Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2297856_0001.png
4. december 2020
J.nr. 2020 - 10048
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 101 af 11. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om genforhandling af “Principaftale om ny model for udbyttebeskatning mellem Skatteministeriet og Finans Danmark, til skatteministeren
2297856_0002.png
Spørgsmål
Agter ministeren at genforhandle
”Principaftale
om ny model for udbyttebeskatning”
mellem Skatteministeriet og Finans Danmark, så aftalen lever op til OECD’s standard-
kontrakter for udlicitering af skattekontrol til bankerne?
Svar
OECD’s TRACE implementation package, som der henvises til i spørgsmålet, indeholder
udkast til aftaler og procedurer til gennemførelse af en model for beskatning af udbytter
med den rette sats ved kilden. TRACE-pakken har dog alene karakter af en anbefaling.
Det står således OECD-landene (og andre lande) frit for at udforme deres egne systemer
til håndtering af udbytteskat. Herunder kan landene vælge at følge TRACE-modellen, at
ændre i modellen, inden den gennemføres i national ret, eller udforme deres egne syste-
mer.
Den model, der er forhandlet på plads mellem Skatteministeriet og Finans Danmark, sva-
rer ikke til den model, der er en del af TRACE-pakken.
Fx indgår det i den model, der fremgår af principaftalen mellem Skatteministeriet og Fi-
nans Danmark, at en udenlandsk udbyttemodtager skal registreres på forhånd hos Skatte-
forvaltningen for at kunne opnå indeholdelse med en lavere sats end standardsatsen på 27
pct. ved kilden. Desuden skal der indberettes om den pågældende udlodning 45 bankdage
efter udlodningen.
Dette er ikke tilfælde for så vidt angår modellen i TRACE-pakken. Her er der intet krav
om registrering på forhånd, og indberetningen skal først ske til skattemyndighederne se-
nest den 30. april året efter, at udbyttet er udloddet.
Principaftalen lægger således op til en tidligere mulighed for kontrol end TRACE-pakken,
og modellen i principaftalen sikrer, i modsætning til TRACE-pakken, at udenlandske ud-
byttemodtagere som udgangspunkt alene kan opnå nettoindeholdelse med en reduceret
sats ved kilden, hvis vedkommende er registreret hos Skatteforvaltningen før udlodnin-
gen.
For så vidt angår hæftelsen for de involverede banker, indeholder den model, der fremgår
af principaftalen mellem Skatteministeriet og Finans Danmark, at der er en objektiv hæf-
telse, men at denne hæftelse ikke gælder i alle situationer. For en nærmere beskrivelse af
den objektive hæftelse i denne model henvises til svar på
SAU alm. del
spm. 795 (folke-
tingsåret 2019/20).
TRACEe-pakken indeholder også en objektiv hæftelse, men ikke de samme begrænsnin-
ger.
Udenlandske bankers deltagelse i en nettoindeholdelsesmodel vil altid skulle baseres på
frivillighed. En objektiv hæftelse vil kunne afholde udenlandske banker fra at deltage i
modellen, særligt hvis den gælder i alle situationer. På baggrund af de drøftelser, der har
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om genforhandling af “Principaftale om ny model for udbyttebeskatning mellem Skatteministeriet og Finans Danmark, til skatteministeren
2297856_0003.png
været mellem Skatteministeriet og Finans Danmark forud for indgåelse af principaftalen,
er konklusionen, at den model, der fremgår af principaftalen, rammer en rigtig balance i
forhold til at sikre, at der kan rettes op på indeholdelse med for lav sats (under-indehol-
delse), samtidig med at bankernes incitament til at deltage i ordningen sikres.
Side 3 af 3