Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2391142_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 48
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
HR-kontoret
Katrine Born Johannesen
2020-0030-4912
1667953
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 48 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 975: Spm. om der er sket nogle ændringer på ministerens ressort i relation til REU alm. del – spørgsmål 48 siden besvarelsen den 10. november 2020 og i så fald hvilke, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 48 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i oversigtsform redegøre for, om der er blevet
oprettet et eller flere sekretariater, der arbejder med politikud-
vikling eller politisk koordinering på ministerens ressortområde,
f.eks. koordinering af sager til Økonomiudvalget, Koordinati-
onsudvalget, Det grønne udvalg eller politiske udspil m.v.? Vil
ministeren i bekræftede fald oplyse hvilke konkrete funktioner
sekretariatet varetager, og hvordan det konkret er bemandet ift.
stillingsbetegnelser og årsværk, herunder i hvilket omfang der
er tale om nyansættelser? Vil ministeren herudover redegøre for
økonomien, inklusiv om det har været nødvendigt at tilføre flere
midler/lønkroner og i givet fald, hvor man så har skåret ned for
at finde pengene? Svarene bedes oplyse, om ændringerne er sket
i departementet eller i en styrelse.”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at departementets Minister- og Ledelsessekre-
tariatet, der hører under departementets Policy- og Ledelsessekretariat, bl.a.
varetager funktioner vedrørende kalenderføring og transport, styring af
sagsgangen til og fra ministeren og departementschefen samt kontakt til Fol-
ketinget og partiernes ordførere.
Minister- og Ledelsessekretariatet arbejder ligeledes med koordinering af
politiske udspil og initiativer internt i ministeriet og mellem ministerierne,
ligesom sekretariatet forbereder materiale til brug for forskellige regerings-
udvalg, herunder sager til Koordinationsudvalget og Økonomiudvalget.
Derudover står sekretariatet for indhentning og koordinering af bidrag til
den løbende minister- og direktionsbetjening, hvor sekretariatet i øvrigt kan
bistå ministeriets fagkontorer med sparring om udarbejdelsen af bidragene.
Sekretariatet er endvidere tovholder på justitsministerens politiske priorite-
ringer i samarbejde med ministeriets øvrige kontorer.
Det er ikke nyt, at et sekretariatet i departementet varetager ovennævnte
funktioner. Departementets hidtidige Minister- og departementschefssekre-
tariat samt Ledelsessekretariat, der også fandtes før regeringsskiftet i 2019,
er
som oplyst i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 47 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg
med organisationsændringen i juli 2020 sam-
let i det nuværende Minister- og Ledelsessekretariat.
I Justitsministeriets departement er der som erstatning for den tidligere af-
delingschef for Policy- og Koordinationsafdelingen pr. 1. august 2020 ansat
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 975: Spm. om der er sket nogle ændringer på ministerens ressort i relation til REU alm. del – spørgsmål 48 siden besvarelsen den 10. november 2020 og i så fald hvilke, til justitsministeren
2391142_0003.png
en chef i en lavere lønramme for Policy- og Ledelsessekretariatet. Chefen
for Policy- og Ledelsessekretariatet er chef for Kommunikationssekretaria-
tet samt Minister- og Ledelsessekretariatet. Det bemærkes desuden, at der
under den nuværende justitsminister er ansat én særlig rådgiver, hvor der før
regeringsskiftet var ansat to.
I Minister- og Ledelsessekretariatet er der ansat en kontorchef, seks
1
akade-
mikere, herunder to ministersekretærer og én departementschefsekretær, tre
administrative medarbejdere og en chauffør. Endnu en chauffør er indlånt
fra Rigspolitiet. Til sammenligning var der forud for regeringsskiftet i det
tidligere Minister- og departementschefssekretariat samt Ledelsessekreta-
riat i juni 2019 ansat en fungerende kontorchef, en sekretariatschef, seks
akademikere, to administrative medarbejdere og en chauffør. På tilsvarende
vis var en chauffør indlånt fra Rigspolitiet. Det bemærkes, at departementets
omstilling, reception og kontorbetjente endvidere organisatorisk hørte under
Minister- og departementschefssekretariatet i juni 2019, men at disse i dag
ikke længere hører under Minister- og Ledelsessekretariatet.
Den nuværende kontorchef i Minister- og Ledelsessekretariat blev ansat den
1. september 2020. En af de akademiske medarbejdere er ansat pr. 1. no-
vember 2019. Herudover er enkelte medarbejdere på sædvanlig vis siden
regeringsskiftet rokeret til eller fra Minister- og Ledelsessekretariatet fra mi-
nisteriets øvrige kontorer. Minister- og Ledelsessekretariatet forventes op-
normeret med én akademiker pr. 1. januar 2021.
Det bemærkes, at der i en del af november måned 2020 midlertidigt er syv AC-årsværk i
kontoret med henblik på opgaveoverdragelse forud for en medarbejders orlov.
3
1