Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2271962_0001.png
2. november 2020
J.nr. 2020 - 9139
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 8. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Birgitte Bergman (KF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, såfremt virksomheder omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6 (kulturelle aktiviteter) ligestilles med momspligtige virksomheder i forhold til refusion af energiafgifter, til skatteministeren
2271962_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser, såfremt virksomheder om-
fattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6 (kulturelle aktiviteter) ligestilles med momspligtige
virksomheder i forhold til refusion af energiafgifter?
Svar
Lønsumsafgiftspligtige virksomheder betaler 57,2 kr./GJ i energiafgift af fossile brændsler
og 90 øre/kWh i energiafgift af elforbrug i 2021. Lønsumsafgiftspligtige virksomheder
dækker fx sundhedssektoren, nogle kulturelle aktiviteter, finansielle aktiviteter og lotteri.
Momsregistrerede virksomheder betaler i udgangspunktet afgift efter de samme satser,
men kan modtage godtgørelse gennem momssystemet. Det betyder, at deres faktiske af-
giftsbetalinger er lavere for nogle anvendelser af energi.
For fossile brændsler betaler momsregistrerede virksomheder efter refusion 57,2 kr./GJ i
afgift af energi til rumvarme og typisk 4,5 kr./GJ af energi, der anvendes til procesformål.
For elforbrug betaler momsregistrerede virksomheder 0,4 øre/kWh til både rumvarme
(elvarme) og proces efter refusion,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Energiafgiftssatser for lønsumsafgifts- og momspligtige virksomheder i 2021
Rumvarme
Energiafgifter på fossile
brændsler
Energiafgift på elforbrug
kr./GJ
Lønsumsafgiftspligtige
Momspligtige
øre/kWh
Lønsumsafgiftspligtige
Momspligtige
Kilde: Skatteministeriet
Proces
57,2
4,5
90
0,4
57,2
57,2
90
0,4
I praksis vil refusion af energiafgiften på fossile brændsler ikke have nogen nævneværdig
betydning for de lønsumsafgiftspligtige virksomheder, idet langt størstedelen af deres for-
brug af fossile brændsler anvendes til rumvarme, hvor satsen er den samme som for
momsregistrerede virksomheder. De provenumæssige konsekvenser vedr. fossile brænds-
ler vurderes derfor at være meget begrænsede.
For energiafgift af elforbrug vil en refusionsmulighed derimod have en effekt på prove-
nuet. Størstedelen af de lønsumspligtige virksomheders elforbrug vil blive defineret som
proces.
En refusion af energiafgiften på elforbrug for virksomheder omfattet af momslovens §
13, stk. 1, nr. 6 (kulturelle aktiviteter), svarende til ordningen for momspligtige virksom-
heder, vil med betydelig usikkerhed medføre et mindreprovenu på ca. 10 mio. kr. efter til-
bageløb og adfærd i 2021,
jf. tabel 2.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, såfremt virksomheder omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6 (kulturelle aktiviteter) ligestilles med momspligtige virksomheder i forhold til refusion af energiafgifter, til skatteministeren
2271962_0003.png
Tabel 2. Mindreprovenu ved refusion af energiafgift på elforbrug for virksomheder
omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6 (kulturelle aktiviteter)
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
(inkl. arbejdsudbud)
2021
15
10
10
2022
15
10
10
2023
10
10
10
2024
10
10
10
2025
10
10
10
Varig
virkning
5
5
5
Anm: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. Elforbruget antages at udvikle sig langsommere end BNP, hvorfor den varige virk-
ning er lavere end det første år.
Kilde: Danmarks statistik og Skatteministeriet
En lempelse af elafgiften for visse grupper af ikke-momsregistrerede virksomheder (fx
kulturelle aktiviteter) vil skulle overholde EU-retten. Af hensyn til statsstøttereglerne an-
ses det for vanskeligt at give udvalgte typer af virksomheder, fx kulturelle aktiviteter, ad-
gang til afgiftsgodtgørelse for elforbrug knyttet til deres ikke-momspligtige aktiviteter.
Det skyldes, at der herved vil ske en fravigelse af den grundlæggende regel i elafgiftsloven,
om hvilke aktiviteter der er berettiget til godtgørelse af elafgift. Hvis der ikke opretholdes
en klar sondring mellem momspligtige aktiviteter og ikke-momspligtige aktiviteter, kan
det betyde, at hele godtgørelsesordningen vil blive betragtet som statsstøtte af Europa-
Kommissionen. Dette gør sig gældende, uanset om der alene sker en ligestilling vedrø-
rende refusion af elafgift eller både vedrørende elafgift og afgiften på brændsler.
Der vil desuden være administrative omkostninger forbundet med refusion af energiafgif-
ter for virksomheder omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6 (kulturelle aktiviteter).
Side 3 af 3