Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2303921_0001.png
13. december 2020
J.nr.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 110 af 17. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skatter og afgifter igennem sin livstid, til skatteministeren
2303921_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skatter
og afgifter igennem sin livstid?
Svar
Det skønnes
med væsentlig usikkerhed og givet de begrænsninger, som den anvendte
metode indebærer
at en dansker i gennemsnit betaler ca. 13,1 mio. kr. i skatter og afgif-
ter igennem livet,
jf. tabel 1.
Heraf skønnes ca. 8,2 mio. kr. at blive betalt i direkte skatter, såsom arbejdsmarkedsbi-
drag, bundskat, kommuneskat, topskat, ejendomsværdiskat og aktieindkomstskat.
De indirekte skatter er beregningsmæssigt forudsat at udgøre 28 pct. af den disponible
indkomst,
jf. boks 1 nedenfor,
hvilket indebærer en gennemsnitlig betaling af moms og afgif-
ter (samt grundskyld mv.) på ca. 4,8 mio. kr. over livsforløbet. De indirekte skatter er op-
gjort som et gennemsnit for hele befolkningen, men vil i praksis afhænge af den enkeltes
konkrete forbrugsvalg, herunder beslutning om ejerskab af bil og bolig, forbrug af kaffe,
chokolade og tobak etc.
I opgørelsen indgår ikke pensionsafkastskat (PAL), selskabsskat, arbejdsgiverafgifter eller
dækningsafgift mv., som tilsammen udgør omkring 11 pct. af det samlede skatte- og af-
giftsprovenu. Det bemærkes, at skatter, som umiddelbart påhviler virksomhederne, som
hovedregel antages nedvæltet i lavere lønninger (og overførsler) eller højere priser.
Det skal understreges, at de beregnede skatter og afgifter overlivsforløbet ikke nødven-
digvis er repræsentative for den faktiske, gennemsnitlige skattebetaling i et bestemt år,
jf.
også metodebeskrivelse nedenfor.
Tabel 1. Gennemsnitlig skatte- og afgiftsbetaling over hele livet (2021-niveau)
Andel
Pct.
Alle danskere
100
Samlet
Mio. kr.
13,1
Heraf
direkte
skatter
Mio. kr.
8,2
Heraf
indirekte
skatter mv.
Mio. kr.
4,8
Ufaglærte
Faglærte
Korte videregående uddannelse
Mellemlang videregående uddannelse
Lang videregående uddannelse
25
41
6
18
10
9,3
12,4
13,9
15,3
20,5
5,7
7,7
8,8
9,7
13,6
3,6
4,7
5,1
5,6
6,9
Anm.: Beregningen tager udgangspunkt i fiktive livsforløb,
jf. metodebeskrivelse nedenfor.
Opgørelsen af de direkte skatter
er baseret på de faktisk betalte skatter i 2017 og omfatter primært arbejdsmarkedsbidrag, bundskat, kommuneskat, kirke-
skat, topskat, aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat. Den samlede betaling af indirekte skatter, fx forbrugsafgifter, er
beregningsteknisk opgjort som 28 pct. af den samlede disponible indkomst,
jf. boks 1 nedenfor.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skatter og afgifter igennem sin livstid, til skatteministeren
2303921_0003.png
Den samlede betaling af skatter og afgifter over hele livet afhænger blandt andet af ud-
dannelsesniveauet. I gennemsnit skønnes faglærte således at betale ca. 12,4 mio. kr., mens
personer med en lang videregående uddannelse skønnes at betale ca. 20,5 mio. kr.
Boks 1. Korrektion i forhold til standard-tilbageløbsfaktoren for de offentlige finanser
Den såkaldte tilbageløbsfaktor, som anvendes af de økonomiske ministerier,
angiver den ”au-
tomatiske” ændring i de offentlige indtægter fra moms og afgifter mv., der (ved uændret
for-
brugsadfærd) følger af en ændring i husholdningernes disponible indkomster. Den normalt
anvendte tilbageløbsfaktor er beregnet til 23 pct. med udgangspunkt i data for perioden 2007-
2016,
jf. fx afsnit 2.5 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019.
Det indebærer, at en
marginal
ændring
i husholdningernes disponible indkomst
fx ved nedsættelse af en indkomstskat
på 100 kr. antages at føre til et automatisk nettotilbageløb af moms og afgifter mv. til det of-
fentlige på 23 kr.
I dette svar ønskes imidlertid beregnet husholdningernes
samlede, gennemsnitlige
betaling af
indirekte skatter i form af moms og afgifter mv. til det offentlige . Denne betaling anslås til 28
pct. af den disponible indkomst (set over et livsforløb), dvs. 5 pct.-point mere end standardtil-
bageløbsfaktoren på 23 pct. Denne forskel afspejler primært differencen mellem den margi-
nale (netto)ændring i det offentliges indtægter fra indirekte skatter mv. som andel af en mar-
ginal ændring i den disponible indkomst, og den tilsvarende gennemsnitlige (brutto)betaling
af indirekte skatter mv. som andel af den samlede disponible indkomst. Forskellen omfatter
blandt andet, at:
Der er medregnet afgifter, der ikke øges, når den disponible indkomst øges marginalt, herunder fx
licens (som p.t. er ved at blive omlagt til finansiering via indkomstskatten, men det sker først efter
referenceperioden 2007-2016)
og som dermed ikke indgår i beregningen af standard-tilbageløbs-
faktoren.
Der er medregnet den andel af toldindtægterne, der tilbageføres til EU (og som ikke indgår i bereg-
ningen af standard-tilbageløbsfaktoren).
Der er medregnet provenuet af PSO-afgiften. PSO-afgiften (som er i færd med at blive afskaffet)
modsvares af offentlige udgifter af samme størrelse og indgår derfor ikke i beregningen af standard-
tilbageløbsfaktoren.
Der er ikke medregnet provenuet af en række subsidier, som tilbageføres til husholdningerne, og
som modregnes det offentliges indtægter i beregningen af standard-tilbageløbsfaktoren.
Endelig er der korrigeret for visse elementer i beregningen af tilbageløbsfaktoren, som i den aktuelle
beregning er omfattet af opgørelsen af de direkte skatter.
Om den anvendte metode til dannelse af fiktive livsforløb
Der findes ikke historiske indkomstoplysninger, der dækker hele livsforløb. Historiske
oplysninger ville desuden dække perioder, hvor skattereglerne var markant anderledes end
i dag. En mulig metode til at illustrere skattebetalingen over et helt liv
med gældende
skatteregler
er at
sammensætte ”fiktive” livsforløb
ved at sammenknytte kortere dele af
forskellige personers livsforløb.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om, hvor meget en dansker gennemsnitligt betaler i skatter og afgifter igennem sin livstid, til skatteministeren
2303921_0004.png
De fiktive livsforløb benyttet i denne besvarelse er dannet med udgangspunkt i et to-årigt
paneldatasæt, hvor de samme personer følges i to på hinanden følgende år (2016 og
2017).
Livsforløbene er sammensat ved at tage udgangspunkt i personer, som er 50 år ultimo
2017 (og som dermed var 49 år ultimo 2016). For hver af disse personer findes en anden
person
med samme grundlæggende karakteristika
som var 50 år ultimo 2016 og kan
følges i data til 2017, hvor personen er 51 år. Herefter findes en 51-årig i 2016-data med
samme karakteristika, som kan følges til 2017, hvor personen er 52 år, osv.
På den måde kan den oprindelige 50-årige få livsforløbet forlænget frem til (maksimalt)
det 90. år. På samme måde kan livsforløbet for de 50-årige i 2017 forlænges bagud i tid til
det 18. år. Der tillades en naturlig udvikling, fx i form af børn eller ændret uddannelsesni-
veau, ved at medtage de ændringer, der faktisk sker for personerne fra 2016 til 2017.
Idet de herved dannede livsindkomster og skattebetalingerne heraf tager udgangspunkt i
de 50-årige, er det generelle uddannelsesniveau i de fremkomne fiktive livsforløb lavere
end for de lidt yngre aldersgrupper, men højere end for de lidt ældre. Fx er andelen af fag-
lærte lavere for de 30-årige end for de 50-årige.
For en uddybning af den bagvedliggende metode henvises til kapitel 3, herunder boks 3.3,
i
Familiernes økonomi
fordeling, fattigdom og incitamenter 2015,
Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet juni 2015.
Side 4 af 4