede erhverv. Hvis enkelte dele af den ikke-
momsregistrerede sektor fremadrettet også omfattes af den lavere sats vil dette bryde med
denne grundlæggende logik i det eksisterende system. I et sådant tilfælde vil det være nær-
liggende at antage, at enhver differentiering på tværs af erhvervene herefter vil blive anset
for udgøre statsstøtte til fordel for de virksomheder, der betaler den lave sats.
Der er derfor ikke på nuværende tidspunkt overvejelser om at udvide de nedsatte satser
til også at omfatte zoologiske haver, akvarier og museer.
En refusion af elafgift for virksomheder omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6 (kultu-
relle aktiviteter), svarende til ordningen for momspligtige virksomheder, vil med betydelig
usikkerhed medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 15 mio. kr. i 2021 faldende til
ca. 10 mio. kr. fra 2024 og frem,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om regeringen vil overveje af fjerne el-afgiften for zoologiske haver, akvarier og museer, på baggrund af turismeindustriens problemer som følge af corona-pandemien, til skatteministeren
2316478_0003.png
I det omfang en lavere elafgift medfører lavere billetpriser, må det, alt andet lige, forven-
tes at medføre et øget samlet forbrug af de kulturelle aktiviteter. Effekten af et tilskud
svarende til ca. 15 mio. kr. faldende til 10 mio. kr. må dog være begrænset. Det bemærkes
desuden, at de enkelte museer mv. må forventes at være i indbyrdes konkurrence. De kul-
turelle aktiviteter, der vil få det største afgiftsbesparelse, vil således kunne tiltrække kunder
fra andre kulturelle aktiviteter. En lempelse alene for visse kulturelle aktiviteter kan derfor
ikke ses isoleret.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved refusion af energiafgift på elforbrug for virksomheder
omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6 (kulturelle aktiviteter)
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
2021
15
10
10
2022
15
10
10
2023
15
10
10
2024
10
10
10
2025
10
10
10
Varig
virkning
5
5
5
Anm: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. Elforbruget antages at udvikle sig langsommere end BNP, hvorfor den varige
virkning er lavere end det første år.
Kilde: Skatteministeriet
Side 3 af 3