Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2390065_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
10. maj 2021
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Cecilie Thornvig Ander-
sen
Sagsnr.: 2021-0030-5928
Dok.:
1948070
Besvarelse af spørgsmål nr. 997 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 997 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje
Mathiesen.
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 997: MFU spm. om der i nogle af de lande, som Danmark normalt sammenligner sig med, men som ikke har en lovgivning, der kan sidestilles med ministerbetjeningsreglen i offentlighedsloven, eksisterer et såkaldt fortroligt politisk rum, og vil ministeren redegøre for, hvordan disse lande i givet fald sikrer et fortroligt politisk rum, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 997 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 8. april 2021 om
offentlighedsloven redegøre for, om der i nogle af de lande, som
Danmark normalt sammenligner sig med, men som ikke har en
lovgivning, der kan sidestilles med ministerbetjeningsreglen i
offentlighedsloven, eksisterer et såkaldt fortroligt politisk rum,
og vil ministeren redegøre for, hvordan disse lande i givet fald
sikrer et fortroligt politisk rum?”
Svar:
I januar 2017 afgav professor Niels Fenger og professor Jørgen Grønnegård
Christensen redegørelsen ”Åbenhed og fortrolighed i den ministerielle be-
slutningsproces
En redegørelse for offentlighedslovgivningens beskyt-
telse af den politisk-administrative beslutningsproces i udvalgte europæiske
lande”. Redegørelsen var udarbejdet efter anmodning fra Justitsministeriet
og blev den 21. marts 2017 oversendt til Folketingets Retsudvalg (Retsud-
valget 2016-17, Alm. del, Bilag 217).
Redegørelsen blev udarbejdet på baggrund af et kommissorium af 29. juni
2016, hvorefter de daværende forligsparter bag offentlighedsloven havde
besluttet, at der som led i den forestående evaluering af offentlighedsloven
skulle iværksættes en uvildig undersøgelse af lovgivningen i Norge, Sve-
rige, Finland, Storbritannien, Frankrig, Tyskland og Østrig med henblik på
at afdække, i hvilket omfang de interne politiske beslutningsprocesser er be-
skyttet i de pågældende landes regler om aktindsigt.
Af opsummeringen i kapitel 10 i redegørelsen fremgår følgende:
”Denne
redegørelse har vist, at lovgivningen i alle de undersøgte
lande, således som det også er tilfældet med den danske offent-
lighedslov, indeholder regler, der tilsigter at beskytte den poli-
tisk-administrative beslutningsproces. De præcise begrundelser
for disse regler, der i varierende omfang undtager visse infor-
mationer m.v. om den politisk-administrative beslutningsproces
fra aktindsigt, varierer fra land til land. Fælles for dem har dog
været et politisk flertals ønske om at etablere, hvad man ofte
benævner et frirum, hvor politikerne indbyrdes eller i samspil
med embedsmændene kan udveksle information og synspunkter
med hensyn til, hvorledes man i konkrete situationer skal løse
det ene eller andet problem, uden at offentligheden får adgang
til denne information. Dette udtrykkelige ønske om at beskytte
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 997: MFU spm. om der i nogle af de lande, som Danmark normalt sammenligner sig med, men som ikke har en lovgivning, der kan sidestilles med ministerbetjeningsreglen i offentlighedsloven, eksisterer et såkaldt fortroligt politisk rum, og vil ministeren redegøre for, hvordan disse lande i givet fald sikrer et fortroligt politisk rum, til justitsministeren
beslutnings- og rådgivningsprocessen mod offentlig indsigt står
i alle landene over for et lige så udrykkeligt ønske om at sikre
rammerne for en åben debat og en effektiv parlamentarisk-de-
mokratisk kontrol af regering og forvaltning.
Mens de overordnede hensyn, som man således tilstræber at af-
balancere over for hinanden på tværs af landegrænserne, i det
væsentlige er de samme, varierer det ganske meget, hvordan
man har valgt at indrette lovgivningen. Disse forskelle er for-
holdsvis detaljeret gennemgået i kapitel 2-9 og sammenfattet
ovenfor i dette kapitel.
Der er således en forskel mellem, om undtagelsen fra indsigt er
generel og abstrakt, eller om den forudsætter en konkret vurde-
ring af, om der i situationen er et beskyttelsesbehov, som be-
grunder en undtagelse fra aktindsigt. Tæt sammenhængende
hermed er der også forskel på, om beskyttelsen er tidsbegrænset
f.eks. indtil en endelig beslutning er truffet eller indtil udløbet
af en kortere periode efter sagens afslutning
eller om der ikke
gælder nogen tidsmæssig begrænsning. En tredje kilde til varia-
tion opstår, fordi de nationale lovgivninger i forskelligt omfang
og på forskelig vis behandler spørgsmålet om, hvorvidt frirum-
met omfatter information der udveksles mellem myndigheder,
f.eks. mellem ministerierne indbyrdes eller mellem ministerier-
nes departementale enheder og eventuelle styrelser. Det er en
variation, som kun til dels hænger sammen med den måde, man
i landene har organiseret regeringsarbejdet og den centrale for-
valtning på, ikke mindst om man i større eller mindre omfang
har et særligt styrelsesniveau.
I flere af landenes lovgivning er der sondringer mellem forskel-
lige typer af information. Bag disse forskelle ligger generelt et
ønske om at sondre mellem på den ene side faktiske oplysninger
og somme tider også visse former for faglige vurderinger, så-
ledes som det er tilfældet i den danske offentlighedslov
og på
den anden side information, som knytter sig direkte til politik-
udviklingens indhold og den politisk-taktiske rådgivning, som
ofte vil være knyttet hertil.
En særlig problemstilling knytter sig til, om det nævnte frirum
også omfatter udveksling af information mellem regeringen og
dens ministre og medlemmerne af landenes parlamenter. Også
her varierer reglerne, men det er væsentligt at tilføje, at vi ikke
overalt har kunnet afdække den præcise regulering af dette for-
hold.”
Jeg henviser i øvrigt til redegørelsen for en nærmere beskrivelse af de re-
spektive landes regler.
Side 3/3